Θωμάς Κοντογεώργης: “Η σχέση μου με τη μουσική ήταν πάντα μία ερωτική διαδικασία. Είναι μία ερωμένη που με σμίλευσε και συνεχίζει να με σμιλεύει”

“…Τα άμεσα μουσικά μου σχέδια είναι ενορχηστρώσεις για το κουιντέτο TANGartO, μαζί με την ηχογράφηση ενός πολυπόθητου CD, ενορχηστρώσεις για ένα απίθανο project με την αγαπημένη μου Άλκηστις Πρωτοψάλτη και η δραστηριότητα του σχολείου που διδάσκω…”

Τι είναι η μουσική για εσένα; Μαγεία! Μία μαγική τέχνη. Είναι ένα ναρκωτικό. Ένας μαγνήτης. Από τότε που την ανακάλυψα και συνειδητά την χρησιμοποίησα, άλλαξε τη ζωή μου.
Σκέψου το… Μία άυλη, μη λεκτική γλώσσα έχει την ιδιότητα να μας διεγείρει ψυχικά, συναισθηματικά, αισθητικά. Με αυτήν ερωτευόμαστε, κλαίμε, γελάμε, δουλεύουμε, επαναστατούμε… έχει τη δύναμη να μας ευθυγραμμίζει ψυχικά και γι’ αυτό άλλωστε έχει χρησιμοποιηθεί και σαν όπλο.
Όταν συνειδητοποίησα το τεράστιο πεδίο έκφρασης που σου δίνει και αργότερα κατάφερα να εκφραστώ μέσα απ’ αυτή, έγινε για μένα… συνοδοιπόρος, οξυγόνο, συνυφασμένη με την ίδια μου τη ζωή.

Ποια είναι τα πρώτα σου μουσικά ερεθίσματα; Οι φυσαρμόνικες που μου αγόραζαν από τα πανηγύρια. Η ευχαρίστηση όταν δάγκωνα τη φυσαρμόνικα και φύσσα-ρούφα δονούνταν το κεφάλι μου. Αρχικά με γοήτευσαν η κλασική μουσική και οι συνθέτες της… πριν ακόμη παίξω πιάνο. Το έναυσμα ήταν ένας μάστορας που έφεραν οι γονείς μου για να φτιάξει το τζάκι του σπιτιού μας. Είχε ένα κασετόφωνο και άκουγε συμφωνίες Μπετόβεν! Μου δάνειζε κασέτες και εγώ τις αντέγραφα. Οι γονείς μου με στήριξαν και με παρότρυναν να ασχοληθώ με τη μουσική λέγοντάς μου ότι «το σημαντικό είναι να κάνεις αυτό που αγαπάς». Ο πατέρας μου κάθε μήνα μού διέθετε ένα ποσό για να αγοράζω CD. Όμως η ενασχόλησή μου με τη μουσική ξεκίνησε στο γυμνάσιο (δημόσιο), ως μέλος της χορωδίας. Αργότερα παρακολούθησα μαθήματα πιάνου και θεωρητικών στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Θυμάμαι την χαρά μου όταν οι γονείς μου αγόρασαν το πιάνο μου. Επισκίασε τα πάντα. Το πιάνο ήταν πλέον το παιχνίδι μου. Από εκείνη τη στιγμή και ύστερα ήξερα με τι ήθελα να ασχοληθώ.

Ποιον μουσικό θαυμάζεις και με ποιον μουσικό θα ήθελες να βρεθείς επί σκηνής; Θαυμάζω κάθε μουσικό – ερμηνευτή που είναι ειλικρινής. Που μένει προσηλωμένος στη τέχνη του χωρίς να την χρησιμοποιεί ως όχημα για την προβολή της εγωπαθούς του φιγούρας. Είναι λυπηρό να βλέπεις «καλλιτέχνες» με ναρκισσιστικές συμπεριφορές, που ο αυτοθαυμασμός τους τούς κάνει να γίνονται «κιτς» και να πιθηκίζουν. Όποτε διακρίνω τέτοια αξιοθρήνητη συμπεριφορά φεύγω.
Είχα την τύχη να συνεργαστώ με πολλούς μουσικούς, τραγουδιστές, ηθοποιούς που θαυμάζω.
Το συγκλονιστικό είναι ότι όταν συμπράττεις καλλιτεχνικά με κάποιους, επειδή μοιράζεσαι ένα πολύ ιδιαίτερο κομμάτι του εαυτού σου, συνδέεσαι μαζί τους με ένα μοναδικό τρόπο που όσα χρόνια κι αν περάσουν, αυτές οι στιγμές σε συνδέουν για πάντα.

Περιέγραψέ μας τη μέχρι σήμερα πορεία σου στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές; Η σχέση μου με τη μουσική ήταν πάντα μία ερωτική διαδικασία. Είναι μία ερωμένη που με σμίλευσε και συνεχίζει να με σμιλεύει. Γι’ αυτό και δεν την εκδίδω. Κάθε στάδιο (ίσως και κάθε στιγμή) έχει τον ενθουσιασμό της ανακάλυψης και της προσφοράς. Ασχολούμαι με ότι κρίνω ότι έχει καλλιτεχνική αξία, έχει να μου προσφέρει και δεν προσβάλλει την αισθητική μου.
Η μεγαλύτερη ανακάλυψη όμως, εκτός της κλασικής μουσικής, ήταν όταν άκουσα τη μουσική του Astor Piazzolla. Οι συνθέσεις του, καθώς και ο τρόπος που έπαιζαν οι μουσικοί του με συντάραξαν! Αυτή ήταν η καθοριστικότερη επιρροή που είχα! Ξεκίνησα να τον μελετάω και να εμβαθύνω στη μουσική και στον τρόπο σκέψης του. Χωρίς να το ξέρει και χωρίς να τον έχω γνωρίσει είναι ένας απ’ τους δασκάλους μου.

Ποια είναι η άποψή σου για τα μουσικά τηλεοπτικά talent show; Talent show… Είναι σαν να με ρωτάτε τι γνώμη έχω για τους κροκόδειλους του Νείλου. Δεν έχουν καμία σχέση με την τέχνη. Πρόκειται για τσίρκο. Οι πιθηκισμοί που προανέφερα.

H διδασκαλία είναι και αυτή ένα σημαντικό στοιχείο της δουλειάς σου. Τι πιστεύεις ότι είναι αυτά που σε τραβούν στην διδασκαλία; Είναι πεποίθησή μου ότι ΌΛΑ είναι θέμα παιδείας… όλα τα δεινά ή όλα τα καλά! Η παιδεία δεν είναι πολυτέλεια είναι ανάγκη. Όπως έλεγε ο Μάνος Χατζιδάκις «η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους που περιέχουμε είναι η Παιδεία». Η διδασκαλία μου άρεσε πάντα και ασχολούμαι μαζί της από πολύ νωρίς, παράλληλα με τις σπουδές μου. Σπούδασα μουσικοπαιδαγωγικά και το 2002 διορίστηκα ως εκπαιδευτικός μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Αυτό που με ενθουσιάζει και με συγκινεί είναι η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση με τους μαθητές μου… μαθαίνω τόσα πολλά απ’ αυτούς… Ιδιαιτέρως με τη μουσική που απευθύνεται στην αισθητική αγωγή των ανθρώπων, στην πνευματική και η ψυχική διάπλασή τους, πετυχαίνεις πολλά. Τους βοηθάς να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους, την κριτική τους ικανότητα, κάνοντάς τους ελεύθερους και δημιουργικούς… να μπορούν να βρίσκουν την ομορφιά στα απλά πράγματα της ζωής, να ξέρουν τις πραγματικές αξίες της και να μην γίνουν άνθρωποι αντίγραφα, υπηρέτες του συστήματος, που το συντηρούν και το υπηρετούν. Οπότε, με τη διδασκαλία νιώθω ότι προσφέρω κάτι σημαντικό στην κοινωνία.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις; Φυσικά! Έχουμε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και πλούσιες μουσικές σκηνές παγκοσμίως, λόγω της βαθιάς μουσικής μας παράδοσης και λόγω των σπουδαίων δημιουργών μας. Οι μουσικοί είναι πιο καταρτισμένοι από ποτέ… Δεν χωράει καμία αμφιβολία γι’αυτό. Είναι πολύ συγκινητικό το ότι νέοι μουσικοί κρατούν ζωντανή την παράδοση στα χέρια τους, παλεύουν για αυτό το μουσικό πλούτο – κληροδότημα και μας το μεταφέρουν φρέσκο και ανανεωμένο. Σε μία εποχή που είναι πολύ εύκολο να μπερδευτείς και να χάσεις το στόχο σου, βλέπω πολλά σημαντικά πράγματα να γίνονται. Συνθέτες που είναι παραγωγικοί χωρίς να μιμούνται, αλλά έχοντας ως πρότυπα τους μεγάλους δημιουργούς και την παράδοση! Υπάρχουν πολλοί Έλληνες μουσικοί που θαυμάζω και απ´το χώρο της τζαζ και από την παραδοσιακή μουσική.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σου σχέδια; Τα άμεσα μουσικά μου σχέδια είναι ενορχηστρώσεις για το κουιντέτο TANGartO, μαζί με την ηχογράφηση ενός πολυπόθητου CD, ενορχηστρώσεις για ένα απίθανο project με την αγαπημένη μου Άλκηστις Πρωτοψάλτη και η δραστηριότητα του σχολείου που διδάσκω.
Τα σχέδιά μου για το μέλλον γενικά… είναι να κάνω πάντα πράγματα που με κρατούν νέο, ελεύθερο και να επικοινωνώ ψυχικά με τους φίλους και τους συνάδελφούς μου.

Βιογραφικό. Θωμάς Κοντογεώργης Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972. Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές το 1985 στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών σπουδάζοντας πιάνο με την κα Στέλλα Φιλιπίδου και τη κα Φ. Μπρουσιανού. Παράλληλα σπούδασε ανώτερα θεωρητικά με τους Γ. Τσιλίδη, Μ. Ροζάκη και Γ. Μηνά. Στη διαρκή προσπάθειά του να εκβαθύνει στο αντικείμενο του, παρακολούθησε πολλά σεμινάρια (Πιάνου, Μουσικής Δωματίου, Διεύθυνσης Χορωδίας, Σημειολογίας, Ρυθμού και Ανάλυσης, Παιδαγωγικά, κ.α.), μελέτησε το μουσικοπαιδαγωγικό σύστημα Kodaly στην Ουγγαρία, απ’ όπου κέρδισε υποτροφία για το Ελληνικό Ινστιτούτο Kodaly, σπουδάζοντας με τον κο Μιχάλη Πατσέα.
Η επαγγελματική του δραστηριότητα είναι πολύπλευρη και ξεκινάει με τη διδασκαλία που ασχολείται από το 1991, σε διάφορους τομείς. Διδάσκει σε σχολεία δημιουργώντας μικρούς πυρήνες πολιτισμού, παροτρύνοντας τα παιδιά να ασχοληθούν με τη μουσική. Στη δημόσια εκπαίδευση έχει συγκροτήσει πολλές παιδικές χορωδίες που συμμετέχουν σε διάφορα φεστιβάλ, ηχογραφήσεις και στα Πολιτιστικά δρώμενα των Δήμων. Συγκρότησε παιδικές ορχήστρες και μουσικά εργαστήρια. Το 1999 διετέλεσε εκπαιδευτικός – εμψυχωτής στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Δημιουργικής Απασχόλησης και Πολιτισμικής Ένταξης Παιδιών Παλιννοστούντων Ποντίων. Έχοντας αποκτήσει μεγάλη διδακτική πείρα, συνεργάζεται με δεκάδες χορωδίες, ωδεία κ.λπ. Το 2003 διορίζεται ως μόνιμος εκπαιδευτικός μουσικής στην Α/Βάθμια Εκπαίδευση και 2 χρόνια αργότερα ορίστηκε από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής ως επιμορφωτής των δασκάλων σε διημερίδα με θέμα: «Μουσική διδασκαλία κατά τα πρότυπα των ενεργητικών μεθόδων».
Εκτός απ’ τη διδασκαλία, παραμένει πάντα… «εν ενεργεία μουσικός!» Είναι ιδρυτικό μέλος και έχει την καλλιτεχνική επιμέλεια του κουϊντέτου TANGartO, με το οποίο σαν πιανίστας και ενορχηστρωτής, έχει κάνει πολλές περιοδείες και εμφανίσεις σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού. Με το κουϊντέτο έχει συνεργαστεί με πολλούς τραγουδιστές, χορευτές, συνθέτες και μουσικά σύνολα (ΕΡΤ, Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων, κ.α.). και έχει εμφανιστεί στις μεγαλύτερες μουσικές σκηνές της Ελλάδας (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ηρώδειο, κ.λπ).
Από το 2002 έως το 2005 διετέλεσε πιανίστας της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής (Ο.Σ.Μ.) της Ε.Ρ.Τ., παίρνοντας μέρος σε πολλές συναυλίες, ηχογραφήσεις, τηλεοπτικά events, παίζοντας υπό την διεύθυνση πολλών Ελλήνων αρχιμουσικών.
Παράλληλα ενορχηστρώνει για τα μουσικά σύνολα της ΕΡΤ σε συνεργασία πολλούς γνωστούς καλλιτέχνες και συνθέτες, με παραγγελία της ΕΡΤ και του Φεστιβάλ Αθηνών . Επίσης ενορχηστρώνει συναυλίες με τον Μάριο Φραγκούλη στο Ηρώδειο, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στο Παλλάς.
Το Σεπτέμβριο του 2010 εκδίδονται από τις εκδόσεις IANOS οι μεταγραφές του για φωνές και πιάνο, των τραγουδιών της ιστορικής εκπομπής της Λιλιπούπολης.
Με τη σύνθεση ασχολείται από το 1990. Έχει γράψει έργα για solo πιάνο, χορωδιακά τραγούδια, μουσική για το θέατρο, καθώς επίσης ενορχηστρώσεις και μεταγραφές για διάφορα οργανικά ή φωνητικά σύνολα. Έργα του έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς από τις παιδικές χορωδίες που συνεργάζεται, σε συναυλίες με έργα Ελλήνων συνθετών, το quinteto TANGartO και από τη συμφωνική ορχήστρα του δήμου Αθηναίων.
Ως πιανίστας έχει συνεργαστεί με διάφορους καλλιτέχνες και στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό: τον Γιάννη Μαρκόπουλο, την Άλκηστις Πρωτοψάλτη, την Ελευθερία Αρβανιτάκη, τον Μάριο Φραγκούλη, το Σπύρο Σακκά, τη Σαβίνα Γιαννάτου, Αντώνη Κοντογεωργίου, στις παραστάσεις «εδώ Λιλιπούπολη», την Αλίκη Καγιαλόγλου, την Άννα Αλεξοπούλου, την Σόνια Θεοδωρίδου, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Τζίνα Φωτεινοπούλου, Μόρφω Τσαϊρέλη, Μελίνα Τανάγρη, τον Αργεντινό τραγουδιστή Bruno Dando, τη Martha Moreleon, Janet Kapuya, Ελένη Πέτα, τη Μελίνα Μποτέλλη, τον Κώστα Μακεδόνα, την Κορίνα Λεγάκη, τον Γιώργο Περρή, κ.α.

Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη όπου ενορχηστρώνοντας την παράσταση «τα χρώματα της Ελλάδας» (“Colors of Greece”), έχει περιοδεύσει σε πολλά μέρη του κόσμου (Ευρώπη, Αμερική, Αφρική, Αυστραλία) μεταφέροντας το πνεύμα του Ελληνικού πολιτισμού σε σημαντικά θέατρα και φεστιβάλ. Στις 5 Οκτ. 2018 ενορχήστρωσε και διεύθυνε την παράσταση της Άλκηστις Πρωτοψάλτη «Ταξιδεύοντας με την Ελπίδα» στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, μία συναυλία αφιερωμένη στα παιδιά του Συλλόγου Ελπίδα. Το 2019 διασκεύασε και ενορχήστρωσε την παράσταση που ανέβηκε στο Ηρώδειο «ο χιονάνθρωπος και το κορίτσι» του Ευγένιου Τριβιζά, σε μουσική Γιώργου Χατζηνάσιου.