Το ευχαριστώ μου καταρχήν και τα συγχαρητήρια ανήκουν στην επιμελήτρια και ιδρύτρια της ΕΠΙΜΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ κα Μπαρζόκα Χρύσα για το project να εκθέσουμε σε χώρο του αεροδρομίου Ηρακλείο.
Όλοι οι πολιτισμοί έχουν μέσα τους μοτίβα, ρυθμούς, παραδόσεις – και τελικά ανθρώπους που συνεχίζουν να προχωρούν. Η γεωμετρική μορφή είναι μια “ουδέτερη” αλλά ισχυρή γλώσσα, που ενώνει χωρίς να επιβάλλεται.

Πώς επηρέασε ο χώρος του αεροδρομίου Ηρακλείου τη σύλληψη ή την υλοποίηση του έργου σας; Το αεροδρόμιο ως χώρος συνάντησης και μετάβασης επηρέασε άμεσα το έργο μου Σκεπτόμενος τη συνεχή ροή των ταξιδιωτών, είδα κάθε άτομο σαν μια μονάδα — μια ξεχωριστή γεωμετρία μέσα σε ένα συλλογικό, οργανωμένο χάος. Οι παράλληλες γραμμές και τα τρίγωνα συμβολίζουν αυτή την τάξη μέσα στην κίνηση, την ταυτόχρονη ατομικότητα και συλλογικότητα.
Ποια στοιχεία «επιμονής» ή διάρκειας θεωρείτε ότι αναδεικνύονται ιδιαίτερα μέσα στον συγκεκριμένο χώρο; Η επανάληψη των γραμμών και των γεωμετρικών σχημάτων στο έργο παραπέμπει στην επιμονή — τόσο κυριολεκτικά, ως σταθερότητα της φόρμας, όσο και μεταφορικά, σαν πορεία που συνεχίζεται. Μέσα στο αεροδρόμιο, όπου όλα μοιάζουν προσωρινά, αυτή η σταθερή γεωμετρία θυμίζει ότι κάθε άτομο κουβαλά τη δική του γραμμή ζωής, που συνεχίζει να κινείται.

Ποιους συμβολισμούς ή μηνύματα θέλατε να περάσετε σε ένα διεθνές κοινό που συχνά βρίσκεται σε μετακίνηση; Το έργο θέλει να πει ότι, παρότι όλοι προερχόμαστε από διαφορετικά μέρη, όλοι είμαστε μονάδες μέσα σε ένα κοινό σύστημα — ένα παγκόσμιο “μοτίβο”. Τα χρώματα και τα σχήματα στο έργο είναι συμβολικά: διαφορετικά, αλλά ενταγμένα σε μια αρμονία. Είναι ένα κάλεσμα για σύνδεση, χωρίς να χάνεται η ατομικότητα.
Ποιες δυσκολίες ή προκλήσεις συναντήσατε προσαρμόζοντας το έργο σας σε έναν ανοιχτό, δημόσιο και περαστικό χώρο όπως το αεροδρόμιο; Η πρόκληση ήταν να δημιουργηθεί κάτι που να είναι οπτικά καθαρό και ευανάγνωστο σε κίνηση, αλλά και με δυνατότητα ερμηνείας σε βάθος, για όσους επιλέξουν να σταθούν. Η γεωμετρία βοήθησε πολύ σε αυτό — είναι παγκόσμια γλώσσα. Ταυτόχρονα, έπρεπε να λάβω υπόψη μου τον φωτισμό, τα υλικά, και το ότι το έργο θα συνυπάρχει με τη λειτουργία του χώρου.

Πώς πιστεύετε ότι η τέχνη της επιμονής επικοινωνεί με ανθρώπους από διαφορετικά πολιτισμικά υπόβαθρα που συναντιούνται εδώ; Η επιμονή, στο έργο, συμβολίζεται από τις παράλληλες πορείες και τις επαναλαμβανόμενες φόρμες. Όλοι οι πολιτισμοί έχουν μέσα τους μοτίβα, ρυθμούς, παραδόσεις — και τελικά ανθρώπους που συνεχίζουν να προχωρούν. Η γεωμετρική μορφή είναι μια “ουδέτερη” αλλά ισχυρή γλώσσα, που ενώνει χωρίς να επιβάλλεται.
Ποια ήταν η αντίδραση του κοινού ή τα σχόλια που έχετε ήδη δεχτεί για το έργο σας στον συγκεκριμένο χώρο; Το έργο προκαλεί ενστικτωδώς προσοχή — πολλοί στέκονται και το φωτογραφίζουν. Άλλοι ρώτησαν αν συμβολίζει δρομολόγια, πορείες, ακόμα και χάρτες. Μου αρέσει που αφήνει χώρο για προσωπικές ερμηνείες. Κάποιοι νιώθουν ηρεμία άλλοι μια αίσθηση “κατεύθυνσης” — και αυτό είναι πολύτιμο σε έναν τόσο φορτισμένο χώρο.

Πώς θα περιγράφατε το προσωπικό σας ταξίδι ως καλλιτέχνης μετά από αυτή τη συμμετοχή – άλλαξε κάτι στη ματιά ή την επιμονή σας; Με έφερε πιο κοντά στην ανάγκη η τέχνη να λειτουργεί δημόσια. Κατάλαβα πως ένα έργο δεν χρειάζεται απαραίτητα αφήγηση — η φόρμα και το χρώμα μπορούν να μιλήσουν πολύ καθαρά. Αυτό με ώθησε να εμπιστευτώ περισσότερο τη λιτότητα και να επιμείνω στη δύναμη της καθαρής εικαστικής γλώσσας.
Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη ανάμνηση ή εικόνα από την Κρήτη που σας ακολουθεί δημιουργικά; Μια εικόνα που με εμπνέει είναι το κρητικό τοπίο από ψηλά — τα βουνά, οι ξερολιθιές, οι δρόμοι σαν γραμμές, τα σπίτια σαν σχήματα. Όταν το δεις από μακριά, είναι σαν αφηρημένη ζωγραφική. Ίσως υποσυνείδητα αυτό με οδήγησε στα τρίγωνα και στις παράλληλες φόρμες του έργου που επέλεξα για τον χώρο.

Χρυσόστομος Ιωάννη Τρούκης
Ο Χρυσόστομος Ιωάννη Τρούκης γεννήθηκε το 1996 είναι σύγχρονος Έλληνας εικαστικός, με προσωπικό ύφος που συνδυάζει γεωμετρικές δομές, έντονα χρώματα και μια βαθιά αναστοχαστική προσέγγιση της εικαστικής σύνθεσης. Γεννημένος και μεγαλωμένος σε περιβάλλον όπου η τέχνη ήταν καθημερινότητα — με πατέρα τον εικαστικό και γκαλερίστα Ιωάννη Χρ. Τρούκη — ακολούθησε τη δική του πορεία, αντλώντας έμπνευση από την αφαίρεση, τη συμβολική δομή και την έννοια της ψυχικής ισορροπίας. Το έργο του διερευνά τη σχέση εσωτερικού διαλόγου και αισθητικής δομής, δημιουργώντας «οπτικά περιβάλλοντα» που λειτουργούν ως χώροι στοχασμού. Ζει και εργάζεται στην Θεσσαλονίκη και στην Καρδίτσα , όπου έχει ιδρύσει την Troukis Art Gallery.

Mini Bio – Ιωάννης Χρ. Τρούκης (1951–2016)
Ο Ιωάννης Χρ. Τρούκης υπήρξε εικαστικός, επιμελητής και ιδρυτής της γκαλερί «Τέχνη», μιας από τις πιο ενεργές πολιτιστικές εστίες της επαρχίας τις δεκαετίες ’80–’00. Το έργο του χαρακτηρίζεται από υπαρξιακή αφαίρεση, φιλοσοφική αναζήτηση και έντονο συμβολισμό.
Η ενότητα «Λινές Πυξίδες», την οποία ολοκλήρωσε λίγο πριν φύγει από τη ζωή το 2016, αποτελεί σημείο αναφοράς για την εικαστική του παρακαταθήκη. Πίστευε στην τέχνη ως μέσο πνευματικής πυξίδας και στην ελευθερία της έκφρασης ως πολιτική στάση ζωής. Ο γιος του, Χρυσόστομος, συνεχίζει σήμερα τη δημιουργική του πορεία μέσα από τη νέα γκαλερί που φέρει το όνομα τους.

Troukis Art Gallery – Όραμα & Χαρακτήρας
Η Troukis Art Gallery ιδρύθηκε το 2022 από τον Χρυσόστομο Ιωάννη Τρούκη, ως φόρος τιμής αλλά και δημιουργική συνέχεια της ιστορικής γκαλερί «Τέχνη», που ίδρυσε ο πατέρας του, Ιωάννης Χρ. Τρούκης. Η νέα γκαλερί λειτουργεί με στόχο να προβάλλει σύγχρονες εικαστικές φωνές με προσωπικό καλλιτεχνικό αποτύπωμα, να φιλοξενεί διαλόγους ανάμεσα στις γενιές, και να προσφέρει χώρο για πειραματισμό, συνέπεια και στοχαστική ελευθερία.
Με βασική έδρα την Καρδίτσα, η Troukis Art Gallery στηρίζει τόσο το μοντέρνο αφηρημένο ύφος όσο και μορφές τέχνης που εστιάζουν σε κοινωνικά και φιλοσοφικά ζητήματα, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σχέση έργου–θεατή και στην πνευματικότητα της μορφής.

