Έκθεση ΣΥΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ στον Προμαχώνα Αγ. Γεωργίου, στην Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου

ΣΥΝ-ΠΑΡΟΥΣΙΑ: Installation 15 Ιουλίου – 2 Σεπτεμβρίου

Performances 1 και 2 Σεπτεμβρίου Προμαχώνας Αγίου Γεωργίου, Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου.

Η ΣΥΝ-ΠΑΡΟΥΣΙΑ πραγματεύεται τη Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από την έννοια του πένθους και τη συνάντηση με τη θάλασσα. Συνδυάζοντας το φως, την κίνηση της θάλασσας και τον ήχο, το έργο λειτουργεί σαν μια σιωπηλή μνημοσύνη που επιχειρεί να ζωντανέψει με τρυφερότητα αυτό που παραμένει πολύτιμο, στο παρόν. 

Το έργο αποτελείται από μία εικαστική και ηχητική εγκατάσταση και ολοκληρώνεται από δύο performances που θα επιτελεστούν εντός του Προμαχώνα. Η αίθουσα του Προμαχώνα Αγίου Γεωργίου, ένας κλειστός, πέτρινος και ασφαλής αρχιτεκτονικός χώρος με καμπύλη οροφή, προσφέρει το πλαίσιο αναδίπλωσης του έργου. Η καμπυλότητά του λειτουργεί σαν εναγκαλισμός ενώ η σκοτεινότητά του φωτίζεται από τους φεγγίτες της οροφής, που προσφέρουν φυγές ανάτασης και επικοινωνίας. 

Στην είσοδο του χώρου, το Συντριβάνι του Ήρωνα υποδέχεται τον επισκέπτη λουσμένο στο φως που διαχέεται μέσα από τον μοναδικό ακάλυπτο φεγγίτη. Το σιντριβάνι παραπέμπει στον κύκλο της ζωής και στην αδιάκοπη ροή. 

Οι 18 Σημειώσεις γύρω από ένα Πένθος, ένα σπονδυλωτό έργο που αναπτύσσεται μέσα σε μεταλλικές προθήκες, εισάγουν τον επισκέπτη στο σκοτάδι του πένθους προσφέροντας έναν άξονα διείσδυσης προς τον εσωτερικό μας εαυτό. Η αντανάκλαση του φωτός πάνω στο τελευταίο μεταλλικό τους στοιχείο, οδηγεί σαν εφαλτήριο στην εικαστική εγκατάσταση. 

Τα Κύματα, ένα σχέδιο μεγάλων διαστάσεων, ζωγραφισμένο με μεταλλικό χρώμα πάνω σε λωρίδες χειροποίητου χαρτιού, δημιουργεί έναν ποιητικό χώρο, σαν αποτύπωμα μιας θαλάσσιας εκτόνωσης που μεταβάλλεται μέσα από τις αντανακλάσεις του φωτός. Χονδρό ακατέργαστο αλάτι ριγμένο στο δάπεδο ακολουθεί τους κυματισμούς του έργου παραπέμποντας στον αφρό θαλάσσιων ροών. Τα φυσικά άλατα των πέτρινων τοίχων του Προμαχώνα, που αποδέχονται καρτερικά την υγρασία του χώρου, αναπτύσσονται σαν φυσικές προεκτάσεις του έργου. 

Οι φεγγίτες του χώρου διαπερνούν τόσο τον θόλο της οροφής όσο και το δάπεδο. Στην συνάντηση του επισκέπτη με το έργο, φως προερχόμενο αυτή την φορά από τα έγκατα του χώρου καλούν το βλέμμα του να αναζητήσει το πέρας του βάθους και να αντικρίσει τον βυθό της θάλασσας.

Μικρόφωνα τοποθετημένα στα έγκατα του Προμαχώνα, στο σημείο όπου έχουν δημιουργηθεί αιωνόβιοι σταλακτίτες, μεταφέρουν στην αίθουσα τον διακριτικό ήχο σταγόνων, δημιουργώντας έναν ιδιάζοντα ρυθμό. Ο Προμαχώνας σταλάζει. Η μοναδική αυτή Κλεψύδρα -αρχαίος μηχανισμός μέτρησης του χρόνου- προβάλλει με ευαισθησία την ροή του χρόνου παραπέμποντας στον μεταβαλλόμενο και απροσδιόριστο ρυθμό του προσωπικού χρόνου.

Ο χώρος και ο χρόνος του πένθους διακόπτονται, αντιστρέφονται και επεκτείνονται στο βάθος των αναμνήσεων και στο ξεχείλισμα των συναισθημάτων μας. Το φως, πάντα παρόν έστω και σαν μία στοιχειώδης αντανάκλαση, μεταμορφώνεται μαζί μας κρατώντας μας συνδεδεμένους με το μέρος της ζωής. Το πένθος, προσωπική διαδρομή αποδοχής της απώλειας, μας δωρίζει το άλας της ζωής. 

Το έργο προσκαλεί τον θεατή να περιπλανηθεί εντός του και να το αφουγκραστεί. Η εγκατάσταση λειτουργεί ως παρτιτούρα για τις δύο διαφορετικές μεταξύ τους performance ήχου που θα επιτελεστούν στο τέλος της έκθεσης.

Η ΣΥΝ-ΠΑΡΟΥΣΙΑ συντελείται και παρουσιάζεται σαν κοινό έργο των δύο καλλιτεχνών. 

Με την Ευγενική Υποστήριξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου. 

Συντελεστές: Χριστίνα Νάκου (εικαστικός), Άννα Παγκάλου (κλασική τραγουδίστρια, performer ήχου), Συνεργάτες : Δημήτρης Παντελιάς – Πανίνος Δαμιανός (σχεδιασμός φωτισμού) 

Προμαχώνας Αγίου Γεωργίου, Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, 15 Ιουλίου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022.        

Εγκαίνια έκθεσης: 15 Ιουλίου, στις 20:30 – Είσοδος Ελεύθερη

Performances: 1 & 2 Σεπτεμβρίου, στις 20:30 – Απαραίτητη η προκράτηση θέσεων.

Ωράριο λειτουργίας έκθεσης: κάθε Κυριακή & Τρίτη 9:30 – 17:00 – Είσοδος Ελεύθερη 

Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2022, του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. 

Χορηγοί: MITSIS HOTELS, DODECANISOS SEAWAYS, ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΛΥΚΕΣ, ΒΑΠ

Χορηγοί επικοινωνίας: ΕΡΤ Νοτίου Αιγαίου, Ράδιο Λυχνάρι, Τηλεόραση Θάρρι

Αναλυτικές πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων στο https://digitalculture.gov.gr 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ

Η Χριστίνα Νάκου σπούδασε Ζωγραφική, Ψηφιδωτό και Γλυπτική στην ΑΣΚΤ της Αθήνας. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις και καλλιτεχνικά εγχειρήματα στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ισπανία, τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Αυστρία και την Ιταλία. Παράλληλα με το ζωγραφικό της έργο, έχει μελετήσει διεξοδικά τα αρχαία ψηφιδωτά της Μεσογείου. Το έργο της εστιάζει στην υλικότητα και στη διαδικασία αυτής της τεχνικής, προτείνοντας παράλληλα την ανάγνωση των ψηφιδωτών ως καταγραφές θραυσμάτων του χρόνου. Η πιο πρόσφατη δουλειά της παρουσιάστηκε το 2021 στον Αρχαιολογικό Χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης σαν ένας διάλογος με τα αρχαία μνημεία. Από το 2013 ασχολείται με το θέμα της θάλασσας ως τόπο. Για αρκετά χρόνια (2009-2019) σχεδίασε και υλοποίησε πρωτότυπα προγράμματα τέχνης για παιδιά και εφήβους για το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, την Πρεσβεία της Νορβηγίας, δομές φιλοξενίας ασυνόδευτων παιδιών και εφήβων (ΕΕΑ Grants), τη Σχολή Χιλλ, την Art Athina και άλλους φορείς και ιδρύματα. Βιβλία της κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Άγρα. https://christinanakou.gr

Η Άννα Παγκάλου είναι voice soloist / performative artist με σκούρο δραματικό χρώμα, που εξερευνά τα όρια των κλασικών φωνητικών πρακτικών με τις νέες μορφές που δημιουργούνται από πειραματικές πρακτικές ήχου. Έχει σπουδάσει κλασικό τραγούδι στις Κάννες, τη Βιέννη, τη Ρώμη και την Αθήνα. Έχει λάβει βραβεία και υποτροφίες, μεταξύ άλλων, από το Ίδρυμα Ωνάση, το Ίδρυμα Φούλμπραϊτ και τον Διεθνή διαγωνισμό τραγουδιού «Δημήτρης Μητρόπουλος». Έχει εμφανιστεί ως σολίστ στην Ελλάδα, την Αυστρία, τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, την Αίγυπτο, την Τουρκία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, ερμηνεύοντας Όπερα, Lied, Oratorio, New Musical Theatre και Contemporary Music. Ειδικεύεται στην πρωτοποριακή σύγχρονη και πειραματική μουσική (Alvin Lucier, “So you”, documenta 14, 2017/ Open Day, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2012-2020 / Δημήτρης Καμαρωτός, «Μετέωρη», Προμηθέας Δεσμώτης, ΚΠΙΣΝ, 2020-2021). Σύγχρονοι συνθέτες έχουν γράψει έργα για τη φωνή της. H ενασχόλησή της με το ηχητικό τοπίο και την ακουστική οικολογία, με εστίαση στο νερό και τις διάφορες μορφές του, παρουσιάζεται τα τελευταία χρόνια σε έργα-συνθέσεις ηχητικών εγκαταστάσεων (Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 2020/ Rome Art Walk, 2021). Αναζητά τη συν-δημιουργία με καλλιτέχνες και διανοητές από διαφορετικά πεδία, εξερευνώντας νέους δρόμους αντίληψης ως μορφή τέχνης. https://www.isingproject.com