Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε: Σίγουρα η ενασχόληση με την Τέχνη δεν είναι “εύκολη υπόθεση” από κάθε άποψη

Ποιά είναι η πρώτη σας Μουσική ανάμνηση;

Πρόβα του πιανίστα πατέρα μου Ούβε Μάτσκε με την βιολονίστα Νίνα Πατρικίδου. Νομίζω ήταν Σονατίνα του Schubert. Ο ήχος του βιολιού με καθήλωσε… και νομίζω τότε ήμουν τριών χρόνων!

Με ποιόν Μουσικό θα θέλατε να βρεθείτε επί σκηνής;

Είναι πάρα πολλοί οι μουσικοί που θαυμάζω και θα επιθυμούσα να συνεργαστώ μαζί τους. Μου είναι δύσκολο να ξεχωρίσω κάποιον. Ευτυχώς, ως τώρα είχα την τύχη να συνεργαστώ με πολύ σπουδαίους μουσικούς, αναφέροντας το περασμένο καλοκαίρι στο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου, όπου συναντήθηκα επί σκηνής με την διεθνή «αφρόκρεμα» των νέων μουσικών της κλασικής μουσικής.

Περιγράψτε μας τη μέχρι σήμερα πορεία σας στη μουσική. Υπήρξαν επιρροές καθοριστικές θετικές ή αρνητικές;

Ξεκίνησα τα πρώτα μαθήματα βιολιού στα πέντε μου χρόνια. Στην ηλικία των 11 χρόνων είχα ήδη δείξει την ισχυρή θέληση να αφοσιωθώ στην μουσική και ήταν φυσικό οι επιδόσεις μου αυτές να θεωρούνται κάτι ξεχωριστό και να επιβραβεύονται από τον κοινωνικό μου περίγυρο με διοργάνωση συναυλιών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Σίγουρα η ενασχόληση με την Τέχνη δεν είναι «εύκολη υπόθεση» από κάθε άποψη. Απαιτεί αποκλειστικότητα και αφιέρωση. Παρόλα αυτά νομίζω, πως ποτέ δεν ένιωσα, ότι θυσίασα κάτι από την παιδική ή ενήλικη ζωή μου. Είναι απλά μια άλλη όψη της καθημερινότητας. Εκεί που άλλοι νιώθουν όμορφα με άλλου είδους δραστηριότητες π.χ. ταξίδια, νυχτερινή ζωή, αγορές κ.τ.λ., ο μουσικός ζει όλα αυτά και ακόμα περισσότερα μέσα από αισθητικές συγκινήσεις και την δημιουργική πληρότητα που μόνο η Τέχνη μπορεί να δώσει. Σε μένα τουλάχιστον αυτό ισχύει.
Είχα την εξαιρετική τύχη να βρεθώ και να σπουδάσω σε δυο μεγάλα μουσικά εκπαιδευτικά κέντρα: στο Πανεπιστήμιο Mozarteum στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας, στην τάξη του μεγάλου παιδαγωγού του βιολιού Igor Ozim και στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής του Αμβούργου, στην τάξη βιολιού της Tanja Becker-Bender, μιας από τις πλέον διακεκριμένες νέες βιολονίστες της εποχής μας.
Νομίζω ότι μέχρι σήμερα αυτό είναι το πλέον καθοριστικό στην μουσική μου διαδρομή καθώς επίσης και η εξαιρετική τύχη να συμπράξω μουσικά με κάποιους σπουδαίους μουσικούς και μουσικά σχήματα που μου διαμόρφωσαν και εξακολουθούν να μου διαμορφώνουν το μουσικό μου κριτήριο και γούστο. Ενδεικτικά αναφέρω την βιολοντσελίστα και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Gratz Kerstin Feltz, την εκπληκτική βιολονίστα Vanja Milanova, την Mendelssohn Kammerorchester Leipzig, τον συνθέτη και καθηγητή Δημήτρη Τερζάκη και βεβαίως τον σταθερό μου συνεργάτη εδώ και χρόνια τον πιανίστα Ούβε Μάτσκε.

Σας “τρομάζει” η επιτυχία ή η αποτυχία;

Δεν με τρομάζει ούτε το ένα ούτε το άλλο γιατί η διαδρομή ενός καλλιτέχνη είναι μια διαλεκτική συνύπαρξη και των δύο. Έπρεπε να περάσουν πολλά χρόνια για να συνειδητοποιήσω, πως αυτό που πραγματικά βοηθάει την καλλιτεχνική μου εξέλιξη είναι η διαχείριση της αποτυχίας και όχι η επιτυχία.
Αλλοίμονο στον καλλιτέχνη που δεν έχει αισθανθεί ποτέ το συναίσθημα μιας αποτυχίας. Αυτός παραμένει στάσιμος και είναι αδύνατο να εξελίξει την Τέχνη του.

Υπάρχουν μάνατζερ στην Ελλάδα που μπορούν να βοηθήσουν την πορεία ενός μουσικού;

Είναι κάτι που δεν γνωρίζω, αλλά δεν το θεωρώ και πιθανό. Ο περιορισμένος χώρος της λεγόμενης κλασικής μουσικής στην χώρα μας δεν αφήνει περιθώρια κέρδους σε μάνατζερ με την προβολή νέων μουσικών. Όσοι υπάρχουν σε αυτόν τον χώρο λειτουργούν σχεδόν αποκλειστικά με ανταλλάγματα: αν έχεις κάτι να τους δώσεις, θα σου δώσουν, αλλιώς θα σε προσπεράσουν, όποια και αν είναι η αξία σου! Βεβαίως δεν αποκλείω την εξαίρεση στον κανόνα και θα ήμουν ευτυχής να την βιώσω!…

Ποιά είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Πολλές συναυλίες σε διαφορετικά μέρη του κόσμου: Από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης στο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής στο Koblenz της Γερμανίας και στο Φεστιβάλ Papadopuliana της Κροατίας, σε περιοδεία με το «Nichiteanu Trio» στην Μεσόγειο καθώς και σε συναυλία με ορχήστρα τον επόμενο χρόνο στην Laeiszkalle στο Αμβούργο, χωρίς να ξεχνώ διαλέξεις και ρεσιτάλ σε Πανεπιστήμια των Η.Π.Α.. Τέλος προβλέπεται το 2021 η έκδοση ενός CD με έργα Ελλήνων Συνθετών της Διασποράς.

Τρεις διεθνώς διακεκριμένοι σολίστ, η Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε – βιολί, ο Benedict Klöckner – βιολοντσέλο και ο Ούβε Μάτσκε – πιάνο, ενώνουν τις καλλιτεχνικές τους δυνάμεις ερμηνεύοντας δύο συνθετικά κομψοτεχνήματα του Μπετόβεν σε τρεις πόλεις της Ελλάδας:

Αθήνα, Πέμπτη 30 Ιανουαρίου (20.30) – Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
http://www.megaron.gr/default.asp?pid=5&la=1&evID=4904

Θεσσαλονίκη, Παρασκευή 31 Ιανουαρίου (21.00) – Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
http://www.tch.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=3&tcheid=2503

Βόλος, Σάββατο 1 Φεβρουαρίου (20.00) – Δημοτικό Ωδείο Βόλου

Τα έργα των συναυλιών

Το 2020, η επετειακή χρονιά για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827), δίνει το έναυσμα για αφιερώματα στον μεγάλο συνθέτη σε όλον τον κόσμο.
Το ενδιαφέρον στρέφεται, στις τρεις αυτές συναυλίες, στη μουσική δωματίου του σπουδαίου Γερμανού μουσουργού και σε δύο συνθετικά κομψοτεχνήματά του γραμμένα για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο, το πρώτο Τρίο και το περίφημο Τρίο «Του Αρχιδούκα».
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας θα ακουστεί το σημαντικότερο έργο της εποχής που ο Μπετόβεν μαθήτευσε στην Βιέννη δίπλα στον Χάυδν και έμενε στο παλάτι του ηγεμόνα Λιχνόφσκυ (1793/94), το Τρίο σε ντο ελάσσονα, έργο 1 αρ. 3. Έργο απαιτητικό, μαχητικό, γεμάτο αυτοπεποίθηση και ρυθμική ορμή, προάγγελος άλλων σημαντικών έργων του συνθέτη σε αυτή την τονικότητα.
Ακολουθεί στο δεύτερο μέρος το μεγαλειώδες Τρίο του Αρχιδούκα (1811), ένα από τα σπουδαιότερα έργα μουσικής δωματίου, με συμφωνική έκταση και δομή, έργο κατά βάθος λυρικό, με δεξιοτεχνικές αναλαμπές και με στοιχεία ακραίας εσωτερικότητας. Αφιερώθηκε από τον Μπετόβεν στον αληθινό του φίλο Ροδόλφο, Αρχιδούκα της Αυστρίας.

Βιογραφικά στοιχεία καλλιτεχνών

Η βιολονίστα Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε έχει εμφανιστεί ως σολίστ και ως μέλος σχήματος μουσικής δωματίου σε μεγάλες αίθουσες και φεστιβάλ της Ευρώπης και των ΗΠΑ, ενώ έχει συμπράξει με πολυάριθμα συμφωνικά σύνολα και ορχήστρες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει αποσπάσει πολλές διακρίσεις σε διεθνείς καλλιτεχνικές διοργανώσεις (μεταξύ άλλων, πρώτα βραβεία στους διεθνείς διαγωνισμούς «Andrea Postacchini»-Ιταλία και «Henri Marteau»-Γερμανία). Μελέτησε βιολί με υποτροφίες διεθνών φορέων στο Μοτσαρτέουμ του Σάλτσμπουργκ και στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Αμβούργου. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Έχει εκδώσει δύο δίσκους με έργα για σόλο βιολί καθώς και για βιολί και πιάνο.

Ο βιολοντσελίστας Μπένεντικτ Κλόκνερ δίνει συχνά συναυλίες με γνωστές ευρωπαϊκές ορχήστρες. Ως σολίστ έχει συνεργαστεί με μαέστρους διεθνούς φήμης (Μέτσμαχερ, Μπάρενμποϊμ, Πόππεν, Ρατλ κ.ά.), ενώ ως μέλος σχημάτων μουσικής δωματίου έχει συμπράξει με διάσημους σολίστ (Κρέμερ, Μούττερ, Σιφ). Έχει εμφανιστεί σε συμφωνικά κέντρα της Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Ασίας. Έχει βραβευτεί στον διεθνή μουσικό διαγωνισμό «Manhattan» και του Φεστιβάλ Βερμπιέ και έχει τιμηθεί με το βραβείο «Emanuel Feuermann». Από το 2014 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Μουσικού Φεστιβάλ του Κόμπλεντς. Έχει ηχογραφήσει έξι cd, που έλαβαν διθυραμβικές κριτικές, σε συνεργασία με διάσημους σολίστ, μαέστρους και συνθέτες. Σπούδασε τσέλο με υποτροφία στη Διεθνή Ακαδημία Κρόνμπεργκ.

Δεξιοτέχνης με μεγάλη αισθαντικότητα, ο Γερμανός πιανίστας Ούβε Μάτσκε έχει δώσει ατομικά ρεσιτάλ σε μεγάλα μουσικά κέντρα και φεστιβάλ της Ευρώπης και έχει συμπράξει ως σολίστ με ελληνικές και ξένες ορχήστρες. Έχει συνεργαστεί με διακεκριμένα σύνολα μουσικής δωματίου, όπως το Κουαρτέτο Γκεβάντχαους, το Κουαρτέτο Εγχόρδων της Λειψίας, το αρμενικό Κουαρτέτο Komitas, καθώς και με αναγνωρισμένους σολίστ (Χούντετσεκ, Μιλάνοβα, Φελτς κ.ά.). Η δισκογραφία του περιλαμβάνει έργα Μπαχ, Σούμαν, Σούμπερτ, Λιστ, Μούσοργκσκι και ελλήνων συνθετών. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Μουσικής «Φραντς Λιστ» της Βαϊμάρης και της Ακαδημίας «Φραντς Λιστ» της Βουδαπέστης. Σπουδαίο ρόλο στην πιανιστική του τέχνη έπαιξαν οι Γιάκομπ Λατάινερ και Πέτερ Σόλυμος. Δίδαξε επί σειρά ετών στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής «Λιστ» στη Βαϊμάρη και είναι τακτικός καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.