Σταῦρος Παπανικολάου: “Ονειρεύομαι να γίνω κινηματογραφικός συνθέτης (Film Composer), συνθέτοντας μουσική για ταινίες”

“…Για να πετύχει κάποιος στο χώρο του μουσικής χρειάζεται αγάπη και μελέτη σε αυτό που κάνει. Η προσπάθεια αργά ή γρήγορα ανταμείβεται, αλλά σίγουρα στην οποιαδήποτε «αναποδιά» δεν θα πρέπει να πτοείται, αλλά να χτίζει ισχυρότερα θεμέλια…”

Πώς γεννήθηκε η αγάπη σου για τη μουσική; Απ’ ότι μπορώ να θυμηθώ, η μεγάλη αγάπη μου για τη μουσική πρωτοεκδηλώθηκε στην ηλικία των 7-8 ετών περίπου και αυτό εντελώς τυχαία με την επίσκεψή μου στη Δημοτική Φιλαρμονική Κερατέας. Η αλήθεια είναι πως πριν γνωρίσω τη μουσική στα 5-6 μου χρόνια ήθελα να γίνω επιστήμονας και μάλλον αστροφυσικός. Μάλιστα θυμάμαι χαρακτηριστικά τον εαυτό μου να διαλαλεί παντού ότι θα γινόταν επιστήμονας και θα ανακάλυπτε νέους γαλαξίες, αλλά αυτό άλλαξε μέχρι που ανακάλυψα τη μουσική. Έκτοτε καταστάλαξα στη μουσική, με πρώτο μου δάσκαλο τον Ιωάννη Οικονομάκη (Αρχιμουσικός της Δ. Φ. Κερατέας). Παρόλο που δεν με πίεσε ή επηρέασε ποτέ κανείς, περνούσα ώρες κάνοντας αυτό που μου αρέσει και με εκφράζει, χωρίς να αισθάνομαι κάποιου είδους ψυχολογική κούραση. Όλα τ’ άλλα ήρθαν από μόνα τους με την πολύτιμη στήριξη των γονιών μου και γενικότερα της οικογένειάς μου.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική; Η απάντηση δεν είναι καθόλου εύκολη. Κι αυτό επειδή το κράτος δεν έχει μεριμνήσει για να διερευνηθούν τα ταλέντα των παιδιών, όχι μόνο στη μουσική, άλλα και σε όλους τους υπολοίπους τομείς της τέχνης και του αθλητισμού. Επομένως το βάρος πέφτει στους γονείς να προσφέρουν στην αρχή στο παιδί τους τις μουσικές εμπειρίες, είτε παρακολουθώντας μαζί του διάφορες παραστάσεις, είτε εγγράφοντας το σε ομάδες μουσικής προπαιδείας και παιδικές χορωδίες. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά γνωρίζουν καλύτερα τον εαυτό τους και τις κλίσεις τους, βιώνοντας και πράττοντας μουσική, χωρίς να απαιτούνται ιδιαίτερες μουσικές γνώσεις. Σε δεύτερη φάση οι γονείς μπορούν να ωθήσουν τα παιδιά τους στην πιο συστηματική προσπάθεια για την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, αναζητώντας και τις ευκαιρίες που μπορούν να προσφέρονται από δωρεάν δομές. Για παράδειγμα, στους περισσοτέρους δήμους υπάρχουν και φιλαρμονικές για εκμάθηση πνευστών και κρουστών οργάνων δωρεάν. Πέραν αυτού, όταν ο μαθητής φτάσει σε κάποιο επίπεδο εντάσσεται, ανάλογα και με την ηλικία του, στο αντίστοιχο σύνολο π.χ. μεγάλη μπάντα ή piccolo μπάντα (μπαντίνα), συμμετέχοντας σε διάφορες εμφανίσεις, ανάλογα και τη φιλαρμονική. Μέσα από αυτή την διαδικασία μπορεί μεν να μην προκύπτει κάποια πιστοποίηση στο μαθητή (όπως ένα πτυχίο), άλλα σίγουρα πρόκειται για ένα καλό πρώτο στάδιο, μιας και παρέχεται δωρεάν εκπαίδευση και συμμετοχή σε εκδηλώσεις-συναυλίες. Όλες αυτές οι εμπειρίες συνεισφέρουν στην καλλιτεχνική εξέλιξη των παιδιών αλλά και στην κοινωνικοποίηση των ατόμων προσφέροντας ευκαιρίες για τη σωστή διάδραση μέσα σε μία ομάδα/σύνολο.

Ποια είναι τα «όχι» που θα πεις, στο βωμό της καριέρας; Γενικά σαν χαρακτήρας δεν μ’ αρέσει να λέω πολλά όχι, βέβαια πάντα με μέτρο και ανάλογα την εκάστοτε περίπτωση. Όμως, σίγουρα το πιο σημαντικό «όχι» για εμένα είναι το, «όχι» στην εμπορική μουσική. Εμπορική μουσική είναι ένα οποιοδήποτε είδος μουσικής, χωρίς σκοπό ή νόημα, η οποία εκμεταλλεύεται τη νοημοσύνη μιας μάζας, προκειμένου να εξασφαλίσει κάποιος φήμη και χρήματα από αυτούς που την ακούν, πράγμα ανήθικο. Το μόνο σίγουρο όμως, είναι πως θα ανακαλύψει κανείς μόνος του, ότι και τα δύο αυτά πράγματα φεύγουν πολύ γρήγορα και πως γι’ αυτό το λόγο αυτού του είδους οι «μουσικές» κάνουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα μεγάλες διακυμάνσεις. Οπότε άμα με ρωτάτε, το μεγάλο «όχι» το οποίο θα πω στον βωμό της καριέρας, είναι το «όχι» στην εμπορική μουσική και σε αυτό είμαι κάθετος.

Ποιο είναι το στοιχείο του χαρακτήρα σου, που σε κάνει να ξεχωρίζεις ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης; Τα πρώτα μου χρόνια η μουσική κάλυπτε όλες τις ψυχοσωματικές μου ανάγκες. Μπαίνοντας στην εφηβεία και συνειδητοποιώντας τη μελλοντική μου διαδρομή με χαρακτήριζε η έντονη προσήλωση στους στόχους μου. Με οτιδήποτε καταπιανόμουν το αντιμετώπιζα μεθοδικά και με σχολαστικότητα δίνοντας μεγάλη σημασία στις λεπτομέρειες. Όλα τα παραπάνω στοιχεία του χαρακτήρα μου σε συνδυασμό με τις καλλιτεχνικές ευαισθησίες μου διαμορφώνουν την προσωπικότητα μου.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις; Φυσικά υπάρχουν και μάλιστα αρκετοί. Απλώς, το κράτος δεν έχει μεριμνήσει στο να παρέχει θέσεις και πιστοποιήσεις κατάλληλες για όλους αυτούς, με αποτέλεσμα να «θάβονται» μέσα στο σύστημα.

Ποιον μουσικό θαυμάζεις και γιατί; Πιστεύω πως ο μουσικός που θαυμάζω περισσότερο είναι ο Bernard Hermann. Έχει γράψει μουσική για όλες τις ταινίες του γνωστού σκηνοθέτη Alfred Hitchcock, πράγμα που σίγουρα τις έκανε να ξεχωρίζουν. Εξάλλου δεν είναι τυχαίο πως έχει συνδεθεί από πολλούς άρρητα με το Film, μιας και ήταν από τους πρώτους κινηματογραφικούς συνθέτες με αυτούσια μουσική επένδυση και δικό του στυλ. Όλα αυτά σε συνδυασμό, δηλαδή η τεχνικές γραψίματος όπου χρησιμοποιούσε παίζοντας έτσι με τα ηχοχρώματα των οργάνων, δημιουργούσαν κατ’ εμέ μία καταπληκτική ατμόσφαιρα «αγκαλιάζοντας» έτσι το Film. Πέραν αυτού, έχει γράψει και αξιόλογα έργα εκτός κινηματογράφου σε μοντέρνο και μη στυλ, όπως έργα για έγχορδα, κονσέρτα, συμφωνίες και πολλά άλλα τα οποία αξίζει κάποιος να ασχοληθεί ακούγοντάς ή παρατηρώντας τα. Για εμένα η μουσική του έχει αποτελέσει μεγάλη πηγή έμπνευσης και παραδειγματισμού από μουσικής και τεχνικής πλευράς, εμπνέοντάς με να κάνω και εγώ κάτι δικό μου.

Τι πιστεύεις ότι χρειάζεται ένας νέος καλλιτέχνης για να πετύχει στο χώρο του μουσικής; Πιστεύω πως χρειάζεται αγάπη και μελέτη σε αυτό που κάνει. Η προσπάθεια αργά ή γρήγορα ανταμείβεται, αλλά σίγουρα στην οποιαδήποτε «αναποδιά» δεν θα πρέπει να πτοείται κανείς, αλλά να χτίζει ισχυρότερα θεμέλια βλέποντας το σαν μία πρόκληση. Το πώς τώρα ακριβώς θα πετύχει ένας καλλιτέχνης στο μουσικό τομέα, θα το ανακαλύψει μόνος του εν καιρώ, αλλά αυτό που έχω εγώ να προτείνω στον εκάστοτε καλλιτέχνη, είναι το να μην επαναπαύεται στις δυνατότητες που ήδη έχει, αλλά να προσπαθεί διαρκώς μέσω της «τριβής» και της μελέτης να εξαλείψει όσο γίνεται περισσότερο τις αδυναμίες του. Έτσι, κάποιος ο οποίος το έχει βάλει στόχο θα μπορέσει να πετύχει στον μουσικό τομέα.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σου σχέδια; Τα μελλοντικά μου μουσικά σχέδια είναι να τελειώσω τις σπουδές μου κορυφώνοντας με Master in Orchestra Conducting από το Royal Academy of Music του Λονδίνου και μετέπειτα κάνοντας δεύτερο Master πάνω στο Music Composition στο Juilliard’s School of Music της Νέας Υόρκης. Από εκεί και ύστερα ονειρεύομαι να γίνω κινηματογραφικός συνθέτης (Film Composer), συνθέτοντας μουσική για ταινίες.

Βιογραφικό: Ο Σταῦρος Παπανικολάου είναι Έλληνας συνθέτης, μαέστρος, ενορχηστρωτής γεννηθείς στις 9 Φεβρουαρίου του 2004 στην πόλη Κερατέα και είναι ηλικίας 17 ετών.

Από την ηλικία των 7-8 ετών ασχολήθηκε με την μουσική κάνοντας την εγγραφή στη Δημοτική Φιλαρμονική Κερατέας όπου εξακολουθεί να είναι εντατικό μέλος ως και σήμερα.

Το 2015 αποφάσισε να δρομολογήσει προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις του Πειραματικού Μουσικού Γυμνασίου/Λυκείου Παλλήνης όπου και πέρασε.

Μετέπειτα παράλληλα με την Φιλαρμονική Δήμου Κερατέας ακολούθησε σπουδές στο Ωδείο Kodály Conservatoire Greece όπου διδάχθηκε ανώτερα θεωρητικά της μουσικής και πιάνο.

Πέραν του πιάνου παίζει επίσης σε διάφορες ορχήστρες και γενικότερα μουσικά σύνολα συμφωνικά κρουστά, τούμπα, κορνέτα και κλαρινέτο, ενώ παράλληλα ενορχηστρώνει κομμάτια για διάφορα μουσικά σύνολα, όπως ορχήστρες, μπάντες, χορωδίες και μικρές μουσικές ομάδες.

Διδάχθηκε Διεύθυνση Στρατιωτικής Μπάντας, Military Band Conductor Diploma και εκτός αυτού ασχολήθηκε και έκανε μερικά μαθήματα Διεύθυνσης Ορχήστρας στην Ελλάδα.

Επίσης ασχολήθηκε εντατικά και με την Σύνθεση καθώς έχει γράψει πάνω από 20 έργα για ορχήστρα και πάνω από 30 έργα για μπάντα, όπως όπερες, συμφωνίες, κονσέρτα για σόλο όργανο και συνοδεία ορχήστρας, πιανιστικά κομμάτια και εμβατήρια, ενώ ωστόσο έχει κάνει πάνω από 50 ενορχηστρώσεις βασισμένες σε θέματα Ελλήνων και ξένων συνθέτων, ξένου και ελληνικού κινηματογράφου, κλασσικών έργων και Latin μουσικής για μικρά σύνολα, ορχήστρες, χορωδίες και φιλαρμονικές μπάντες.

Σήμερα δρομολογεί σπουδές στο ABRSM RCM RCS RNCM, Royal Academy of Music & Kodály Conservatoire Greece και έχει λάβει μέρος σε παραστάσεις διαφόρων Δημοτικών Φιλαρμονικών και Συμφωνικών Ορχηστρών παίζοντας στις περισσότερες γνώστες σκηνές και χώρους της Ελλάδας.