Από την ποιήτρια Ριάννα Ζιβανού
Επιμέλεια: Εύα Πετροπούλου Λιανού
Ποιητής, δάσκαλος, μύστης, ζωγράφος, λαογράφος, γλύπτης, ιστορικός της Μάνης.
Φίλοι με ρώτησαν για το έργο του Κυριάκου Κάσση με αφορμή την χθεσινή μου ανάρτηση για την απώλεια του.
Ίσως κάποιοι δεν γνωρίζουν την μεγάλη αυτή φυσιογνωμία των γραμμάτων και της ποίησης, τον σπουδαίο αυτό Μανιάτη.
Έφυγε ταπεινά και αθόρυβα όπως έζησε.
Εχθές τον αποχαιρετήσαμε στο νεκροταφείο Καισαριανής, λίγοι φίλοι του όσοι τον αγάπησαν μέσα από τα έργα του και η οικογένεια του.
Η πολιτεία απούσα κανένας εκπρόσωπος σωματείων, ελάχιστοι άνθρωποι των γραμμάτων και της τέχνης.
Αυτή είναι η Ελλάδα της παρακμής και της πνευματικής πτώσης.
Δεν είχαν τσίπα φιλότιμο να παραστούν στη κηδεία του και να τον τιμήσουν.
Σε μια Ελλάδα του φαίνεσθαι σε μια Ελλάδα με κλίκες, ψευτοδιανούμενους και δήθεν λογοτέχνες και πολλά άλλα,
ο Κυριάκος ο Κάσσης είναι η απόδειξη
ότι η πνευματικότητα και το έργο ζει στη σιωπή, δεν κομπάζει δεν συμβιβάζεται , δεν επιλέγεται επιλέγει τον δύσκολο και δύσβατο δρόμο της αληθινής δημιουργίας.
Αρνήθηκε το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών και πολλά άλλα βραβεία ασυμβίβαστος και συνεπής ως το τέλος.
Ο Ελύτης και Νικηφόρος Βρεττάκος τον θαύμαζαν είχαν δηλώσει δέος αν και νεότερος τους και μάλιστα σε ένα ταξίδι του Κ. Κάσση μαζί με τον Βρεττάκο στη Μάνη για μια τιμητική εκδήλωση προς τιμήν του
ποιητή, ο Βρεττάκος δάκρυσε… Γιατί κλαίς τον ρώτησε ο Κάσσης διότι πρώτη φορά με τιμά ο τόπος μου απάντησε ο Ν. Βρεττάκος.
Ο Κάσσης ήξερε και γνώριζε πολύ καλά ότι θα φύγει χωρίς την αναγνώριση που αναλογούσε στο μέγεθος του έργου του, στη μοναξιά του, έδωσε σε αυτό ολόκληρη τη ζωή του και συνέχισε γνήσιος και σταθερός στις αρχές του ως το τέλος.
Μας αφήνει επίσης, πάνω από 15000 χιλιάδες βιβλία και πολλά από αυτά ποιητών που του τα έφερναν οι φίλοι του ακόμη και από τα σκουπίδια, ποιητών ξεχασμένων και περιφρονημένων και προσπάθησε με αυτόν τον να διασώσει τα έργα τους.

Αναρτώ ένα μέρος του έργου, για όποιον πραγματικά ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα θα ψάξει, διότι το όλον είναι τεράστιο.
Μας άφησε πάνω από 150 έργα λαογραφίας, ιστορικά, ποιητικά. Έργα ζωγραφικής χαρακτικής.
Θα ξεκινήσω με το μεγαλύτερο το μεγαλειώδες έπος ΕΛΛΗΝΟΒΙΒΛΟΣ ΠΡΟΚΕΙΤΑ για το μεγαλύτερο συγραφέντος ποιήματος σε παγκόσμια χρονικά 3 τόμοι σελίδες σχήματος Α 3 δίστηλες και πυκνογραμμένες. 134.000 χιλιάδες στίχους.
Ο Κυριάκος Κάσσης έγραψε σε παγκόσμιο επίπεδο το μακρύτερο έπος και όχι μόνο .
Η γλώσσα του διασώζει όλη την διαχρονικότητα της ελληνικής παλιάς και της παλαιοελληνικής μαζί.
Ένα μεγαλειώδες επιτεύγματα που προκαλεί δέος.
Συνεχίζω με μερικά ακόμη από τα παρακάτω, είναι πάρα πολλά ακόμη.
Α Ποίηση – Θέατρο:
1) (1968). «Λιόκαρης». Σελ. 80. Εκδόσεις: Ιχώρ (επόμ. εκδόσεις: 1974, 1980, 1986, 1990, 1996)
2) (1975). «Ποιήματα Α΄». Σελ. 80.
3) (1975). «Ποίηση 7». Εκδόσεις: Καστανιώτη
4) (1985). «Αμαγάλματα». Σελ. 64.
5) (1986). «Το θέατρο στο Βουνό» – Άγνωστες Κωμωδίες. Σελ. 160.
6) (1983). «Σαπφώ». Σελ. 56.
7) (1983). «Ιππαρχία, η κυνική φιλόσοφος». Σελ. 56.
8) (1992). «Ηβάσματα». Σελ. 48.
9) (1999). «Ορφαλών». Σελ. 142.
10) (1999). «Κήρυκος». Σελ. 50.
11) (2000). «Ελληνικόν Ερωτολόγιον το Μέγα». Σελ. 312.
12) (2004). «Λησμονημένοι ή άγνωστοι αληθινοί ήρωες και ηρωίδες της επανάστασης του 1821-1827». Είκοσι τέσσερα θεατρικά έργα τεκμηριωμένης ιστορίας. Σελ. 320.
13) (2005). «Η κατάκτηση της Ρόδου από τους Οθωμανούς το 1522»
14) (2007). «Ο Οθέλλος ζητά συγνώμη». Έμμετρη Κωμωδία σε 1.100 στίχους.
15) (2007). «Ιησούς».
16) (2010). «ΕΛΛΗΝΟΒΙΒΛΟΣ». Σελ.688. Έκδοση: Α.Π.Ε.Λ.Λ.Α. ΕΛΛΗΝΩ
Β΄ Ιστορία
17) (1982). «Οι ληστές – Ο Νταβέλης».
18) (1998). «Αληθινή και εκ των ένδον Ιστορία του Ελληνισμού», Α΄ τόμος. Σελ. 372.
19) (2000). «Αληθινή και εκ των ένδον Ιστορία του Ελληνισμού», Β΄ τόμος. Σελ. 304.
20) (2000). «Αντιεξουσιαστές και Ληστές στα βουνά της Ελλάδας», Α΄ τόμος. Σελ. 368.
21) (2000). «Ατλαντίδα: Η αλήθεια για την ‘χαμένη’ Ήπειρο». Σελ. 288.
22) (2000). «Προϊστορία της Μεσογείου: Αρχαίοι Λαοί και Ελληνισμός». Σελ. 288.
23) (2000). «Σπάρτη – Αθήνα, Αλήθεια και Ψέμα;». Σελ. 288
23) (2000). «Σπάρτη – Αθήνα, Αλήθεια και Ψέμα;». Σελ. 288
24) (2007). «Ο Ιησούς ήταν Έλληνας;»
25) (1981) « Το ελληνικό Λαϊκό Μυθιστόρημα» Α΄. Σελ. 118.
26) (1983) «Το ελληνικό Λαϊκό Μυθιστόρημα» Β΄. Σελ. 210.
27) (1983). «Σωτήρης Χρηστίδης, ο μεγάλος Λαϊκός Ζωγράφος» . Σελ. 32.
28) (1985). «Ο Γραφτός Καραγκιόζης». Σελ. 48.
29) (1985). «Η Παραλογοτεχνία στην Ελλάδα». Σελ. 186.
30) (1998). «Ελληνική Παραλογοτεχνία και Κόμικς». Σελ. 208.
Δ΄ Για τον Λαϊκό Πολιτισμό – Ιστορία – Γλώσσα κλπ. της Μάνης:
31) (1977). «Ιστορία της Μάνης». Σελ. 180. (επανεκδόσεις 1978,1980,1983,1990)
32) (1978/1979). «Γενεαλογία ή τα σόγια της Μέσα Μάνης». Σελ. 68.
33) (1979). «Η Μπερλίνα των Μανιατών»
34) (1979). «Μοιρολόγια της Μέσα Μάνης». Α’ τόμος. Σελ. 512.
35) (1980). «Μοιρολόγια της Μέσα Μάνης». Β΄ τόμος. Σελ. 416.
36) (1981). «Μοιρολόγια της Μάνης του 20ου αιώνα-Μεσοπόλεμος-Κατοχή-Εμφύλιος και Νεώτερα» Γ΄ τόμος. Σελ. 368.
37) (1980). «Λαογραφία της Μέσα Μάνης – Υλική ζωή». Α΄ τόμος. Σελ. 304.
38) (1981). «Λαογραφία της Μάνης – Πνευματική Ζωή». Β΄ τόμος. Σελ. 224.
Και 120 ακόμη έργα.
