Παναγιώτης Ξανθόπουλος: “Η μουσική είναι μία οικουμενική γλώσσα και ως επικοινωνιακό εργαλείο στα ανθρώπινα χέρια, είναι ακέραιο”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;
Αν υπάρχει ένα εργαλείο που να φέρνει άμεσα σε επαφή ανθρώπους από διαφορετικούς πολιτισμους και κουλτούρες, αυτό σίγουρα είναι η μουσική.

Ως η πιο διαπεραστική τέχνη επιδρά με τέτοιο τρόπο στον άνθρωπο ,έτσι ώστε να ενεργοποιεί τα κοινωνικά του ένστικτα και να προωθεί τις σχέσεις του με άλλους ανθρώπους ασχέτως προέλευσης.

Αν σκεφτούμε πως στην ελληνική μυθολογία η μουσική είναι θεία δωρεά και όχι ανθρώπινο εφεύρημα δεν θα ήταν επικίνδυνο να ισχυριστούμε πως ίσως δόθηκε κυρίως για ενωτικούς και όχι διχαστικούς σκοπούς χρήσης.

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Θαυμάζω, εδώ και κάποια χρόνια που ξεκίνησα να μελετάω και να ερευνώ εντατικά το μουσικό του έργο, τον μαέστρο και ανεπανάληπτο κιθαρίστα Στέλιο Χρυσίνη.

Η δικαιολόγηση είναι πως στον άνθρωπο αυτό συγκεντρώνονται τόσες πολλές καλλιτεχνικές ιδιότητες, που ανάγει την συνολική προσφορά του στο ελληνικό τραγούδι και την ελληνική δισκογραφία του προηγούμενου αιώνα, σε κολοσιαία.

Πρόκειται ουσιαστικά για έναν τυφλό άνθρωπο, ο οποιός από πολύ μικρή ηλικία καλλιεργεί απίστευτες μουσικές δεξιότητες, με αποτέλεσμα την είσοδο του ως μόνιμος συνεργάτης των δισκογραφικών εταιριών πριν τα 18 του χρόνια. Η περίπτωση του ίσως θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ώς εξαιρετική,διότι σε ένα πρόσωπο συναντιούνται οι εξής ιδιότητες : συνθέτης, τραγουδιστής, στιχουργός, μαέστρος-καλλιτεχνικός διευθυντής, εκτελεστής (κιθάρα, μάντολα, μπουζούκι, μπαγλαμά), δάσκαλος-ανευρετής πολλών νεών ταλέντων που έγραψαν ιστορία αργότερα με την καριέρα, που ο ίδιος στήριξε με συνθέσεις του και εκτελεστικές συμμετοχές (περίτρανο παράδειγμα η περίπτωση του Στέλιου Καζαντζίδη και πολλών άλλων βέβαια).

Τα αποτελέσματα της έρευνας και συμπεράσματα από την ευρεία πλέον τράπεζα δεδομένων που εχει δημιουργεί ,θα δημοσιευθούν με σκοπό την ενημέρωση του φιλόμουσου και φιλομαθούς κοινού για την πολύτιμη προσφορά του Στέλιου Χρυσίνη στο ελληνικό λαϊκό τραγούδι ,μέσα από την παρουσία του ως πρωταγωνιστής σε αυτό 4 δεκαετίες.


“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.”Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Η μουσική είναι μία οικουμενική γλώσσα και ως επικοινωνιακό εργαλείο στα ανθρώπινα χέρια, είναι ακέραιο.

Η χρήση αυτού του εργαλείου, παράγει διαφορετικά ηχητικά αποτελέσματα και μουσικά νοήματα τα οποία άλλοτε συγγενεύουν και άλλοτε είναι εντελώς διαφορετικά.

Οι τεχνίτες που χρησιμοποιούν αυτό το εργαλείο, στην προσπάθεια να μεταφέρουν την εμπειρία εικόνων, ιδεών και συναισθημάτων μέ όχημα τους ήχους και τις μελωδίες, εφήυραν αναρίθμητους τρόπους έκφρασης είτε με την φωνή τους, είτε μετέπειτα με την συνήχηση μουσικών οργάνων.

Ίσως θα βοηθούσε την κατανόηση της παραπάνω πρότασης, η αντικατάσταση της λέξης “μουσική” από την λέξη “γλώσσα”, προκύπτοντας η ακόλουθη : ” H γλώσσα είναι μία, οι λέξεις πολλές”.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Το μάθημα της Μουσικής, με μία πιό ευρεία έννοια του όρου που περικλείει εντός του : την φιλοσοφία της αρμονίας, την λογική των σχέσεων, την αισθητική, είχε πρωτεύοντα ρόλο στην εκπαίδευση των νέων στην αρχαία Ελλάδα, διόλου τυχαία.

Τα ποικίλα οφέλη της σχέσης ενός παιδιού με την μουσική έχουν αποδειχτεί πλέον επιστημονικά στον κοινωνικό, ψυχολογικό, βιολογικό, πνευματικό, διανοητικό, συναισθηματικό τομέα της ζωής του.

Παρότι μπορεί να καλλιεργηθεί και εκτός πλαισίου μουσικής μόρφωσης και εντατικής παρακολούθησης μουσικών μαθημάτων από μικρή ηλικία, η μουσική παιδεία πρέπει να αποτελεί βασικό στόχο κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού και κομμάτι κάθε αναλυτικού προγράμματος σπουδών.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;
Νομίζω πως εαν κάποιο παιδάκι έχει κλίση προς στην μουσική το εκδηλώνει αυθόρμητα από μόνο του τις περισσότερες φορές πρώτα με την φωνή του ή με κάποιο μουσικό όργανο που θα βρεθεί στα χέρια του.

Απαραίτητο είναι να παρέχουμε σε όλα τα παιδιά ψυχωφελή ερεθίσματα και η μουσική είναι ένα από αυτά και τα αφορά όλα.

Αυτά που θα ενθουσιαστούν περισσότερο από την σχέση τους με την μουσική είναι και τα υποψήφια για να ασχοληθούν με αφοσίωση στο μέλλον μαζί της και να επιδείξουν κάποια σημαντική επιδεξιότητα.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Θεωρώ πως δεν έλλειψαν σχεδόν ποτέ από τον ελληνικό χώρο αξιόλογοι μουσικοί, οι οποίοι ασχέτως των συνθηκών και των καταστάσεων με την φιλομάθεια τους αποκτούσαν μουσικές πληροφορίες ,τις οποίες μετέτρεπαν σε μουσική πράξη,εμπειρία και γνώση.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Νιώθουμε ήδη ευλογημένοι που με συνέπεια συνεχίζουν οι καθημερινές μουσικές μας δραστηριότητες( Λαϊκή Τετρακτύς, Λαϊκό συγκρότημα Η Καρδιά του Μάγκα, ΛευκΩδεία) στον δικό μας πλέον χώρο,το Οινομαγειρείο Η Καρδιά του Μάγκα και στο μέλλον θέλουμε να εντατικοποιήσουμε την επαφή μας με τα παιδιά, δίνοντας τους την δυνατότητα μέσα από παιχνίδι και διασκέδαση να έρθουν σε γνωριμία με το λαϊκό μας τραγούδι από μικρή ηλικία.

Ήδη με το σύνολο Λαϊκή Τετρακτύς διοργανώσαμε σε μουσικό εργαστήρι θερινού εκπαιδευτικού προγράμματος, εισαγωγικά μαθήματα στο αστικό λαϊκό τραγούδι σε παιδιά από 7 έως 12 ετών.

Φιλοδοξία είναι αυτή η προσπάθεια να επισκεφτεί τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Κύπρο και τα παιδιά να έρθουν σε σχέση με τραγούδια που χρησιμοποιούν την ελληνική γλώσσα με τρόπο τέτοιο, που μεταφέρουν σπουδαίες λαογραφικές και πολιτισμικές πληροφορίες που τους αφορούν και έχουν αξιολογηθεί από την συλλογική μνήμη.

Βιογραφικό.

Η ενασχόληση του Παναγιώτη Ξανθόπουλου με την λαϊκή μουσική παράδοση του τόπου μας δεν είναι τυχαία διότι προέρχεται από καλλιτεχνική οικογένεια.

Συγκεκριμένα, ο πατέρας του Λάκης Ξανθόπουλος ξεκίνησε επαγγελματικά ως λαϊκός τραγουδιστής αρχές της δεκαετίας του 60′ στην Θεσσαλονίκη με σπουδαίες συνεργασίες όπως Δημήτρη Μητροπάνο, Τζένη Βάνου, Ανθούλα Αλιφραγκή κ.α επίσης, είναι ανηψιός του Νίκου Ξανθόπουλου ηθοποιού και τραγουδιστή με μεγάλη καριέρα σε Ελλάδα και εξωτερικό στον κινηματογράφο και σε μουσικά κέντρα και συναυλιακούς χώρους.

Επιπρόσθετα ο μεγαλύτερος αδερφός του, Γιώργος Ξανθόπουλος, είναι επαγγελματίας μουσικός και διατηρεί την μουσική ταβέρνα ΡΟΣΙΝΙΟΛ στην Ανω Πόλη Θεσσαλονίκης.

Ο Παναγιώτης είναι απόφοιτος της Θεολογικης σχολής του Α.Π.Θ και έχει παρακολουθήσει μαθήματα Μονωδίας και Θεατρικής Αγωγής στο Ωδείο Βορείου Ελλάδος.

Η ενασχόληση του με την λαϊκή κιθάρα ξεκίνησε σε μεγάλη ηλικία (22 χρονών).

Αμέσως μετα τα μαθήματα κλασσικής κιθάρας που έκανε με τον δάσκαλο Σάκη Κουγιουμτζόγλου, ο μουσικός (πιάνο, κιθάρα, μπουζούκι) Δημήτρης Εσερίδης ήταν αυτός που τον βοήθησε στα πρώτα του βήματα με την λαϊκή κιθάρα.

Το πρώτο μουσικό σύνολο που σχηματίζει είναι με τον αδερφό του (Αφοί Ξανθόπουλοι) και το 2004 ξεκινά η επαφή με μουσικούς χώρους της Θεσσαλονίκης.

Το 2008 ο Νίκος Στρουθόπουλος, συνιδρυτής μαζί με τον Ντίνο Χριστιανόπουλο του συγκροτήματος “Η Παρέα του Τσιτσάνη”, τον επιλέγει ως μόνιμο συνεργάτη του σε εμφανίσεις σε διάφορα μουσικά στέκια της πόλης, ξεκινώντας παράλληλα μία εντατική σπουδή γύρω από το έργο του σπουδαίου Βασίλη Τσιτσάνη.

Το 2012 δημιουργεί μαζί με τον πατέρα του το λαϊκό συγκρότημα Λαϊκή ΣυνΩδεία μαζί με τους Φώτη Ιωαννίδη(μπουζούκι) και Ζωγράφο Σταυρίδη (ακορντεόν),με κύρια ρεπερτοριακή ενασχόληση την ανθολόγηση λαϊκών τραγουδιών των δεκαετιών 1950 & 1960.

Το 2015 εγκαθίσταται μόνιμα στην Κύπρο (Λευκωσία) και σχηματίζει το μουσικό σύνολο Λαϊκή Τετρακτύς με τους Αννη Παντελή και Ηλία Ιορδάνου, με σκοπό την διάδοση του πρώιμου αστικού λαϊκού τραγουδιού έχοντας έντονη μουσική δραστηριότητα σε όλες τις επαρχίες της νήσου.

Το 2017 δημιουργεί μαζί με την Αννη Παντελή την μόνιμη έδρα μουσικών δραστηριοτήτων του σχήματος στην Λευκωσία, το Οινομαγειρείο Η Καρδιά του Μάγκα.

Το 2018 σχηματίζει τα μουσικά σύνολα ΛευκΩδεία ,με κύριο πεδίο ενασχόλησης την μουσική εργογραφία της δεκεατίας του 30′ και το Λαϊκό συγκρότημα Η Καρδιά του Μάγκα, με στόχο την μελέτη και παρουσίαση λαϊκών τραγουδιών της περιόδου 1950 -1970.

Από το 2004 μέχρι σήμερα έχει εμφανιστεί σε μουσικές παραστάσεις σε Ελλάδα και Κύπρο σε : μουσικά στέκια-σκηνές,φεστιβάλ, πανεπιστημιακές εκδηλώσεις, ραδιοφωνικές εκπομπές, θεατρικές παραστάσεις,τηλεοπτικά αφιερώματα -εκπομπές, κινηματογραφικά μουσικά ντοκιμαντερ, δημοτικές- κοινοτικές μουσικές εκδηλώσεις κ.α