Νεκτάριος Αντωνόπουλος: “Η έμπνευση θα έλεγα ότι είναι κάτι που συμβαδίζει με την ωριμότητα του καθενός”

“Βλέποντας την ιστορία της τέχνης θα μπορούσε να ανακαλύψει κάνεις ότι τα έργα δημιουργήθηκαν με σκοπό να πούν, να τιμήσουν ή να δείξουν κάτι. Άρα η προσωπική έκφραση, ως αυτοτελής στόχος, ριψοκινδυνεύει μέχρι και να μηδενίσει την ιστορία, τον λόγο, καθώς και την ίδια την ύπαρξη των τεχνών.”

Τι είναι η ζωγραφική για εσάς; μια μορφή προσωπικής έκφρασης; ανάγκη για δημιουργία; επικοινωνία; ή κάτι άλλο; Τι είναι ζωγραφική; Μία ερώτηση, η οποία έχει απαντηθεί από τους μεγαλύτερους ζωγράφους, στοχαστές και ποιητές, πολύ πιο άρτια από ότι θα μπορούσα να απαντήσω εγώ. Παρόλα αυτά είμαι σίγουρος ότι δεν είναι μία μορφή προσωπικής έκφρασης. Βλέποντας την ιστορία της τέχνης θα μπορούσε να ανακαλύψει κάνεις ότι τα έργα δημιουργήθηκαν με σκοπό να πούνε, να τιμήσουν ή να δείξουν κάτι. Άρα η προσωπική έκφραση, ως αυτοτελής στόχος, ριψοκινδυνεύει μέχρι και να μηδενίσει την ιστορία, τον λόγο, καθώς και την ίδια την ύπαρξη των τεχνών. Έτσι το μεγαλύτερο ποσοστό μου γέρνει προς την επικοινωνία. Κάποιοι γράφουν γιατί με εαυτόν τον τρόπο, πολύ απλά, μπορούν να επικοινωνήσουν καλύτερα, χρησιμοποιώντας το χαρτί, έχοντας ως υλικά τα γράμματα. Άλλοι χρησιμοποιούν τις νότες. Οι προσωπικές μελέτες βέβαια είναι άλλο πράγμα, το οποίο και θεωρώ αναγκαίο, τόσο για να ανακαλύψεις, όσο και να βεβαιωθείς ότι χρησιμοποιείς τα σωστά “υλικά”, ώστε να πεις και να δείξεις αυτό που θες.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως εικαστικός; Ως μαθητευόμενο ζωγράφο.

Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σας ως εικαστικός; Η έμπνευση θα έλεγα ότι είναι κάτι που συμβαδίζει με την ωριμότητα του καθενός (άρα – αν όλα πάνε θετικά – μεταβάλλεται). Αυτά που με ενδιέφεραν πριν πέντε χρόνια δεν είναι τα ίδια με σήμερα, έστω όσον αφορά ζωγραφικά έργα όπου αντλούσα ιδέες. Τα βιβλία μου είναι σίγουρα η μεγαλύτερη κινητήρια δύναμη, καθώς και η διαχρονική Αρχαιοελληνική τέχνη, η βυζαντινή και η ιαπωνική, με την δωρικότητα τους(χωρίς φλυαρίες) και με μία ειλικρινή αντίληψη. Αταβισμός.

Με ποια προσωπικότητα της Τέχνης θα θέλατε να έρθετε σε διάλογο και με αφορμή ποιο θέμα; Θυμάμαι στην αρχή που ξεκίνησα να ζωγραφίζω έξω στην φύση, περίμενα πότε θα έχει καλό καιρό, χωρίς αέρα (κάτι το σπάνιο μιας και η Τήνος αποκαλείται το νησί των ανέμων). Κάποια στιγμή είδα την ταινία “Last for life” που αφορούσε τον Vincent van Gogh, όπου σε ένα σημείο της ταινίας, κάρφωνε, μες τον αέρα, το καβαλέτο στο χώμα, με την μπότα του. Παραδειγματίστηκα και πήρα θάρρος! Σίγουρα, λοιπόν, είναι ένας από τους ζωγράφους που θα ήθελα να είχα την τιμή να κάτσω και να μιλήσω μαζί του, όχι κατά ανάγκη για τεχνικά ζητήματα της ζωγραφικής ή οτιδήποτε περί του αντικειμένου, απλά δυο κουβέντες.

Θα μπορούσατε να ασχοληθείτε με κάποια άλλη μορφή τέχνης εκτός της ζωγραφικής; Η γλυπτική είναι μια άλλη μορφή τέχνης που θαυμάζω πάρα πολύ και ασχολούμαι περιστασιακά. Είναι η ζωντανή εκτέλεση του ελεύθερου σχεδίου.

Αν επιλέγατε μια διαφορετική εποχή για να ζήσετε και να δημιουργήσετε ποια θα ήταν αυτή και με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα εκφραζόσασταν καλλιτεχνικά; Η εποχή που θα δοκίμαζα να ζήσω και να δημιουργήσω θα ήταν της αρχαίας Ελλάδας. Θα ήθελα πάρα πολύ να εμβαθύνω στην λέξη Κάλλος! Πάντα σαν μαθητευόμενος.

Ποια είναι η σχέση του δημιουργού με το έργο του; Η πιο άμεση! Για να γίνει όμως αυτό “το θέμα θα πρέπει να αναπτυχθεί σαν καρπός μέσα του μέχρις ότου να απαιτήσει έκφραση”, Andrei Tarkovsky.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Εσωτερική ηρεμία (για πνευματική δουλειά) και ελεύθερος χρόνος (για χειρωνακτική), όπως αναφέρει και ο Picasso. Έτσι, για να προσεγγίσω και τα δύο, άνοιξα ένα εργαστήριο στο νησί μου.

Νεκτάριος Αντωνόπουλος
Γεννήθηκε το 1995 στην Αθήνα και μεγάλωσε στον τόπο καταγωγής του , την Τήνο. Εισήσχθη το 2013 στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. στο 5ο εργαστήριο Ζωγραφικής με καθηγητή τον Γ. Διβάρη. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής, φωτογραφίας και design. Το 2016 παρακολούθησε μαθήματα στο University of Arts του Πόζναν της Πολωνίας με υποτροφία του ΙΚΥ. Από το 2003 μέχρι το 2012 και κατά τη διάρκεια των μαθητικών του χρόνων παρακολούθησε μαθήματα στη Σχολή Αγιογραφίας του Π.Ι.Ι.Ε. Τήνου.

Εκθέσεις:
2019, ¨ΣΚΙΕΣ ΚΑΙ ΦΩΤΑ¨ Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, Τήνος
2018, ¨ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΜΠΑΡΜΠΑ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ¨ Υστέρνια – δημοτικό σχολείο Τήνος
2018 ¨ΕΝ ΕΙΔΕΙ ΠΕΡΙΣΤΕΡΑΣ, ΙΔΕΑ, ΣΥΜΒΟΛΟ, ΧΩΡΟΣ¨, Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, Τήνος
2017, ¨ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ¨ Αρνάδος , Τήνος
2017, ¨ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΓΗ – ΑΝΑΦΟΡΑ¨, Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, Τήνος
2015, ¨ΤΡΕΙΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ¨, Στενή – σχολείο , Τήνος.