Τα έργα μου άρχισαν να γίνονται καθρέφτες: Της κούρασης, της ελπίδας, της μοναξιάς, της χαράς της αναζήτησης, της υπαρξιακής επιβίωσης, της ζωής. Η τέχνη ενώνει ό,τι η γλώσσα δεν μπορεί να εξηγήσει
Πώς επηρέασε ο χώρος του αεροδρομίου Ηρακλείου τη σύλληψη ή την υλοποίηση του έργου σας; Το αεροδρόμιο είναι ένας τόπος συνάντησης ανθρώπων μα και διαφορετικών πολιτισμών. Εκεί οι ταξιδιώτες φεύγουν και έρχονται από ένα ταξίδι ή από μια επαγγελματική υποχρέωση. Ένα ταξίδι για το Ηρακλειο σαν τα χελιδόνια που είναι πάντα εκεί …στο έργο μου ένα παιχνίδι, μια κούνια που μας πετάει ψηλά -σαν τα αεροπλάνα -μέσα σε αυτή τη διαρκή κίνηση, ένα έργο τέχνης που μπορεί να μας ταξιδέψει στο όνειρο στην χαρά της ζωής στο κίτρινο φως του ήλιου.

Ποια στοιχεία «επιμονής» ή διάρκειας θεωρείτε ότι αναδεικνύονται ιδιαίτερα μέσα στον συγκεκριμένο χώρο; Σ’ ένα χώρο όπου όλα είναι εν τάχει και εν κινήσει τα έργα τέχνης αποκτούν μια δυναμική και μας δίνουν ένα μάθημα πολιτισμού. Ο ταξιδιώτης έχει την δυνατότητα να περιηγηθεί στις αίθουσες του αεροδρομίου ως να είναι σ ένα μουσείο να χαρεί και να απολαύσει έργα τέχνης αξιόλογων εικαστικών.
Ποιους συμβολισμούς ή μηνύματα θέλατε να περάσετε σε ένα διεθνές κοινό που συχνά βρίσκεται σε μετακίνηση; Μια γυναίκα κάνει κούνια… πετάει ψηλά στους αιθέρες και μαζί της πετούν και τα χελιδόνια… που δεν φεύγουν από το νησί… η γυναίκα είναι η ζωή, η αγάπη, η χαρά η συνέχεια της ψυχής – πετάει στους αιθέρες – η αγάπη για την ζωή παράλληλη συνύπαρξη με την αγάπη για την τέχνη αγγίζοντας την αιωνιότητα.

Ποιες δυσκολίες ή προκλήσεις συναντήσατε προσαρμόζοντας το έργο σας σε έναν ανοιχτό, δημόσιο και περαστικό χώρο όπως το αεροδρόμιο; Είναι πρόκληση να εκτίθεσαι και να κάνεις κάτι που να μην απαιτεί να εξηγήσεις τι σημαίνει…το έργο που έχεις επιλέξει να κάνεις για να βγει από το εργαστήριό σου για ένα ταξίδι στο τώρα αλλά και στο μέλλον… Ενα έργο που θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει μια ευκαιρία να γνωρίσουμε την τέχνη τον πολιτισμό της εποχής αλλά και να «μιλήσει» για ενα παιχνίδι ένα παραμύθι μία ιστορία σε έναν ταξιδιώτη που τρέχει να προλάβει την πτήση αλλά ταυτόχρονα να τον κάνει να εμβαθύνει σε θέματα κοινωνικά πολιτικά, οικονομικά, θρησκευτικά και υπαρξιακά ούτως ώστε να διαφοροποιηθεί από την κοπαδοποιηση που του επιβάλλουν τα μέσα ενημέρωσης οι πολιτικοί και το κατεστημένο της κοινωνίας μας…μια διαφορετική οπτική της πραγματικότητας μέσα από την τέχνη σε μια έκθεση τεχνης σε αεροδρόμιο και όχι σε γκαλερί.

Πώς πιστεύετε ότι η τέχνη της επιμονής επικοινωνεί με ανθρώπους από διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα που συναντιούνται εδώ; «Η αληθινή τέχνη απαιτεί επιμονή. Και η επιμονή, όταν συνδυάζεται με τέχνη, γίνεται δημιουργική δύναμη.» Η δημιουργία δεν είναι μόνο έμπνευση, αλλά και συνεχής δουλειά, βελτίωση, επιμονή. Κάθε επίτευγμα χρειάζεται τεχνική και αφοσίωση – δηλαδή τέχνη και επιμονή. Σε κάθε γωνιά του κόσμου, ο αγώνας για έκφραση, πρόοδο, επιβίωση ή δημιουργία, είναι γεμάτος από στιγμές επιμονής. Αντίστοιχα, κάθε πολιτισμός έχει αναπτύξει τις δικές του μορφές τέχνης – από την ποίηση της Περσίας, τη ζωγραφική της Ανατολής, μέχρι τη μουσική της Αφρικής και τη γλυπτική της Λατινικής Αμερικής. Η τέχνη αναπτύσσεται μέσα από αιώνες αμφισβήτησης και αναζήτησης (Αναγέννηση, Μοντερνισμός). Η επιμονή παίρνει μορφή μέσα από φιλοσοφική σκέψη, αντίσταση, προσωπική αναζήτηση. Η επιμονή εμφανίζεται στην αυτοπειθαρχία και τον διαλογισμό — επίμονη καλλιέργεια του εσωτερικού εαυτού. Η επιμονή χωρίς τέχνη μπορεί να οδηγήσει σε στείρα προσπάθεια. Η τέχνη χωρίς επιμονή μπορεί να μείνει στην επιφάνεια. Μαζί όμως, μετατρέπονται σε γλώσσα που ξεπερνά τη γλώσσα. Ένα μουσικό κομμάτι, εδώ ένας πίνακας, ένα πέταγμα μπορεί να αγγίξει καρδιές σε κάθε κουλτούρα — γιατί μιλά για τον ανθρώπινο αγώνα και την ομορφιά του.
Ποια ήταν η αντίδραση του κοινού ή τα σχόλια που έχετε ήδη δεχτεί για το έργο σας στον συγκεκριμένο χώρο; Συναισθηματική ταύτιση, αναγνωρίζουν την δική τους ιστορία μέσα από το έργο, συγκίνηση, θαυμασμό περιέργεια να τους εξηγήσω τον συμβολισμό του έργου μου, ανοίγει διάλογο και προβληματίζεται …ενσυναίσθηση, αναγνώριση του κόπου. Συγκίνηση, δέος, αναγνώριση. Σκέψη, διάλογος, σύγκριση πολιτισμών. Έμπνευση για προσωπική δράση.

Πώς θα περιγράφατε το προσωπικό σας ταξίδι ως καλλιτέχνης μετά από αυτή τη συμμετοχή – άλλαξε κάτι στη ματιά ή την επιμονή σας; Τα έργα μου άρχισαν να γίνονται καθρέφτες: Της κούρασης, της ελπίδας, της μοναξιάς, της χαράς της αναζήτησης, της υπαρξιακής επιβίωσης, της ζωής, η τέχνη ενώνει ό,τι η γλώσσα δεν μπορεί να εξηγήσει. Η επιμονή για τέχνη με πήγε εκεί που δεν περίμενα και με κράτησε στην ζωή όταν όλα γκρεμιζόταν…
Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη ανάμνηση ή εικόνα από την Κρήτη που σας ακολουθεί δημιουργικά; Η ένταση του τοπίου, η βαθιά και ζωντανή παράδοση, κρητική λεβεντιά και πάθος η ιστορία από τους Μινωίτες ως σήμερα, γλώσσα και ποίηση, τραγούδια και μαντινάδες, ένα σταυροδρόμι δύσης και ανατολής βουνού και θάλασσας, φως. Και μέσα σε όλα αυτά, η τέχνη δεν είναι πολυτέλεια – είναι τρόπος ύπαρξης.

Βιογραφικό
Η κα. Αθηνά Τσιρίκα είναι Εικαστικός και Συγγραφέας, τελειόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., των εργαστηρίων των κ.κ. Γεώργιου Σκυλογιάννη και Κυριάκου Μορταράκου, και του Παιδαγωγικού Τμήματος του Α.Π.Θ..
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κατερίνη. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη και στην Ιταλία.
Επίσης, η κ. Αθηνά Τσιρίκα είναι:
1. Μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (Ε.Ε.Τ.Ε.).
2. Μέλος του Συλλόγου των Εικαστικών Τεχνών Βόρειας Ελλάδας (Σ.Κ.Ε.Τ.Β.Ε.).
3. Μέλος του Συλλόγου των Τελειόφοιτων της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ..
Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές Εκθέσεις Ζωγραφικής στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, σε Μπιενάλε Τέχνης, στις ART Θεσσαλονίκης, στο Παγκόσμιο Συνέδριο Φιλοσοφίας στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη Φλωρεντία, στο Μιλάνο, στη Ρώμη, στο Λονδίνο, στη Βιέννη, στην Ολλανδία και στο Μόντρεαλ του Καναδά.
Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, Μουσεία και πολιτιστικούς χώρους στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, καθώς και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές, Δήμους και χώρους Τέχνης.
Η κ. Αθηνά Τσιρίκα έχει βραβευτεί στη Μπιενάλε Φοιτητών, και ακόμη έχει τιμηθεί:
Με το Διεθνές Βραβείο «INTERNASIONAL PRIZE GARAVAGGIO» στο Μιλάνο (20 Απριλίου 2022).
Με το Διεθνές Βραβείο «TOP ARTISTS THE PROTAGONISTS OF CONTEMPORARY ART» (18 Μαΐου 2024).
Ατομικές Εκθέσεις ενδεικτικά των τελευταίων ετών:
-2025 Ιούλιο και Αύγουστο Φεστιβάλ Ολύμπου έκθεση ζωγραφικής με τίτλο Παρμορφωση- Μεταμόρφωση
-2025 (Ιούνιος) Αθήνα La Femme, στο Coco Mat, στο Κολωνάκι.
-2024 (16 έως τέλη Φεβρουαρίου) Ατομική Έκθεση στο Μάαστριχτ της Ολλανδίας.
-2023 Ατομική Έκθεση kapa26artwork.
2020 (8 έως τέλη Μαρτίου) Καπναποθήκη -Αυστροελληνικής, στον Δήμο Κιλκίς, με θέμα: «Γυναίκα, μία λέξη ένα σύμβολο», σε παράλληλη εκδήλωση με τη Σοπράνο κ. κ. Βάσω Βαϊούλη, στο έργο: «Οι Γάμοι του Φίγκαρο», του Μότσαρτ.
2019 Bienalle, Φλωρεντία Ιταλίας.
2018 Αγγέλων Βήμα, Αθήνα.
2016 Θέατρο Ροντήρη, Αθήνα.
2012 Αγγέλων Βήμα, Αθήνα.
Συμμετοχές σε πολλές γκαλερί , μουσεία πινακοθήκες σε πολλές ομαδικές εκθέσεις

