Η αίσθηση του “ωραίου” σε παιδιά και ενήλικες αναγνώστες

Οι Εκδόσεις Νήσος και το Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης Σχεδία συνδιοργανώνουν εκδήλωση αφιερωμένη στο βιβλίο, η οποία θα πραγματοποιηθεί στον χώρο των Εκδόσεων Νήσος (Σαρρή 14, Αθήνα, 4ος όροφος) το Σάββατο 7 Μαΐου και ώρα 11:00 πμ.

Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο του εορτασμού των 35 χρόνων από την ίδρυση της Σχεδίας και των 30 χρόνων από την ίδρυση της Νήσου.
Δεν είναι η πρώτη φορά που Σχεδία και Νήσος συμπλέουν. Η έκδοση του βιβλίου «Το Πολύχρωμο Σχολείο» από τη «Νήσο» το 1995 αποτελεί την πρώτη δημοσιοποίηση της μεθοδολογικής προσέγγισης της «Σχεδίας» αναφορικά με τη χρήση της τέχνης ως μέσου για την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού.

Οι παράλληλες έκτοτε πορείες της θεωρητικής αναζήτησης των εκδόσεων Νήσος και του καλλιτεχνικού ακτιβισμού της Σχεδίας βρίσκουν στην εκδήλωση για την «αίσθηση του ωραίου» ένα σημείο σύγκλισης.

Η εκδήλωση περιλαμβάνει πάνελ συζήτησης αναφορικά με την εξερεύνηση της καλαισθητικής κρίσης παιδιών κι ενηλίκων σε σχέση τόσο με το λόγο όσο και με την έντυπη εικόνα.


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
11.00-11.10
Καλωσόρισμα
11.10-11.20
Προβολή : Η Σχεδία, ως γραφιστικό αποτύπωμα
11.20-12.00

Εισηγήσεις
Για την ομορφιά των βιβλίων: Έλλη Δρούλια, Φιλόλογος-Ιστορικός
Ήταν καΛΛό παιδικό βιβλίο; : Σοφία Παπαδοπούλου, Αρχιτέκτων-Εικονογράφος
Από τη σελίδα στη σκηνή-Από τη σκηνή στη σελίδα: Η περιπέτεια του ωραίου στο θέατρο για παιδιάΕλευθερία Ράπτου, Θεατρολόγος-Εκπαιδευτικός -Κριτικός Θεάτρου
Μπορεί ένα μπουκάλι να γίνει φαναράκι και να φωτίσει τον κόσμο;Σταμάτης Σκαμπαρδώνης, Εκπαιδευτικός

Συντονισμός:
Πάνος Χαραλάμπους– Εικαστικός, καθηγητής και πρώην πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
12.00-12.30
Συζήτηση

Περιλήψεις εισηγήσεων:
Έλλη Δρούλια
Για την ομορφιά των βιβλίων
Η παρουσίαση θα εστιάσει το ενδιαφέρον της στο αγαθό της ανάγνωσης, όπως βιώνεται από την προσέγγιση των έντυπων, κυρίως, βιβλίων. Τα βιβλία ως μέσα διαμεσολάβησης πληροφοριών και εννοιών (και του ‘ωραίου’), γνώσης και προβληματισμού, ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης

Σοφία Παπαδοπούλου
Ήταν καΛΛό παιδικό βιβλίο;
Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι, τι είναι αυτό που κάνει ένα παιδικό βιβλίο να θεωρείται καλό. Τι δυναμικές δημιουργεί η διττή φύση του; Πως η έννοια του «ωραίου» μπορεί να μεταφερθεί και να μεταφραστεί σε ένα παιδικό εργαστήριο εικονογράφησης;

Ελευθερία Ράπτου
Από τη σελίδα στη σκηνή-Από τη σκηνή στη σελίδα: Η περιπέτεια του ωραίου στο θέατρο για παιδιά.
Η ομιλία θα εστιάσει σε ζητήματα αισθητικής που αφορούν το θέατρο για παιδιά αλλά και σε ζητήματα που αναδύονται από το γραπτό κείμενο (βιβλίο, σενάριο κλπ) και τα οποία ξεδιπλώνονται ως παραστασιακά στοιχήματα στη “σκηνή”. Η σκηνή του θεάτρου για παιδιά, ως αμφιμονοσήμαντος και δυναμικός τόπος τροφοδοτεί εκ νέου τη γραφή και νοηματοδοτεί ποικιλοτρόπως την πράξη της παράστασης ως μια “αναγνωστική” διαδικασία όπου το “ωραίο” δοκιμάζεται ποικιλοτρόπως.

Σταμάτης Σκαμπαρδώνης
Μπορεί ένα μπουκάλι να γίνει φαναράκι και να φωτίσει τον κόσμο;
Η παρέμβασή μου θα εστιάσει στην εμπειρία που είχα με τα παιδιά διαβάζοντας βιβλία και φτιάχνοντας τις δικές μας ιστορίες. Για την αλληλεπίδραση που υπήρξε μεταξύ μας και τον καταλυτικό ρόλο που έπαιξε αυτή η επαφή και εμπειρία στο να φτιάξω τις δικές μου εικόνες και ιστορίες.

Βιογραφικά ομιλητών/-τριών

Έλλη Δρούλια
Πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στην Ιστορία και τον Πολιτισμό του Βυζαντινού και Μεταβυζαντινού Κόσμου Paris-Sorbonne Ι. Συνεργάτρια του ερευνητικού προγράμματος “Ελληνική Βιβλιογραφία του 19ου αιώνα” με επιστημονικό υπεύθυνο τον Φίλιππο Ηλιού. Από τον Μάρτιο 1992 εργάζεται στην Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων, έως τον Μάρτιο 2022.
Συνιδρύτρια του βιβλιοblog ‘Βολτίτσες’, διαβάζει και γράφει.
Βιβλία της:
-Τα Μονόφυλλα του ΕΛΙΑ (1800-1863), Αθήνα 1989,
-Η εφημερίδα ο Χρόνος του Ιωάννη Φιλήμονα 1833, Αθήνα 2010 και τα λογοτεχνικά
-Ρωμανός ο ψηφωτής στην Ραβέννα και άλλες βυζαντινές διηγήσεις, Αθήνα 2016
-Για την αγάπη των βιβλίων, Αθήνα 2018
-Το πιάνο και άλλα οικογενειακά σχεδιάσματα, Αίγιο 2021.

Σοφία Παπαδοπούλου
Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και ασχολείται επαγγελματικά ως εικονογράφος παιδικών βιβλίων, έχοντας δουλέψει πάνω από 40 τίτλους έως τώρα (Μεταίχμιο, Κέδρος, Ψυχογιός). Παράλληλα με την εικονογράφηση, δουλεύει ως εκπαιδευτικός, προετοιμάζοντας μαθητές για την εισαγωγή σε αρχιτεκτονικές και σχεδιαστικές σχολές και είναι συντονίστρια παιδικών εργαστηρίων αρχιτεκτονικής και τέχνης για παιδιά, υπό το όνομα «Ar.ch.t Cube».

Ελευθερία Ράπτου
Η Ελευθερία Ράπτου είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών, ενώ έχει διατελέσει Αντιπρόεδρος στο Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.Eίναι Θεατρολόγος, εκπαιδευτικός, απόφοιτη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, κάτοχος Mεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (Μsc) της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), στην κατεύθυνση Σχεδιασμός-Χώρος-Πολιτισμός και είναι επίσης υποψήφια Διδάκτωρ ΕΜΠ. Έχει διατελέσει Ειδική Σύμβουλος Πολιτιστικής Πολιτικής στο ΥΠΠΟΑ. Ασχολείται συστηματικά με τη συγγραφή θεωρητικών κειμένων για το θέατρο, την παραστασιακή τέχνη γενικότερα, την πολιτιστική πολιτική, καθώς και με μεταφράσεις θεατρικών έργων και μελετημάτων θεωρίας του θεάτρου. Στην εφημερίδα ΑΥΓΗ είναι υπεύθυνη για τη στήλη της κριτικής παιδικού, εφηβικού και νεανικού θεάτρου από το 2009, καλύπτοντας παράλληλα ποικίλα καλλιτεχνικά πεδία. Έχει συνεργαστεί επί σειρά ετών με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στο τμήμα Εκδόσεων.

Σταμάτης Σκαμπαρδώνης
Γεννήθηκε στην Αθήνα τον Φλεβάρη του 60 όταν ακόμη υπήρχαν γειτονιές και χώμα για να παίζουν τα παιδιά. Σπούδασε στην Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία και αφιερώθηκε στην εκπαίδευση για 35 χρόνια. Στο πάζλ της ζωής του παίζουν πρωταρχικό ρόλο οι τέχνες και ο πολιτισμός. Σπούδασε φωτογραφία στη σχολή FOCUS και όταν έχει χρόνο φωτογραφίζει, αλλά συγχρόνως φτιάχνει μικρές και μεγάλες ιστορίες. Τον Ιούνιο του 2020 εκδόθηκε το βιβλίο του «Τα Φαναράκια του Αιγαίου».

Πάνος Χαραλάμπους
Ο Πάνος Χαραλάμπους (1956) σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στο εργαστήριο του Νίκου Κεσσανλή. Το 2015 τιμήθηκε με το βραβείο κριτικών τέχνης AICA HELLAS για την έκθεση «AQUIS SUBMERSUS». Έχει συμμετάσχει σε διεθνείς εκθέσεις όπως οι: 58η Μπιενάλε Βενετίας (2019), documenta14 (Αθήνα και Κάσελ, 2017), White House Biennial (Βάρνα, 2016), eidos (Μπεζανσόν, 2004), Break-Through (Μαδρίτη, 2004), Κοπεγχάγη-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης (1996), Kunst-Europa,Βερολίνο, (1991), Γλασκώβη-Πολιτιστική πρωτεύουσα ( 1990), ΙΙΙ Μπιενάλε νέων καλλιτεχνών Μεσογειακών χωρών, Βαρκελώνη (1987), ΙΙ Μπιενάλε νέων καλλιτεχνών Μεσογειακών χωρών, Θεσσαλονίκη (1986) . Μεταξύ των ατομικών του εκθέσεων περιλαμβάνονται οι εξής: Αquis Submersus (2014-15), Tobacco Area, 1986-2011 (2011), Voice-ο-Graph (2006-07), Phonopolis (2003-04), Psychagogia II (2001), 1496-2000 – como humo se va (1999-2000), Psychagogia I(1993), Ιστορία του καπνού (1991), Βερολίνο, Αθήνα (1988-1990). Ο Χαραλάμπους ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι καθηγητής και πρώην πρύτανης στην ΑΣΚΤ Αθήνας