Η Μαριάννα Πατινιώτη στην 37° με την ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΕΧΝΗ στο Μουσείο Λαλαούνη κάτω από την Ακρόπολη για την επιστροφή των Γλυπτών της

Η καλλιτεχνική ομάδα ΕΠΙΜΟΝΗ ΤΕΧΝΗ της εικαστικού Χρύσας Μπαρζόκα με αφορμή την γιορτή της Γυναίκας παρουσίασε στο Μουσείο κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη στις “Αίθουσες Καλλιτεχνών” κάτω από το ιερό βράχο της Ακρόπολης την εικαστική έκθεση “37°”τίτλος εμπνευσμένος από τις συντεταγμένες της Ακρόπολης με θεματική “Γυναίκες που ενέπνευσαν” ενώ μαζί τους μεσα από εικαστικά έργα εκφράστηκε η βαθύτερη επιθυμία να επιστρέψουν στη μητέρα πατρίδα τα γλυπτά της Ακρόπολης. Σε αυτό το επετειακό καλλιτεχνικό ταξίδι μας ξεναγήσε ο κορυφαίος κριτικός τέχνης και καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του ΕΚΠΑ Μάνος Στεφανίδης.

Τι αφορούσε το δικό σας έργο σε αυτή την έκθεση; Αποφάσισα να τιμήσω την Αγνοδίκη την Αθηναία, ένα αντισυμβατικό γεμάτο θέληση ελεύθερο πνεύμα που πάλεψε ρισκάροντας και την ζωή της ακόμη ενάντια στο κατεστημένο της τότε εποχής(3ος-4ος αιώνας). Δυστυχώς δεν ξέρω γιατί, δεν έχει πάρει την προβολή που της αξίζει, παρότι αποτελεί σύμβολο-πρότυπο για τους αγώνες των γυναικών για ισότητα. Υπήρξε η πρώτη καταγεγραμμένη γυναίκα γιατρός στην παγκόσμια Ιστορία της Ανθρωπότητας που άσκησε επίσημα το επάγγελμα της ιατρού (γυναικολόγου – μαιευτήρος). Έσπειρε τον πρώτο σπόρο της ισότητας των δύο φύλων, καθώς έως τον 4ο π.Χ. αιώνα είχε θεσμοθετηθεί αυστηρός νόμος με θανατική ποινή, που απαγόρευε στις γυναίκες να εξασκούν την  ιατρική. Δεν δίστασε να ντυθεί άνδρας και να μαθητεύσει την ιατρική δίπλα στον διάσημο γιατρό Ηρόφιλο (355-280 π.Χ.) στην Αλεξάνδρεια κι έτσι μετά από πολλές περιπέτειες κατάφερε να γίνει η πρώτη ανά τον κόσμο γυναίκα μαιευτήρας-γυναικολόγος. Μετά τη μαθητεία της, μεταμφιεσμένη πάντα σε άνδρα, επέστρεψε στην Αθήνα και άσκησε το  επάγγελμα του ιατρού. Σύμφωνα με όσα γνωστά υπάρχουν, οι Αθηναίοι γιατροί ζήλεψαν για την επιτυχία του “νεοφερμένου γιατρού” και η Αγνοδίκη καταγγέλθηκε ως άτομο που διαφθείρει τα ήθη των γυναικών. Παραπέμφθηκε σε δίκη όπου αναγκάστηκε να αποκαλύψει το φύλο της, καταδικάστηκε, αλλά όλες οι γυναίκες και ιδίως οι πλούσιες και οι εταίρες της συμπαραστάθηκαν, με αποτέλεσμα να αθωωθεί και στη συνέχεια να αλλάξει ο νόμος. Οι γυναίκες μπορούσαν πλέον να ασκούν το ιατρικό επάγγελμα αρκεί να εξέταζαν μόνο γυναίκες. Η αχαλίνωτη επιθυμία της να ορίζει η ίδια τον εαυτό της άνοιξε τον δρόμο για την  διεκδίκηση των δικαιωμάτων στην γνώση, την ανεξαρτησία και την αποδέσμευση όλων των γυναικών.

Την έκθεση επισκέφθηκαν πολλοί φιλότεχνοι & λάτρεις του μουσείου όπως και τουρίστες αλλά και εκλεκτοί καλεσμένοι, συλλέκτες… Ποια η αλληλεπίδραση μέσω της δικής σας δημιουργίας και ποιος θεωρείτε ότι ειναι ο δικός σας “μυστικός” κώδικας επικοινωνίας με τον θεατή; Στην πλειοψηφία τα έργα μου είναι συμβολικά. Έχω την πεποίθηση ότι ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι να επηρεάσει, αφυπνίσει, προβληματίσει μέσω του έργου του,  τον παρατηρητή. Την αλληλεπίδραση του έργου μου με το συγκεκριμένο κοινό δεν είχα την χαρά να εισπράξω, καθ’ ότι δεν παρευρέθηκα για προσωπικούς λόγους στον χώρο.

37° ο τίτλος της έκθεσης εμπνευσμένος από τις συντεταγμένες της Ακρόπολης όπου μέσα από τα έργα σας, μαζί με γυναίκες που ενέπνευσαν, ζητάτε να επιστρέψουν τα γλυπτά της Ακρόπολης στην μητέρα πατρίδα εκεί όπου φιλοτεχνήθηκαν. Τι θα λέγατε στους υπεύθυνους του Βρετανικού Μουσείου; Τα γλυπτά της Ακρόπολης, όπως επίσης και η Νίκη της Σαμοθράκης στην Γαλλία, αποτελούν εθνική κληρονομιά της Ελλάδος. Στην ουσία εξυμνούν το Αρχαίο Ελληνικό Πνεύμα και η θέση τους είναι εδώ, στον τόπο που γεννήθηκαν, εφ’ όσον υπάρχουν υποδομές για να στεγαστούν.

Η περίοδος που επιλέχθηκε ώστε να παρουσιαστεί αυτή η δυναμική παρουσίαση ήταν στη γιορτή της γυναίκας. Θεωρείτε ότι ηταν τυχαίο; Στοχευμένα οργανώθηκε αυτήν την περίοδο η συγκεκριμένη έκθεση, προκειμένου να τιμήσει την γυναίκα και την αδιάκοπη προσφορά της στην εξέλιξη της ανθρωπότητας.

Ποια γυναικεια προσωπικότητα θαυμάζετε και ποια ίσως, σας έχει επηρεάσει στην προσωπική σας ζωή; Θαυμάζω όλες αυτές τις γυναίκες που είτε βγαίνοντας μπροστά, είτε ενεργώντας στο παρασκήνιο κατάφεραν με όραμα, αγάπη, θάρρος, δύναμη και ανιδιοτέλεια να διευρύνουν τα όρια.

Πριν το ξεκίνημα των εγκαινίων τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή ως ελάχιστη συμπαράσταση & σεβασμό στους συνανθρώπους μας, στο τραγικό συμβάν της αμαξοστοιχίας του ΟΣΕ. Πείτε μας αν θέλετε μια σκέψη που κάνατε ενώ “μιλούσε η σιωπή σας”. Δυστυχώς δεν είχα παραστεί στα εγκαίνια όπως προανέφερα, η τραγωδία του συμβάντος όμως με συγκλόνισε όπως και τον περισσότερο κόσμο, φαντάζομαι. Ο νους πολύ φλύαρος για να περιοριστεί στο 1 λεπτό… 

Ποια είναι η δική σας σύγχρονη ηρωίδα; Η σύγχρονη γυναίκα είναι μια σύγχρονη ηρωίδα άξια θαυμασμού. Είναι αναγκασμένη να σηκώνει στους λεπτεπίλεπτους ώμους της τα τεράστια φορτία της εργασίας και της οικογένειας ταυτόχρονα.

Με ποιο τρόπο πιστεύετε ότι ο κόσμος μας μπορεί να γίνει ομορφότερος; Η πάσης φύσεως Τέχνη προάγει τον Πολιτισμό προσφέροντας αναμφισβήτητα ομορφιά και όχι μόνο, στην ζωή. Χωρίς αυτήν η καθημερινότητα θα ήταν κουραστική και βαρετή. Έχει αφήσει το αποτύπωμά της ανά τους αιώνες και οφείλουμε όλοι να της αποδίδουμε την θέση που της ανήκει.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Η Μαριάννα Πατινιώτη είναι μία καλλιτέχνιδα που χρησιμοποιεί τον εικαστικό λόγο ως μέσον έκφρασης και τοποθέτησης απέναντι στα γεγονότα, προσκαλώντας  τον θεατή στο δικό της ταξίδι εσωτερικής αναζήτησης. Τα έργα της, ως επί το πλείστον συμβολικά, επικεντρώνονται σε  διαχρονικούς προβληματισμούς  μεταφέροντας μία πνοή αισιοδοξίας, άλλοτε ξεκάθαρα κι άλλοτε σε κρυμμένα μηνύματα. Η Μαριάννα ζει στην Θεσσαλονίκη την πόλη που γεννήθηκε και μυήθηκε στην ζωγραφική από ζωγράφους της πόλης της. Σπούδασε Γραφιστική και αργότερα Αγιογραφία στην σχολή τριετούς φοίτησης, Πανσέληνος. Παράλληλα, εργάστηκε επί 15ετίας ως σχεδιάστρια ελεύθερου σχεδίου πάνω στην δημιουργία μακέτας μεταξοτυπίας, χαλκογραφίας, διαφήμισης, ντεκόρ μπάνιου και πορσελάνης. Εκτός από τις ατομικές εκθέσεις σε Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα, έχει συμμετάσχει σε πάνω από 70 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, Κύπρο, Ηνωμένες πολιτείες Αμερικής, Καναδά, Γαλλία και έχει διακριθεί με δύο πανελλήνια βραβεία.

Με έργα ζωγραφικά, γλυπτά, φωτοκολαζ, perfomans συμμετείχαν οι εικαστικοί:

ΜΑΝΟΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΜΙΝΗΣ

ΕΙΡΗΝΗ ΜΗΤΟΥΔΗ

ΕΛΕΝΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΟΥ

ΜΑΡΙΆΝΝΑ ΠΑΤΙΝΙΩΤΗ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΟΥΚΗΣ / ΔΡΥΑΔΕΣ ΕΝ ΠΛΩ

ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ

ΝΙΚΟΣ ΒΑΡΔΑΚΑΣ

ΔΑΝΑΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

ΜΑΡΙΑ ΝΕΝΑΔΗ

ΒΙΟΛΕΤΑ ΓΑΖΕΑ

ΧΡΥΣΑ ΜΠΑΡΖΟΚΑ

Έμπνευση – Επιμέλεια: Χρύσα Μπαρζόκα

Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 4 Μαρτίου στις 19.00

ΜΟΥΣΕΊΟ ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΣ ΗΛΙΑ ΛΑΛΑΟΥΝΗ
Ν. Καλλισπερη 12 Αθηνα 11742

Με την θερμή Επίμονη υποστήριξη της ΓΚΑΛΕΡΊ ΜΑΡΚΊΔΗ
Λώρη Μαργαρίτη 9
Θεσσαλονίκη
Περιοχή Λευκός Πύργος

Επίμονη Τέχνη: Ιδρυση – Καλλιτεχνική επιμέλεια Χρύσα Μπαρζόκα www.facebook.com/chris.alevra
https://www.facebook.com/epimonitexni
Χορηγός Επικοινωνίας
polismagazino.gr