Μαίρη Δούτση: “Ένας μουσικός κερδίζει το θαυμασμό μου όταν σέβεται το κομμάτι που ερμηνεύει και το δημιουργό του, ενώ παράλληλα δε χάνει τη δική του ταυτότητα αλλά τη χρησιμοποιεί ώστε να το εξελίξει”

Η μουσική ενώνει τους λαούς και τους πολιτισμούς;

Αναμφίβολα! Η μουσική είναι μια κοινή γλώσσα. Εγείρει το πνεύμα και το σώμα. Απόδειξη αποτελούν οι μουσικές που δεν περιλαμβάνουν στίχο κι όμως είναι πασίγνωστες και παγκοσμίως θαυμαστές, όπως για παράδειγμα τα έργα μεγάλων κλασικών συνθετών. Επίσης, παρατηρώντας παιδιά βρεφικής ηλικίας (που δεν αντιλαμβάνονται ακόμα τη γλώσσα) σε όλα τα γεωγραφικά μήκη και πλάτη βλέπει κανείς ότι καταλαβαίνουν τη μουσική και τη χαίρονται. Αν αυτό λοιπόν δεν είναι κοινό στοιχείο, τότε τι είναι;;

Ποιον μουσικό θαυμάζετε και γιατί;

Μακάρι να μπορούσα να ξεχωρίσω ένα όνομα τόσο εύκολα. Είναι πάρα πολλοί οι μουσικοί που θαυμάζω όσον αφορά στις ερμηνευτικές τους ικανότητες, από πολλά και διαφορετικά είδη μουσικής και από το χθες μέχρι το σήμερα. Θαυμάζω και πάρα πολλούς από τους ανθρώπους με τους οποίους έχω την τύχη να συνεργάζομαι. Ένας μουσικός λοιπόν κερδίζει το θαυμασμό μου όταν σέβεται το κομμάτι που ερμηνεύει και το δημιουργό του, ενώ παράλληλα δε χάνει τη δική του ταυτότητα αλλά τη χρησιμοποιεί ώστε να το εξελίξει.

“Η μουσική είναι μία, οι μουσικοί πολλοί.” Πως θα περιγράφατε αυτή την πρόταση;

Είναι σίγουρα αληθής η πρόταση αυτή. Η μουσική είναι μία και με εντυπωσιάζει ιδιαίτερα το πώς μπορεί, για παράδειγμα, ένα ελληνικό ρεμπέτικο κομμάτι να «μεταμορφώνεται» σε jazz με τα απαραίτητα όργανα και τις κατάλληλες μετατροπές ή ένα rock κομμάτι σε κλασικό. Το γεγονός ότι οι μουσικοί είναι πολλοί αποτελεί ίσως αντικείμενο προβληματισμού και περαιτέρω σκέψης, καθώς είναι πολλοί οι μουσικοί εκείνοι που μπορούν να απογειώσουν ερμηνευτικά μια μουσική σύνθεση, αλλά και πολλοί εκείνοι που μπορούν να την υποβιβάσουν.

Γιατί χρειάζεται η μουσική παιδεία; Είναι πολυτέλεια ή ανάγκη;

Ακριβώς για τους λόγους που προανέφερα, θεωρώ πως η μουσική παιδεία είναι απολύτως αναγκαία. Πιστεύω πως κάθε ερμηνευτής (μουσικός ή τραγουδιστής) και κάθε συνθέτης θα πρέπει, πέραν του ταλέντου, να διδάσκεται μουσική ώστε να αποκτά ένα βασικό υπόβαθρο και να έχει το κίνητρο να εξελιχθεί. Φυσικά η έννοια της μουσικής παιδείας είναι γενικότερη. Κρίνω πως είναι πολύ σημαντικό για τον καθένα το να μάθει να ακούει μουσική καθώς, κατά τη γνώμη μου, ένας καλός ακροατής είναι εξίσου σημαντικός με ένα καλό μουσικό! Η σχέση αυτή είναι αμφίδρομη και το επίπεδο του ενός καθορίζει το επίπεδο του άλλου. Για το λόγο αυτό βρίσκω σημαντικότατη τη μουσική εκπαίδευση στο σχολείο.

Πώς μπορεί ένας γονιός να ανακαλύψει το ταλέντο του παιδιού του στη μουσική;

Ενδεχομένως δίνοντας στο παιδί τα απαραίτητα ερεθίσματα: μουσικά ακούσματα στο σπίτι, επαφή με διάφορα μουσικά όργανα, παρακολούθηση μουσικών παραστάσεων ή μαθήματα μουσικής προπαιδείας. Νομίζω πως στη δική μου περίπτωση λειτούργησαν το πρώτο και το τελευταίο.

Διδάσκεται σήμερα η Μουσική παράδοση μέσα από την εκπαίδευση;

Διδάσκεται, αλλά ίσως όχι αρκετά. Αυτό δε γνωρίζω αν είναι θέμα σχολικής ύλης ή των ίδιων των εκπαιδευτών. Ενδεχομένως στα μουσικά σχολεία να γίνεται λίγο καλύτερη δουλειά. Θεωρώ όμως πραγματικά άδικο προς τους μεγάλους μας δημιουργούς το να αποφοιτούν τα παιδιά από το σχολείο και να μη γνωρίζουν ποιος είναι ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης, ο Ξαρχάκος, ο Τσιτσάνης, ο Καλδάρας και τόσοι άλλοι. Στα πλαίσια της μουσικής οι άνθρωποι αυτοί έχουν γράψει ιστορία και οφείλουμε, αν όχι να τους μελετήσουμε σε βάθος, τουλάχιστον να τους γνωρίζουμε. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για την παραδοσιακή μας μουσική η οποία είναι ένας αληθινός θησαυρός.

Υπάρχουν Έλληνες αξιόλογοι μουσικοί, με μουσική κατάρτιση και γνώσεις;

Υπάρχουν και ευτυχώς είναι πάρα πολλοί και δραστηριοποιούνται τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Κάποιοι από αυτούς εργάζονται σε μουσικές σκηνές και κάποιοι ασχολούνται με την εκπαίδευση. Σε κάθε περίπτωση η παρουσία τους μου δίνει την ελπίδα ότι στο άμεσο μέλλον τα πράγματα γύρω από τη μουσική θα εξελιχθούν προς το καλύτερο.

Ποια είναι τα μελλοντικά μουσικά σας σχέδια;

Πρόσφατα κυκλοφόρησα το καινούριο μου τραγούδι με τίτλο «Κοίτα στα μάτια μου» από τη Feelgood Records σε μουσική Ελένης Τσαλιγοπούλου και Σπύρου Χατζηκωνσταντίνου και στίχους Κώστα Λειβαδά. Προετοιμάζω λοιπόν κάποιες εμφανίσεις στο πρόγραμμα των οποίων θα περιλαμβάνεται το νέο αυτό τραγούδι, σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Παράλληλα συνεχίζω τις εμφανίσεις μου με το σχήμα Mary Doutsi & The Swingers κάθε Δευτέρα και Παρασκευή στο Garcon Brasserie στη Θεσσαλονίκη.

Βιογραφικά στοιχεία

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Νάουσα Ημαθίας. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών του Τμήματος Χημείας στον Τομέα Χημικής Τεχνολογίας και μέλος της Ομάδας Δυναμικών Πολυφασικών Συστημάτων (Multiphase Dynamics Group). Έκανε τα πρώτα της βήματα στη μουσική παρακολουθώντας μαθήματα πιάνου. Από το 1998 μέχρι το 2002, λαμβάνοντας μέρος σε μαθητικούς αγώνες παραδοσιακού τραγουδιού, απέσπασε συνολικά έξι πρώτα βραβεία με κριτική επιτροπή τον Χρόνη Αηδονίδη και την Δόμνα Σαμίου. Από το 1999 μέχρι το 2006 υπήρξε μέλος της Χορωδίας του Ωδείου Νάουσας, υπό τη διεύθυνση του Δημήτρη Παρόλα. Παρακολούθησε μαθήματα κλασικού τραγουδιού με την Ελένη Νατσάκου και φωνητικής τεχνικής με την Εύη Σιαμαντά.
Επαγγελματικά με το τραγούδι ασχολείται από το 2004, ξεκινώντας ως μέλος του συγκροτήματος “Δάρνακες”, πραγματοποιώντας συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 2006 πήρε μέρος στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης ερμηνεύοντας το τραγούδι “Νότες Μαγικές” σε μουσική και στίχους του Παναγιώτη Ανδρεάδη.
Την ίδια χρονιά ξεκίνησε η συνεργασία της με τον ποιητή Δημήτρη Μπρούχο ερμηνεύοντας ως μέλος της Χορωδίας Ναούσης τραγούδια του από το ορατόριο “Απόστολος Παύλος, το σκεύος της εκλογής” σε μουσική Μίμη Πλέσσα και καθιερώθηκε σε βασική ερμηνεύτρια των έργων του: «Άγιες Μνήμες – ποιητική μονογραφία εμπνευσμένη από τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Μαρτυρικού Πόντου» (2007), «Ανέστιος σε ξένη γη – πολυφωνικό δρώμενο εμπνευσμένο από την Ξενοφοβία και τη Φιλαδελφία» (2008), «Ο Χαλασμός της Νάουσας – 1822μ.Χ., Ελληνική ραψωδία» (2010), «Παύλειες Ποιητικές και Μουσικές Ψηφίδες» (2014), «Αγάπησα το μαρτύριο – Άγιος Λουκάς: των πασχόντων ιατρός και λιμάνι, ορατόριο» (2015), «Για μια φλεγόμενη ψυχή…Κωνσταντίνος ο Υδραίος, Άγιος Νεομάρτυς» (2017) σε μουσικές συνθέσεις των Μίμη Πλέσσα, Δημήτρη Παπαδημητρίου και του ίδιου του ποιητή. Στα παραπάνω έργα, συνεργάστηκε με τη Φωτεινή Δάρρα, τον Ηλία Κλωναρίδη, το Φίλιππο Νικολάου, τον Αντώνη Ρέμο, το Γρηγόρη Βαλτινό, τους αδερφούς Κωνσταντίνο και Ματθαίο Τσαχουρίδη κ.ά., υπό τη διεύθυνση των συνθετών. Το καλοκαίρι του 2008 η μουσική μονογραφία “Άγιες Μνήμες” κυκλοφόρησε σε cd, στο οποίο ερμηνεύει το τραγούδι “Αλησμόνητη Πατρίδα”.
Το 2012, ως επίσημα προσκεκλημένη ερμηνεύτρια, εμφανίστηκε στην ιδιαίτερη δεξίωση για την τελετή αφής της Ολυμπιακής Φλόγας, στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου, παρουσία της Πριγκίπισσας Άννας της Αγγλίας.
Το 2019 συμμετείχε στη μεγάλη εκδήλωση μνήμης, που πραγματοποιήθηκε στο Ηρώδειο, για τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου με τους αδερφούς Κωνσταντίνο και Ματθαίο Τσαχουρίδη, το Γιώργο Νταλάρα, τη Μελίνα Ασλανίδου, την Έλενα Κελεσίδου, το Haig Yazdjian, τη Sarina Cross κ.ά.
Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε ο δίσκος του Κώστα Καλδάρα με τίτλο “Τα θέλω όλα” στον οποίο συμμετέχει ως βασική ερμηνεύτρια, μαζί με την Ελένη Τσαλιγοπούλου.
Σημαντική στιγμή της ίδιας χρονιάς αποτελεί η κυκλοφορία του τραγουδιού της με τίτλο “Κοίτα στα μάτια μου” σε μουσική Ελένης Τσαλιγοπούλου και Σπύρου Χατζηκωνσταντίνου και στίχους του Κώστα Λειβαδά από τη Feelgood Records.

Σε συναυλιακές διοργανώσεις, αφιερώματα και μουσικές παραστάσεις συνεργάστηκε με τον Κώστα Μακεδόνα, την Ελένη Τσαλιγοπούλου, τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη, τον Κώστα Καλδάρα, τον Κώστα Λειβαδά, το Δημήτρη Μπάση, το Χρήστο Νικολόπουλο, το Μανώλη Λιδάκη, το Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης», τη Λιζέτα Καλημέρη, την Κατερίνα Κούκα, το Χάρρυ Κλυνν, το Γιάννη Μπέζο, τον Ταξιάρχη Χάνο, τον Κώστα Φαλκώνη, την Εύη Σιαμαντά, κ.ά., Εμφανίζεται σε επιλεγμένους χώρους πλαισιωμένη από καταξιωμένους μουσικούς, αποτελώντας το μουσικό σχήμα “Mary Doutsi & The Swingers”, υποστηρίζοντας ένα ρεπερτόριο της ελληνικής και της διεθνούς μουσικής σκηνής με παραλλαγές, διασκευές και μουσικές πρωτοτυπίες.

Δισκογραφία

Βάρδια (2005, Δίσκος Virgo, Μουσική-Στίχοι: Δάρνακες)
Νότες μαγικές (2006, Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, Μουσική-Στίχοι: Παναγιώτης Ανδρεάδης)
Αλησμόνητη πατρίδα (2008, Δίσκος: Άγιες Μνήμες, Μουσική: Μίμης Πλέσσας, Στίχοι: Δημήτρης Μπρούχος)
Μάθε μου (2012, Μουσική-Στίχοι: Νεκτάριος Βασιλείου)
Για έναν μόνο χορό (2014, Δίσκος Porto Tabasco, Μουσική: Νίκος Πανδής, Στίχοι: Τζων Μιχάλης)
Κόκκινος σταυρός (2014, Δίσκος Porto Tabasco, Μουσική: Νίκος Πανδής, Στίχοι: Τζων Μιχάλης)
Νανούρισμα (2014, Δίσκος Porto Tabasco, Μουσική: Νίκος Πανδής, Στίχοι: Τζων Μιχάλης)
Φως (2014, Δίσκος Porto Tabasco, Μουσική: Νίκος Πανδής, Στίχοι: Τζων Μιχάλης)
Αλλιώτικη βροχή (2015, Μουσική: Γρηγόρης Γκερτσάκης, Στίχοι: Λία Μεταξά)
Περιμένοντας να ΄ρθεις (2015, Μουσική-Στίχοι: Χάρης Καπετανάκης)
Είσαι η ζωή μου (2017, Μουσική: Νεκτάριος Βασιλείου, Στίχοι: Δημήτρης Τζάνος)
Όταν λες (2018, Μουσική-Στίχοι: Νεκτάριος Βασιλείου)
Τα θέλω όλα (2019, Δίσκος Τα θέλω όλα, Μουσική-Στίχοι: Κώστας Καλδάρας)
Ευχή (2019, Δίσκος Τα θέλω όλα, Μουσική: Κώστας Καλδάρας, Στίχοι: Λίνα Βαλσαμίδου)
Παραμύθι (2019, Δίσκος Τα θέλω όλα, Μουσική-Στίχοι: Κώστας Καλδάρας)
Τα σποράκια (2019, Δίσκος Τα θέλω όλα, Μουσική-Στίχοι: Κώστας Καλδάρας)
Ταξίδι (2019, Δίσκος Τα θέλω όλα, Μουσική-Στίχοι: Κώστας Καλδάρας)
Κοίτα στα μάτια μου (2019, Μουσική: Ελένη Τσαλιγοπούλου, Σπύρος Χατζηκωνσταντίνου, Στίχοι: Κώστας Λειβαδάς)