Κυριακίδου Κατερίνα: “η μουσική…μια γλώσσα που συνδυάζει μελωδία και λέξεις, που ζεσταίνει τις καρδιές μας, διαμορφώνει προσωπικότητες και χτίζει συναισθήματα”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Η μουσική είναι μια παγκόσμια γλώσσα που ενώνει αρμονικά όλους τους λαούς και όλους τους ανθρώπους.

Τους φέρνει πιο κοντά. Δημιουργεί ένα κλίμα κατάλληλο για γνωριμία και επικοινωνία. Η μουσική είναι η δεύτερη μας γλώσσα. Μια γλώσσα παγκόσμια με ιδιαιτερότητες και κοινά σημεία.

Μια γλώσσα σύνθετη που συνδυάζει μελωδία και λέξεις. Που ζεσταίνει τις καρδιές μας και παίρνει διάφορες μορφές, διαμορφώνει προσωπικότητες και χτίζει συναισθήματα.
Επίσης, η μουσική συνοδεύει τον άνθρωπο σε όλα τα στάδια της ζωής του. Είναι εκείνη η τέχνη που δε γνωρίζει ρατσισμό και δεν κάνει διακρίσεις.

Για παράδειγμα, σε ενα μουσικό διαγωνισμό, όπως η Eurovision, υπαρχουν ξενόγλωσσα τραγούδια που μπορεί να μην καταλαβαίνουμε τους στίχους, όμως, η μελωδία τους μένει στη μνήμη μας, μας συγκινεί, ξυπνάει αναμνήσεις!!!

Ποιο μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Θαυμάζω τον Αυστριακό συνθέτη Wolfgang Amadeus Mozart! Ήταν μεγάλος μουσικός της κλασσικής εποχής.

Ο Μότσαρτ έβλεπε πάντα τον κόσμο μέσα από το πρίσμα των συναισθημάτων του και αυτά ακριβώς επιστράτευσε ως κύρια πηγή της δημιουργίας του.

Κανένας δεν κατάφερε να αγκαλιάσει τη μουσική τόσο ολόπλευρα, όπως ο Μότσαρτ.

Από μικρή ηλικία άρχισε να συνθέτει, συνδυάζοντας με όμορφο τρόπο τη χαρά με την τραγωδία, τη λύπη με την ευτυχία.

Ως ένας από τους παραγωγικότερους και εμβληματικότερους μουσουργούς όλων των εποχών συνέθεσε περισσότερα από 600 έργα, μουσική δωματίου, συμφωνική και εκκλησιαστική μουσική, καθώς και μικρότερες συνθέσεις: παραλλαγές, φαντασίες, σονάτες, άριες κ.α. αφήνοντας μεγάλη παρακαταθήκη στις νέες γενιές.

Η χάρη και η κομψότητα της μουσικής του, αλλά και οι καινοτομίες που εισήγαγε στη σύνθεση, ενέπνευσαν πολλούς καλλιτέχνες όλων των εποχών.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Η μουσική είναι μία! Είναι τρόπος έκφρασης και σκέψης! Σου παρέχει τη δυνατότητα να διαμορφώνεις και να εκφράσεις τα συναισθήματά σου και φυσικά να επηρεάσεις τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων. Ο κάθε μουσικός θα προσθέσει στο μουσικό έργο ένα κομμάτι της ψυχής του. Πολλες φορές τυχαίνει να ακούμε το ίδιο έργο από πολλούς μουσικούς, αλλά κάθε φορά φτάνει στα αφτιά μας διαφορετικά, καθώς ο κάθε άνθρωπος-καλλιτέχνης θα το ερμηνεύσει με ένα δικό του μοναδικό τρόπο, δημιουργώντας τη δική του μουσική γλώσσα.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Η μουσική παιδεία είναι ανάγκη! Μάλιστα ο μεγάλος Έλληνας φιλόσοφος, ο Αριστοτέλης, ισχυρίζονταν πως η δύναμη της μουσικής επιδρά καταλυτικά στην ψυχή.

Ο σκοπός της μουσικής παιδείας είναι η διάπλαση του ήθους, του χαρακτήρα, καθώς οδηγεί στην αρετή, κατά συνέπεια δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από την εκπαίδευση των νέων.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Η πρώτη επαφή ενός παιδιού με τη μουσική γίνεται ακόμα απο την κοιλίτσα της μαμάς , καθώς ακούει την φωνή της μαμάς να του μιλάει. Πολλά παιδάκια δείχνουν τις μουσικές τους ικανότητες απο μικρές ηλικίες, παίζοντας με τα μαγειρικά σκεύη, άδεια κουτιά ή τα καλαμάκια που φυσάνε.
Η πρώτη ενέργεια του γονέα είναι να το φέρει σε επαφή με την μουσική σε προσχολική ηλικία, όταν θα αρχίσει να ανακαλύπτει τον κόσμο και να αποκτά διάφορα μουσικά ερεθίσματα. Δίνοντας το παρόν σε συναυλίες που γίνονται σε ωδεία, το παιδί έρχεται σε επαφή με τα μουσικά όργανα. Υπαρχουν τμήματα μουσικής προπαιδείας στα οποια τα παιδιά θα εξερευνήσουν τις μουσικές έννοιες σε συνδυασμό με το παιχνίδι, τραγούδι και την κίνηση. Έτσι, αναδεικνύονται οι κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Παρατηρώ πως η μουσική δεν κατέχει εξέχουσα θέση στο αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων με αποτέλεσμα να θεωρείται ως δευτερεύον μάθημα. Αυτό συνεπάγεται ότι η μουσική παράδοση αναβιώνει μόνο μέσα από τις σχολικές εκδηλώσεις, εθνικές επετείους και γιορτές.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Στην Ελλάδα έχουμε τη χαρά να γνωρίσουμε και να ακούσουμε σημαντικούς μουσικούς και συνθέτες διεθνούς φήμης, όπως, για παράδειγμα ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μάνος Χατζηδάκις, Σταύρος Ξαρχάκος, Μάνος Λοΐζος. Έχουν συνθέσει διάφορα έργα για ορχήστρα, θέατρο, χορωδίες, όπως και λαϊκά τραγούδια.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Για φέτος θα συνεχίζω την διδασκαλία μου ως καθηγήτρια μονωδίας και να δώσω τις Διπλωματικες μου εξετάσεις στην Μονωδία την ερχόμενη σχολική χρονιά.

Βιογραφικό.

Είναι πτυχιούχος Πιάνου απο το 2013 απο το Δημοτικό Ωδείο Λάρισας της τάξης Ζησοπούλου Ανθούσας και πτυχιούχος Μονωδίας απο το 2016 της τάξης Ποζίδου Βασιλικής.
Είναι μέλος της Μικτής Χορωδίας του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας με μαέστρο τον Δημήτριο Καρβούνη.
Εχει πάρει μέρος σε παραγωγές όπερας του ΔΩΛ όπως ”Carmen” του Georges Bizet, ””Ο Βαφτιστικός” του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, ”Ο Μαγικός Αυλός” μεταφρασμένο για παιδιά του Amadeus Mozart, ”Σιωπή, ο Βασιλιάς ακούει” του Νίκου Κυπουργού. Συμμετείχε στις μεγαλες συναυλίες αφιέρωμα στον Μικη Θεοδωράκη σε Μέγαρο Αθηνών και Καλλιμάρμαρο σε διεύθυνση Παναγή Μπαρμπάτη.
Παρακολούθησε σεμινάρια Πιάνου με τον Δημήτρη Τουφεξή, Μονωδίας με τους Philip Forget, Brigitte Schmidt, Μελωδραματικής με τον Γρηγόρη Πυργιαλάκο κ.α.