Θοδωρης Στουγιος: “Αντιλαμβάνομαι τη μουσικη ως “Συμφωνία” και συνεργασία…και όχι ως πεδίο προέλασης παραφουσκωμένων εγωισμών και ναρκισσευόμενων μονάδων”

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;

Όσο κι αν προσπαθεί ο μηχανισμός της “παιδικής αμνησίας” να μου στήσει εμπόδια, θυμάμαι καθαρά τις φορές που η γιαγιά μου προσπαθούσε να με νανουρισει τραγουδώντας μου τη μελωδία από ένα παραδοσιακό νανούρισμα. Ήταν και είναι η πιο ξεχωριστή και γλυκιά μουσική πράξη που έχω αντικρίσει ως τα σήμερα.

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;

Ειναι νομιζω παγιδα να ονειρευεσαι να παραστεκεις διπλα σε μια προσωπικοτητα που θαυμαζεις νομιζοντας οτι αυτο και μονο αρκει, για να μεταδοσει σε σενα εξ’ αντανακλασεως λιγο απ τη λαμψη ή το ταλεντο της. Υπ’ αυτη την εννοια δε θα μπορουσα να απαντησω συγκεκριμενα για καποιον μουσικο, αν και θαυμαζω πολλους, γιατι αυτοματως η παραπανω συνθηκη σε θετει σε μια κατασταση ετετοπροσδιορισμου.
Ευτυχια για μενα θα ήταν να παιζω μουσικη μονο με ανθρωπους που συμφωνουν οι ανησυχιες και οι αναγκες μας. Αντιλαμβανομαι τη μουσικη ως “Συμφωνία” (δεν ειναι τυχαιο οτι η λεξη χρησιμοποιηθηκε για να περιγραψει μουσικα εργα). Συμφωνία και συνεργασια ειναι η μουσικη και οχι πεδιο προελασης παραφουσκωμενων εγωισμων και ναρκισσευόμενων μοναδων.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Σταθηκα πολυ τυχερος γιατι ηδη απο νωρις βρεθηκα αναμεσα σε σημαντικους ανθρωπους του χωρου. Απο τις θετικες επιρροες ξεχωριζω τον δασκαλο μου, Γρηγόρη Βασίλα, που επηρεασε με τροπο καθοριστικο τη μουσικη μου αντιληψη και αισθητικη στα τρια χρονια που παρακολουθησα τα μαθηματα του. Η δευτερη σημαντικη επιρροη προηλθε απ τον -κατ εμε- σπουδαιοτερο λαϊκο συνθετη της τελευταιας εικοσαετιας και εναν απ τους σημαντικοτερους τεχνιτες του λογου στο ειδος αυτο διαχρονικα, τον Βαγγελη Κορακακη. Τις αρνητικες επιρροες ας αποφυγουμε να τις κατονομασουμε. Παντως, στη ζωη οσο χρησιμο ειναι το παραδειγμα, αλλο τοσο χρησιμο ειναι και το αντιπαραδειγμα. Ειναι και τα δυο εξισου διδακτικα.

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;

Ξερουμε οτι οσοι ανθρωποι εχουν φτασει στο κατωφλι ενος ψυχολογου ζητωντας τη συνδρομη του στη διαχειριση μιας αποτυχιας, αλλοι τοσοι εχουν κανει το ιδιο προσπαθωντας να αντιμετωπισουν τις συνεπειες μια επιτυχιας. Θελω να πω οτι και τα δυο μπορει να σε “τρομαξουν”.
Η λυση βρισκεται στο να εχεις ο ιδιος στερεο προσωπικο, συναισθηματικο και καλλιτεχνικο υπεδαφος. Χρειαζεται να ερωτευτεις την ιδια τη διαδικασια (=τη μουσικη πραξη) αδιαφορωντας για την τελικα εκβαση του ταξιδιου. Με τον ιδιο τροπου που ο Καβαφης μετατοπιζει το ενδιαφερον στο ταξιδι, διαφωνωντας ριζικα με τον Ομηρο και το ιδανικο του “στοχου – προορισμου”. Ερωτας με την ιδια τη διαδικασια λοιπον, ερωτας με τη μουσικη.

Ποιά είναι η κατάσταση στο χώρο του λαικού τραγουδιού, του τραγουδιού με το οποίο ασχολείστε;

Θα τολμησω μιαν αναλογια κι ας φανει υπερβολικη. Οπως η ελληνικη γλωσσα εγινε το εργαλειο να εκφραστει ενας τοσο λαμπρος πολιτισμος (απ τη φιλοσοφια και την πολιτικη, ως την ποιηση και τις τεχνες γενικοτερα), ετσι στη συγχρονη εποχη, το μπουζουκι εγινε το οχημα να δημιουργηθει ενα απ τα σπουδαιοτερα επιτευγματα του λαϊκου πολιτισμου: το λαίκο τραγουδι. Σημειωτεον οτι και τα δυο (γλωσσα-μπουζουκι) απευθυνονται σε ενα μικρο και περιορισμενο πληθυσμιακα αριθμο ανθρωπων. Ουτε μιλουν ελληνικα στη Σουηδια, ουτε παιζουν μπουζουκι στο Καναδα. Και ομως η αιγλη και των δυο ξεπερασε κατα πολυ τα στενα συνορα αυτης της μικρης χωρας.

Εχουμε λοιπον χρεος να προστατευσουμε το τραγουδι απ τον κινδυνο της μουσειοποίησής του. Να μην το αντιμετωπιζουμε σαν ενα βαλσαμωμένο εκθεμα στις σκονισμένες προθήκες ενος μουσειο με την ενδειξη “ΜΗΝ ΑΓΓΙΖΕΤΕ”. Κι αυτο θα γινει κατορθωτο μονο μεσω της δημιουργιας! Εμπρός λοιπον για τις “αναγκαιες πατροκτονίες”.

Βιογραφικό.

Ο Θοδωρης Στουγιος ειναι μουσικός. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Τρόπαια Αρκαδίας στις 14 Σεπτεμβρίου του 1989. Είναι απόφοιτος του Φιλολογικού τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών, με ειδίκευση στον τομέα της Γλωσσολογίας. Ξεκίνησε να εργάζεται επαγγελματικά ως μουσικός το 2010 και αριθμεί πολλές και σημαντικές συνεργασίες με καταξιωμένους καλλιτέχνες του χώρου τόσο σε λαϊκά πατάρια και σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όσο και σε δισκογραφικές συμμετοχές. (Βαγγέλης Κορακάκης, Μπάμπης Τσέρτος, Γεράσιμος Ανδρεάτος κ.α.).