Δημήτριος Εμμανουήλ: “Θέλω να μπορώ να διαβάζω στους πίνακές μου αυτά που έχω να πω…”

“Όλοι γεννιόμαστε καλλιτέχνες, δύο όμως συστατικά είναι αυτά που κάνουν τους μεγάλους καλλιτέχνες να ξεχωρίζουν, φθάνοντας την τέχνη τους στο ανώτατο επίπεδο απαράμιλλης ομορφιάς, αρτιότητας αλλά και βάθους: η έμπνευση και η σκληρή και επίμονη εργασία”

Πώς και πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε συστηματικά με την Τέχνη; Ξεκίνησα σταδιακά από το καλοκαίρι του 2008 να ασχολούμαι ενεργά με το δημιουργικό κεφάλαιο της Τέχνης, οπότε και έλαβα καλλιτεχνικές σπουδές γραμμικού, ελεύθερου σχεδίου και ζωγραφικής από το Εργαστήρι Καλών Τεχνών «Τυρεκίδη». Από το 2010 διδάσκομαι τη Ζωγραφική των Εικόνων της Βυζαντινής Αγιογραφίας από το δάσκαλο Αγιογράφο Γεώργιο Ευαγγέλου.

Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται; Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται καλλιτέχνες. Η Τέχνη ενυπάρχει σε όλες τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Κάθε κίνηση, κάθε ενέργεια, κάθε δράση της ανθρώπινης συμπεριφοράς κρύβει μέσα της ένα δημιουργικό κομμάτι. Εμείς οι ίδιοι είναι αναγκαίο να προσπαθήσουμε να βρούμε αυτή την πλευρά της  καλλιτεχνικής μας φύσης και να την εκφράσουμε ακόμα και μέσα από την καθημερινότητα μας. Όπως έκαναν και οι παππούδες μας οι αρχαίοι, οι οποίοι έκαναν Τέχνη ακόμα και τα αντικείμενα της καθημερινής οικιακής χρήσης. Όλοι γεννιόμαστε καλλιτέχνες, δύο όμως συστατικά είναι αυτά που κάνουν τους μεγάλους καλλιτέχνες να ξεχωρίζουν, φθάνοντας την τέχνη τους στο ανώτατο επίπεδο απαράμιλλης ομορφιάς, αρτιότητας αλλά και βάθους: η έμπνευση και η σκληρή και επίμονη εργασία.

Σε ποιο ρεύμα ή κίνημα θα εντάσσατε τα έργα σας; Η θεματολογία μου περιλαμβάνει πορτρέτα, ανθρώπινες συμπεριφορές και νεκρές φύσεις. Στη ζωγραφική μου ενσωματώνω διάφορες τεχνοτροπίες τις οποίες μετουσιώνω σε ενιαίο σύνολο με σκοπό να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα και να αποδοθούν οι συμβολισμοί τους οποίους θέλω να υποδηλώσω. Επιδίωξη αυτού του συνδυασμού τεχνοτροπιών είναι ο συμβολισμός της διαρκούς προσπάθειας του ανθρώπου μέσα σε όλη του τη διαχρονία να βρει βεβαιότητες ανάμεσα σε αβεβαιότητες και προσδιορισμούς ανάμεσα σε απροσδιοριστίες.

Από πού αντλείτε την έμπνευση σας; Η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι αυτή που περισσότερο με εμπνέει καθόσον με τα έργα μου δεν θέλω να δείξω κάτι, αλλά περισσότερο θέλω να πω κάτι. Για τη στάση των ανθρώπων απέναντι στα πράγματα, απέναντι στη φύση, απέναντι στη ζωή και την ύπαρξη, υπάρχουν πολλά για να ειπωθούν. Πώς θα μπορούσε να ήταν αλλιώς. Ο άνθρωπος είναι το τραγικότερο πλάσμα στον μέχρι σήμερα γνωστό κόσμο μας.

Υπάρχουν προσωπικότητες ή άλλοι καλλιτέχνες που έχουν επηρεάσει το έργο σας; Ο δάσκαλός μου Αγιογράφος Γεώργιος Ευαγγέλου με έχει διαμορφώσει καλλιτεχνικά και με έχει επηρεάσει βαθύτατα, καθόσον, με τον ήρεμο χαρακτήρα του, μου έχει διδάξει να επιμένω στην αρτιότητα του δημιουργήματος, να διατηρώ την πειθαρχία και την υπομονή που απαιτεί το χτίσιμο του έργου τέχνης από την αρχή μέχρι την ολοκλήρωσή του και να μην κάνω καμία υπερβολή. Αν μιλήσουμε για μεγάλους ζωγράφους θα έλεγα σε ότι αφορά την Αγιογραφία ο Μανουήλ Πανσέληνος και ο Φώτης Κόντογλου, ενώ σε ότι αφορά τη ζωγραφική ο Γιάννης Μόραλης, ο Amedeo Modigliani και ο Vincent Van Gogh.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε θέσει στον εαυτό σας ως καλλιτέχνης; Θέλω να μπορώ να διαβάζω στους πίνακές μου αυτά που έχω να πω και ο θεατής βλέποντας το έργο να μπορεί να ανακαλύψει αυτά που αναζητά. Θέλω να ζωγραφίσω ένα βιολί χρησιμοποιώντας μόνο τα στοιχειώδη και όταν τελειώσω, θέλω να ακούσω το βιολί να παίζει μουσική.

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στο δημόσιο χώρο; Οι Έλληνες, λόγω παράδοσης και μακράς ιστορίας στην Τέχνη, έχουν διαμορφώσει υψηλού επιπέδου αισθητική. Έχω την εντύπωση ότι είναι αναγκαίο η Τέχνη να παίζει πρωτεύοντα ρόλο στη ζωή μας και να είναι βασικό μάθημα στα σχολεία μας. Στην εποχή μας δεν έχουν τον πρώτο λόγο οι τέχνες και τα γράμματα, αλλά η τεχνολογία και η πληροφόρηση. Όμως όχι, εγώ δεν συμφωνώ ακριβώς με αυτό. Προτιμώ την τέχνη από την τεχνολογία και προτιμώ την γνώση από την πληροφόρηση.
Η Τέχνη καλλιεργεί τη συναισθηματική νοημοσύνη, που είναι κατεξοχήν αντικείμενο των δασκάλων όλων των βαθμίδων, από τους οποίους εμείς και τα παιδιά μας μάθαμε για τα γράμματα και τις τέχνες. Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι ο τρόπος με τον οποίο κατανοούμε τον εαυτό μας, τα πράγματα γύρω μας και τους άλλους ανθρώπους και μέσω αυτής, η Τέχνη δημιουργεί στάση ζωής.
Με την ενασχόλησή του με την Τέχνη ο άνθρωπος μπορεί να αντιλαμβάνεται πράγματα τα οποία δεν είναι ορατά. Μπορεί να διαβλέπει πίσω και μέσα από τα πράγματα. Όπως έλεγε ο Paul Klee «Η τέχνη δεν αναπαριστά το ορατό, κάνει ορατό το αόρατο». Η τέχνη παίρνει μια ακατέργαστη ιδέα, ένα ακατέργαστο αντικείμενο και το κάνει ορατό, το ανασύρει από τα σκοτάδια προς το φως. «Φωτίζει τα σκοτάδια», όπως είχε πει ο Bob Marley. Ο ρόλος της Τέχνης στον δημόσιο χώρο της Ελλάδας σήμερα πρέπει να είναι ενεργός και ουσιαστικός σε όλα τα επίπεδα, αν θέλουμε να «φωτίσουμε το σκοτάδι».

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Η διοργάνωση μιας ατομικής έκθεσης ζωγραφικής, σειράς πινάκων μικτής τεχνικής και ακρυλικών σε καμβά,με θέμα που να αφορά στη Σύγχρονη Τέχνη, η οποία θα παρουσιαστεί σε αίθουσες τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Επίσης η έκδοση του βιβλίου μου για θέματα τέχνης, το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας και η συνέχιση της ζωγραφικής των Εικόνων της Βυζαντινής Αγιογραφίας.

Βιογραφικό.

Ο εικαστικός Δημήτριος Εμμανουήλ γεννήθηκε στην Αθήνα. Έλαβε καλλιτεχνικές σπουδές γραμμικού, ελεύθερου σχεδίου και ζωγραφικής από το Εργαστήρι Καλών Τεχνών «Τυρεκίδη», καθώς επίσης από το 2010 διδάσκεται τη Ζωγραφική των Εικόνων της Βυζαντινής Αγιογραφίας από τον δάσκαλο Αγιογράφο Γεώργιο Ευαγγέλου.
Σε ότι αφορά την δουλειά του ο ζωγράφος παρουσιάζει ελαιογραφίες, ακρυλικά, μικτής τεχνικής πίνακες ζωγραφικής σε καμβά και πίνακες ζωγραφικής με αυγοτέμπερα επί προετοιμασμένου ξύλου. Επιπροσθέτως, δημιουργεί Βυζαντινές Αγιογραφίες σε ξύλο και τοιχογραφίες.
Συγκεκριμένα η θεματολογία του περιλαμβάνει πορτρέτα, ανθρώπινες συμπεριφορές και νεκρές φύσεις. Στη ζωγραφική του ενσωματώνει διάφορες τεχνοτροπίες τις οποίες μετουσιώνει σε ενιαίο σύνολο με σκοπό να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα και να αποδοθούν οι συμβολισμοί τους οποίους ο καλλιτέχνης θέλει να υποδηλώσει. Επιδίωξη αυτού του συνδυασμού τεχνοτροπιών είναι ο συμβολισμός της διαρκούς προσπάθειας του ανθρώπου μέσα σε όλη του τη διαχρονία να βρει βεβαιότητες ανάμεσα σε αβεβαιότητες και προσδιορισμούς ανάμεσα σε απροσδιοριστίες.
Σε ότι αφορά στην Αγιογραφία ο εικαστικός εργάζεται για τη ζωγραφική φορητών Εικόνων και στην ιστόρηση τοιχογραφικών συνόλων.
Έχει παρουσιάσει το έργο του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και ομαδικές εκθέσεις Αγιογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Την παρούσα χρονική περίοδο ο Δημήτριος Εμμανουήλ εργάζεται προετοιμάζοντας μια σειρά πινάκων μικτής τεχνικής και ακρυλικών σε καμβά, με θέμα που αφορά στη Σύγχρονη Τέχνη, το οποίο θα παρουσιάσει σε αίθουσες τέχνης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.