Σοφία Σιδηροπούλου: “Σήμερα αυτό που με οδηγεί στη ζωγραφική, είναι η ελευθερία της έκφρασης παρά η συστηματική απασχόληση”

“Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να μην προδώσω την τέχνη μου, δηλαδή να μην επηρεαστώ από παράγοντες άσχετους με τις ανάγκες της έκφρασής μου.”

Πως και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με τη ζωγραφική; Νομίζω πως άρχισα να ασχολούμαι συστηματικά από τη στιγμή που κατάλαβα ότι δεν μπορούσα να ζωγραφίσω τόσο ωραία όσο ζωγράφιζε η αδελφή μου (πηγαίναμε δημοτικό). Την έβαζα να μου ζωγραφίζει αλλά ενώ τα κατάφερνε πολύ καλυτέρα από μένα θύμωνα γιατί δεν μπορούσε να αποτυπώσει αυτό που εγώ φανταζόμουν και ήθελα, έτσι κατάλαβα ότι πρέπει να δουλέψω μόνη μου συστηματικά και πολύ για να καταφέρω αυτό που μ εκφράζει. Σήμερα όμως αυτό που με οδηγεί είναι η ελευθερία της έκφρασης παρά η συστηματική απασχόληση. Αυτή η ελευθερία μ’ έχει οδηγήσει και σε άλλους δρόμους έκφρασης που είναι αλληλένδετοι με τη ζωγραφική μου.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε το έργο σας; Τα ρεύματα και τα κινήματα από την στιγμή που δημιουργούνται έχουν κιόλας ξεπεραστεί. Υπάρχουν στοιχεία από πολλά κινήματα ή ρεύματα στη ζωγραφική μου αλλά δεν νομίζω ότι μπορεί να ενταχτεί το έργο μου σε κάποιο συγκεκριμένο Αυτό που χαρακτηρίζει τα ανθρωποκεντρικά έργα μου είναι ότι οι μορφές έχουν τεράστια χέρια. Είναι ένα φόρος τιμής στα χέρια που μας υπηρετούν μας χαϊδεύουν μας αγκαλιάζουν, μας πλένουν, μας ταΐζουν και γενικότερα μας υπηρετούν. Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον μου έχει μετατοπιστεί, με γοητεύει η land art.

Από πού αντλείτε την έμπνευσή σας; Η έμπνευση είναι ένα περίεργο πράγμα που έρχεται και σου χτυπά την πόρτα. Αν της ανοίξεις καλώς αν όχι μπορεί να φύγει, μπορεί και να επιχειρήσει να έλθει από το…. παράθυρο (δηλαδή με άλλη μορφή). Συνήθως ονειρεύομαι και προσπαθώ να κάνω ορατά τα όνειρά μου μέσα από την αποτύπωσή τους στον καμβά. Άλλες πάλι φορές είναι σαν να μου υπαγορεύει κάποιος ένα κείμενο που αφού το γράψω, μετά μεταφέρεται στον καμβά. Πάρα πολλά έργα μου είναι βασισμένα σε ποίηση ή χρονογραφήματα, πολλές φορές βιωματικά.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Πάρα πολλοί από τους παλιότερους DA VINCI PICASSO VAN  GOGH, KLIMT, EL GRECO και αγαπημένος ο CHAGALL, από τους νεώτερους ο BACON, από τους έλληνες ΛΥΤΡΑΣ ΓΥΖΗΣ, ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ και από τους σύγχρονους ΜΠΟΚΟΡΟΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΑΤΟΥ.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέση στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Να μην προδώσω την τέχνη μου, δηλαδή να μην επηρεαστώ από παράγοντες άσχετους με τις ανάγκες της έκφρασής μου.

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Πόσο αποδεκτή μπορούμε να πούμε ότι είναι η τέχνη σήμερα στην Ελλάδα όταν βλέπουμε να χάνει συνέχεια έδαφος; Αποβάλλεται από τα σχολεία και αυτό σημαίνει ότι καταστρέφεται ο χώρος ζύμωσής της. Τα σχολεία προετοιμάζουν τους αυριανούς πολίτες που θα έχουν χάσει την ευκαιρία να διδαχτούν Αντιγόνη ή να διδαχτούν Ιστορία της Τέχνης και ελεύθερο σχέδιο επομένως σιγά σιγά η τέχνη σαν γνώση και απόλαυση αισθητικής τείνει να γίνει προνόμιο των λίγων.
Για την τέχνη στο δημόσιο χώρο θα έλεγα ότι είναι μια δύσκολη κατάσταση. Ένα έργο μέσα σ’ ένα μουσείο είναι ένα έργο προστατευμένο από καιρικές συνθήκες και από ανθρώπους κ.λ.π. Αλλά ένα έργο στο “μουσείο δίχως τοίχους” όπως ονομάζεται η δημόσια τέχνη είναι εκτεθειμένο στη ρύπανση, βροχή, Ήλιο αλλά και στην διάθεση του κοινού καθώς άλλος καταστρέφει άλλος αγκαλιάζει και άλλος αδιαφορεί. Από την άλλη η δημόσια τέχνη είναι λειτουργική άμεση και συνδέεται με ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα δημόσιας τέχνης στην Ελλάδα είναι το πρότζεκτ “Σύμβολο αμοιβαιότητας οι κρεμάστρες του Δημοσίου χώρου” της εικαστικού Ελένης Πολυχρονάτου. Τοποθετημένα έργα σε κεντρικά σημεία των Δήμων φτιαγμένα πάνω σ’ ένα βασικό σχηματισμό από διαφορετικούς καλλιτέχνες –μεταξύ των οποίων και εμού – υπενθυμίζει τη λειτουργία της προσφοράς και της ανακύκλωσης μέσα στο αστικό περιβάλλον και ταυτόχρονα καλεί τον κάθε ένα να συμμετέχει στο πρότζεκτ όχι μόνο επειδή προσφέρει ένα δώρο σε κάποιον άλλον αλλά γιατί μεταβάλλει προσωρινά με τη συμμετοχή του την εικόνα του έργου. Θα μπορούσα ν’ αναφερθώ και σε δράσεις του Ορίζοντα γεγονότων που εν πολλοίς τα μέλη του κάνουν τέχνη στον δημόσιο χώρο.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Έχουν αναβληθεί πάρα πολλά σχέδια λόγω της κατάστασης που επικρατεί εκθέσεις και συμμετοχές σε συνέδρια. Υπάρχει μόνο μια έκθεση που θα πάρω μέρος. Διοργανώνεται από τον Ορίζοντα Γεγονότων με θέμα “μπαϊράκια” με αφορμή προεπαναστατικά μπαϊράκια και πρώτη δυνατότητα παρουσίασης το platform project (Μάρτιος και Μάιος 2021)….. με την ελπίδα να επανέλθουμε σε μια κανονικότητα.

Βιογραφικό 

Σοφία Σιδηροπούλου

Email: [email protected]

Σπουδές (τίτλος σπουδών, ίδρυμα-δάσκαλοι, χρόνος φοίτησης): Ζωγραφική / Accademia di belle Arti di Brera di Milano-Diego Esposito, 5 έτη ΑΣΚΤ παιδαγωγική και διδακτική της τέχνης Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο εξειδίκευση στην ειδική αγωγή Πανεπιστήμιο Αιγαίου μεταπτυχιακό με θέμα Διαχείριση περιβάλλοντος και αειφορίας μέσα από την τέχνη.

Μαθήτευσε στο ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΟΥΚΑΡΑ αγιογραφία                                                           
Κυριότερες Ατομικές εκθέσεις Εσωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη):
 
2001 Αγιογραφίες Επιμελητήριο Πατρών Πάτρα
2001 Χώρος και Χρόνος Παπαχαραλάμπειος αίθουσα Ναύπακτος
2001 Πυθαγόρειο Ωδείο
2004 Πολιορκία και Έξοδος Μεσολόγγι (Διοργάνωση Δήμος Μεσολογγίου -Νομαρχία)
2004 Χρόνος Κύκλοι ζωής αίθουσα Ναυπακτία Ναύπακτος
2004 Χρόνος Κύκλοι ζωής Πνευματικό κέντρο Ζάκυνθος

Κυριότερες Ατομικές εκθέσεις Εξωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη):
1989 il corno di Amalthia Brera Milano
1990 Sentimenti Brera Milano

Κυριότερες Ομαδικές εκθέσεις Εσωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη):
2000 Αγιογραφίες Ξενία Ναυπάκτου Ναύπακτος
2000 Ζωγραφική Ξενία Ναυπάκτου Ναύπακτος
2001 Ζωγραφική Αίθουσα Ναυπακτία Ναύπακτος
2004 Πολιτιστικό Καλοκαίρι Ξενία Ναυπάκτου Ναύπακτος
2006 Εικαστική παρουσίαση Αίθριο Πατρών Πάτρα
2007 Καλλιτέχνες στηρίζουν το ΕΕΕΕΚ Αχαϊας Ναύπακτος
2007 Καλλιτέχνες στηρίζουν το ΕΕΕΕΚ Αχαϊας Πανεπιστήμιο Πατρών
2007 Καλλιτέχνες στηρίζουν το ΕΕΕΕΚ Αχαϊας Παλαιά Λουτρά Πατρών
2007 Καλλιτέχνες στηρίζουν το ΕΕΕΕΚ Αχαϊας Αντίρριο
2007 Καλλιτέχνες στηρίζουν το ΕΕΕΕΚ Αχαϊας Πυλλήνη
2008 Καλλιτέχνες στηρίζουν το ΕΕΕΕΚ Αχαϊας Πολιτιστικός χώρος παλαιού Νοσοκομείου Πατρών
2008 Αυτή τη φορά να μην ξεχάσουμε Ναύπακτος
2008 Αυτή τη φορά να μην ξεχάσουμε Πυλλήνη
2008 Αυτή τη φορά να μην ξεχάσουμε Ελασσόνα
2008 Αυτή τη φορά να μην ξεχάσουμε Βόλος
2008 Αυτή τη φορά να μην ξεχάσουμε Ζάκυνθος
2008 90 χρόνια ΚΚΕ Γκάζι
2009 Φυστίκι Fest Αίγινα
2010 Εικονοποίηση Ορίζοντας γεγονότων Αθήνα
2010 Εικονοποίηση Achaia Clauss Πάτρα
2010 Παιδεία-Τέχνη-Ελπίδα Πινακοθήκη Πειραιά
2010 Η Τέχνη συναντά την πόλη Αρσάκειο Πάτρας
2015 Άνθρωποι-χρώμα και σίδερο Πέραμα
2016 Γνωρίστε τη Ναυπακτία Κήπος Ξενία Ναύπακτος
2016 70+ 1 χρόνια ΕΕΤΕ Αγορά Αργύρη Πάτρα
2017 Land Art Ορίζοντας γεγονότων Σύρος
2017 Πόλεμος και Προσφυγιά Εργοστάσιο Καχραμάνογλου Πέραμα
2018 Το εξοχικό μας στην Ουτοπία Αγορά Αργύρη Πάτρα
2018 Visual Arts Exhibition Club Unesco  Ζάκυνθος
2018 Έκθεση μικρογλυπτικής Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών διοργάνωση Ε.Ε.Τ.Ε.
2018 Έκθεση ζωγραφικής δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά διοργάνωση Ε.Ε.Τ.Ε

Κυριότερες Ομαδικές εκθέσεις Εξωτερικού (Χρονολογία, χώρος, πόλη):
2009 Αυτή τη φορά να μην ξεχάσουμε (Cette fois-ci il ne faut pas oublier) Maison de la Grece Παρίσι
 
Βραβεία – Διακρίσεις:
2002 Πρώτο διεθνές βραβείο εικαστικής παρέμβασης με το έργο “Σταγόνα” ΕΥΔΑΠ Υδρόραμα
2004 Διαγωνισμός ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη διάκριση και καταχώριση του έργου στο ημερολόγιο Αθήνα 2004
2012 και το 2013 βραβεία αντίστοιχα πρώτο και δεύτερο   στο διεθνές φεστιβάλ αρχαίου δράματος Συρακουσών.

Επαγγελματική δραστηριότητα:
Εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Εκπαιδευτικός στο Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Ναυπάκτου
2001 Καλλιτεχνικός σύμβουλος του φεστιβάλ Πατρών
Συνεργάτης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ως Ενδυματολόγος
Έχει σκηνογραφήσει και έχει κάνει τα κοστούμια για τα εξής έργα:
Λυσιστράτη Αρχαίο θέατρο Μακύνειας,Φεστιβάλ Συρακουσών
φεστιβάλ Συρακουσών Τρωάδες Αρχαίο θέατρο Μακύνειας,Φεστιβάλ Συρακουσών
 Ευμενίδες Το πάθος Μάθος Αρχαίο θέατρο Μακύνειας
Θεατρική παράσταση “Έτσι προχωράει ο κόσμος”( έχει γράψει και το κείμενο του έργου) Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Μέσα στο νερό δασκάλα
Όπως στον Πινόκιο με την λαϊκή ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης
Περλιμπλίν και Μπελίσα του Λόρκα
Πολιορκία και έξοδος του Μήτσου Κασόλα
Αρχοντοχωριάτης
Χαίρε Υπουργέ
Το χωριό του όλοι μαζί
Το πανηγύρι
Η θεία από το Σικάγο
Ερωτόκριτος
Φαύστα
Η λίμνη των κύκνων
Μπαλαντέρ
Συμμετοχή στις αναπαραστάσεις της Ναυμαχίας της Ναυπάκτου 2001-2012

Άλλες δραστηριότητες:
2010-2015 υπήρξε πρόεδρος της ελληνικής αντικαρκινικής εταιρείας του παραρτήματος Ναυπάκτου
Υπήρξε Αιρετό μέλος της τοπικής αυτοδιοίκησης Ναυπάκτου
Αρθρογραφούσε επί σειρά ετών στην εφημερίδα Εμπρός και στην εφημερίδα Ναυπακτία
Μέλος του Ε.Ε.Τ.Ε  <επιμελητήριο εικαστικών τεχνών Ελλάδας.
Μέλος άλλων οργανώσεων εθνικών ή διεθνών σχετικών με τα εικαστικά:
Μέλος του συλλόγου καθηγητών καλλιτεχνικών μαθημάτων
Μέλος του Ορίζοντα γεγονότων.