Χρήστος Μπότσης: “Η μουσική είναι μία. Αυτό που διαφέρει είναι ο στίχος. Κι εκεί επιλέγεις που θέλεις να ανήκεις”

Πολιτισμός και Μουσική Παιδεία.
Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Αυτό είναι το μόνο σίγουρο! Για παράδειγμα, όταν ακούς ένα τραγούδι βασισμένο στα στρατόπεδα συγκέντρωσης του Άουσβιτς και του Νταχάου, είναι αδύνατον να μη κλάψεις, να μη μισήσεις, να μην ουρλιάξεις από οργή. Η μουσική έχει τη δυνατότητα να πληροφορήσει ωμά τον ακροατή για γεγονότα που συνέβησαν και συμβαίνουν. Μ’αυτή τη δυνατότητα ενώνει τους λαούς. Όσον αφορά το πολιτισμό κι εκεί είναι ένας συνδετικός κρίκος η μουσική. Γνωρίζεις, μαθαίνεις και καταλαβαίνεις την ομορφιά του κάθε τόπου κι η σύνδεση αυτή είναι ανυπέρβλητη!

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Αυτή είναι μία δύσκολη ερώτηση. Θαυμάζω τις δουλειές αμέτρητων καλλιτεχνών και κυριώς αυτών που μένουν πιστοί στην ιδεολογία τους. Δε ξεπουλιόνται για να γίνουν γνωστοί κι αρεστοί. Αυτούς που κι αν δεν έχουν γόπα να καπνίσουν, δε κάνουν βήμα πίσω. Μια τέτοια τραγουδίστρια ήταν η Μαρία Δημητριάδη. Δε σας λέω για κάποιον εν ζωή, γιατί τελευταία στιγμή έχουμε δει πολλούς να αλλάζουν στροφή. Δε θεοποιώ όμως κανέναν. Όλοι είμαστε άνθρωποι.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Θα συμφωνήσω απόλυτα. Η μουσική είναι μία. Αυτό που διαφέρει είναι ο στίχος. Κι εκεί επιλέγεις που θες να ανήκεις.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Η μουσική παιδεία στις μέρες μας δεν υφίσταται. Εννοείται πως δε γενικεύω και σίγουρα υπάρχουν πολλοί πεπαιδευμένοι. Το σύνολο όμως πάσχει κι αυτό είναι πολύ λυπηρό. Την μεγαλύτερη ευθύνη την έχει η πολιτεία αφού η εκπαίδευση έχει καταντήσει εξειδικευμένη σε έναν τομέα, γι’αυτό και βλέπεις ‘’γιατρούς’’ να ξενυχτάνε στα σκυλάδικα. Κι εκεί κάνεις διάκριση της παιδείας από τη μόρφωση. Η ανάγκη όμως είναι επιτακτική και δεν είναι πολυτέλεια. Ο τρόπος που ψυχαγωγούμαστε δείχνει το ποιόν του εαυτού μας. Δείχνει τη στάση μας στη κοινωνία. Δε μπορεί λοιπόν κάποιος που δεν έχει παιδεία να ενδιαφέρεται για τη ζωή του και για το μέλλον του τόπου του. Δε μπορεί να έχει πολιτική στάση. Διασκορπίζεται. Κι ιστορία έχει αποδείξει πως ο διασκορπισμένος είναι ένας ζωντανός- νεκρός.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Αυτό συνήθως φαίνεται. Πολλές φορές το παιδί ζητάει μόνο του να πάει να μάθει ένα μουσικό όργανο από μικρή ηλικία. Από την άλλη πρέπει να δοκιμάζουμε. Δεν είναι κακό να γράψει ένας γονιός το παιδί του σ’ένα ωδείο κι αν δει ότι δε του αρέσει, να το σταματήσει. Πρέπει να ρισκάρουμε στη ζωή!

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Θα έλεγα πως όχι! Πώς να διδαχθεί όταν τα μισά σχολεία δεν έχουν καθηγητή μουσικής; Τ’άλλα μισά που έχουν, βλέπουν το μάθημα ως διάλλειμα. Κι εκεί έρχεται και δένει αυτό που λέγαμε παραπάνω για τη πολιτεία και την ευθύνη της. Ευθύνεται και το περιβάλλον που μεγαλώνει κανείς..

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Βεβαίως κι υπάρχουν. Δεν είναι όμως μόνο δέκα άτομα που ακούμε στα ραδιόφωνα. Είναι πολλοί. Και μουσικοί και τραγουδιστές νέοι. Εκτιμώ πολύ τον Γιώργο Κυριάκο, τον Σπύρο Παρασκευάκο, τον Νίκο Μερτζάνο κι άλλους νέους συνθέτες. Πρόσφατα κι όλας είχαν ένα πολύ ωραίο live. Είναι από τις λίγες φορές που έχω συγκινηθεί έτσι. Εκτιμώ λοιπόν τους ποιοτικούς κι επαναστάτες νέους!

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Να τραγουδώ αυτά που θέλω και να παραμείνω ταπεινός κι υπάκουος μαθητής στους δασκάλους μου.

Βιογραφικό.

O Χρήστος Μπότσης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θήβα. Έχει σπουδάσει σύγχρονο τραγούδι κι είναι φοιτητής του τμήματος Φιλολογίας στο Ρέθυμνο. Είναι πρωτοεμφανιζόμενος στο χώρο του τραγουδιού. Έχει συμμετάσχει σε συναυλίες και σε live μουσικών σκηνών στην Αθήνα και στη Θήβα.

Είναι μέλος της θεατρικής ομάδας ΘΗ.ΠΕ.ΘΕ (Θηβαϊκό Πειραματικό Θέατρο) συμμετέχοντας το 2018 στη παράσταση με τίτλο ‘’ΧΩΡΙΣΜΕΝΟΙ’’. Δισκογραφικά, πέρυσι κυκλοφόρησε το πρώτο του τραγούδι με τίτλο ‘’Μαύρα Γιασεμιά’’ σε μουσική του Γιώργου Σταυριανού και στίχους της Μυρτούς Κοντοβά