Λιλίκα Αρνάκη: “Είναι σημαντικό στις μέρες μας να δημιουργούμε χαρακτήρες και προσωπικότητες και όχι απλά να δίνουμε γνώσεις”

Η Λιλίκα Αρνάκη ζωγράφος – ποιήτρια – χαράκτρια τοποθετείται στο polismagazino.gr

Πανελλήνιες εξετάσεις. Ψυχολογία επιτυχίας και αποτυχίας. Ποια είναι η γνώμη σας ως εκπαιδευτικός – ζωγράφος; Ο έφηβος αξιολογείται για την ακαδημαϊκή του πορεία και καλείται να δοκιμαστεί, να πάρει αποφάσεις. Η διαδικασία αυτή είναι αναγκαία. Συνοδεύεται από ψυχολογική φόρτιση, αγωνία για το μέλλον, ανασφάλεια, φόβο και άγχος για το άγνωστο.

Η επιτυχία στην ανώτατη εκπαίδευση σημαίνει την εκπλήρωση των ονείρων του εφήβου και την αρχή για την κατάκτηση της αυτονομίας. Η αποτυχία, από την άλλη, είναι μεγάλο κεφάλαιο στη ζωή κάθε νέου ανθρώπου.

Αν είσαι άνθρωπος που θέλεις να κυνηγήσεις τα όνειρά σου κυριολεκτικά ακόμη και στην άλλη άκρη του κόσμου, μην απορρίψεις το σενάριο, τού να προσπαθήσεις μια ακόμη φορά

Εικαστικός στην Ελλάδα. Ποιον είναι το μέλλον του; Πιστεύω ότι η Ελλάδα της κρίσης δίνει μια μεγάλη ευκαιρία ώστε να αναδειχθούν νέες αξίες και καινούργιοι πρωταγωνιστές.

Δημόσια ή Ιδιωτικά πανεπιστήμια. Οδεύουμε προς την αποδόμηση του Εθνικού συστήματος εκπαίδευσης; Οι απόψεις σχετικά με τη φοίτηση σε δημόσια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια διίστανται στις μέρες μας. Πρώτο και κυριότερο προτέρημα  των δημοσίων Πανεπιστημίων είναι ότι παρέχουν δωρεάν εκπαίδευση και επιπλέον, υπάρχει ίση αντιμετώπιση μεταξύ των φοιτητών και δίνονται σε όλους ίσες ευκαιρίες. Τέλος, ας μην ξεχνάμε την ελευθερία που μας προσφέρουν τα δημόσια Πανεπιστήμια. Και τα δύο είδη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι αναγκαία για την κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού.

Γιατί όλοι “πρέπει” να γίνουν επιστήμονες στην Ελλάδα; Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση δημιουργεί περαιτέρω οικονομική μεγέθυνση, όπως επίσης και ατομική ευημερία. Αυξάνει τη μελλοντική ροή εισοδημάτων για το άτομο και ταυτόχρονα αυξάνει την ικανότητά του να διαχειρίζεται πιο αποτελεσματικά τα του οίκου του, να επιλέγει καταλληλότερους εκπροσώπους στους διάφορους φορείς εξουσίας, να προγραμματίζει  το μέλλον της οικογένειάς του κλπ. Βγαίνεις από το καβούκι σου και κοινωνικοποιείσαι.  

Τι λείπει από την Ελληνική Εκπαίδευση; Το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να προσαρμοστεί στη σημερινή εποχή. Οι μαθητές πρέπει να προετοιμάζονται για διεθνή ανταγωνισμό. Τα βασικά στοιχεία που πρέπει να αποκομίζει ο μαθητής μέσα από το σχολείο είναι η ικανότητα για κριτική σκέψη.

Η μάθηση να εστιάζει στον τρόπο μάθησης για ένα κόσμο που συνέχεια αλλάζει και όχι σε αποστήθιση πληροφοριών

Να εμβαθύνουμε στην ελληνική γλώσσα, στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία, στον Πλάτωνα και Αριστοτέλη.  Είναι σημαντικό στις μέρες μας να δημιουργούμε χαρακτήρες και προσωπικότητες και όχι απλά να δίνουμε γνώσεις.

Το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να είναι μαθητοκεντρικό.

Το σχολείο διαφθείρει το μαθητή με βαθμούς που δεν αντιστοιχούν σε τίποτα

Τι θα αλλάζατε απο το υπάρχον Σύστημα Εκπαίδευσης; Δεν νοείται καλό σχολείο χωρίς καλούς εκπαιδευτικούς. Πεποίθησή μου. Η ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου εξαρτάται από την ποιότητα των εκπαιδευτικών. Επομένως αν θέλουμε να γίνει το σχολείο καλύτερο, τότε πρέπει να γίνουν καλύτεροι και οι εκπαιδευτικοί.

Πως; Με την επιμόρφωση. Σταθερό εκπαιδευτικό σύστημα. Μακροπρόθεσμος σχεδιασμός.

Ποια είναι η θέση της ζωγραφικής στην εκπαίδευση; Οι τέχνες διδάσκουν στα παιδιά να αναγνωρίζουν και να κρίνουν τις ποιοτικές σχέσεις και διαφορές. Το παιδί μαθαίνει να κρίνει, να συγκρίνει και να ευαισθητοποιειται ως προς το αισθητικό αποτέλεσμα του δημιουργήματος. Και ας μην ξεχνάμε πως τα έργα μεγάλων ζωγράφων που αναπαριστούσαν κομμάτια της θρησκευτικής παράδοσης και ιστορίας χρησιμοποιήθηκαν από μοναχούς ως εκπαιδευτικά μέσα αντί για βιβλία, για να περάσουν τη γνώση για τη θρησκεία σε ανθρώπους που δεν γνώριζαν ανάγνωση και γραφή.