Ηλίας Μενάγιερ: “Στους ηθοποιούς και σκηνοθέτες τον πραγματικό θαυμασμό μου τον δίνω απλόχερα στον άνθρωπο και όχι στο καλλιτεχνικό του αποτέλεσμα”

“Χαίρομαι που ο αθλητισμός και το θέατρο άνοιξαν το δρόμο για να σταματήσει το χτικιό της βίας στην κοινωνία. Κάθε πολιτισμός καθορίζεται πρώτα από αυτά τα δύο όσο και εάν το ξεχάσαμε στα χρόνια, οπότε είναι πάλι αυτά που δείχνουν τον δρόμο για κάτι καλύτερο.”

Από πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε με την τέχνη; Στα έξι μου απάντησα στην κλασική ερώτηση: -Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;
-Ηθοποιός.
-Μέχρι να μεγαλώσεις έχεις να αλλάξεις γνώμη πολλές φορές.
Ενδιάμεσα σκέφτηκα και άλλα επαγγέλματα ώσπου ξεκινήσαμε θέατρο στο σχολείο κι εκεί φούντωσε περισσότερο το θέλω μου και στα 15 έπαιξα σε παράσταση στα αγγλικά για μια σχολή αγγλικών το έργο “The lord of the flies” και είπα ωραία θα δώσω σε δραματική σε λίγα χρόνια.
Έτσι κι έκανα!

Ποιόν ηθοποιό – καλλιτέχνη θαυμάζετε; Ως ηθοποιούς και σκηνοθέτες θαυμάζω πολλούς και για διάφορους λόγους, όμως τον πραγματικό θαυμασμό μου τον δίνω απλόχερα στον άνθρωπο και όχι στο καλλιτεχνικό του αποτέλεσμα.

Τι σημαίνουν οι λέξεις καριέρα – επιτυχία για εσάς; Κάθε ημέρα να είναι γεμάτη από αυτά τα στοιχεία.
Να ξυπνάω δίπλα στην αγαπημένη μου, να πηγαίνω να παίζω (θέατρο, κινηματογράφο, τηλεόραση όλα τα αγαπώ) και στο τέλος της μέρας να βρισκόμαστε αγκαλιά με την αγάπη μου. Έτσι κι αλλιώς το να δουλεύεις είναι απαραίτητο για ευνόητους λόγους, θέλει ισορροπία όσο γίνεται και χαρά.

Καλλιτέχνης γεννιέται κανείς ή γίνεται; Όπως και να γίνεται καλοδεχούμενος!

Ποιά λέξη σας εκφράζει ως καλλιτέχνη; «Τι είναι πιο πραγματικό από τη φαντασία και τι πιο φανταστικό από την πραγματικότητα;» Και άλλη μια που μου την εμφύσησε η αγαπημένη μου και επίσης ηθοποιός Ειρήνη Καρπούζη σχετικά πρόσφατα, γιατί σωστά διέκρινε ότι φεύγει το μυαλό μου σε λάθος κατεύθυνση και την Ευχαριστώ. “Η τέχνη δεν πεθαίνει ποτέ…
Ο Καλλιτέχνης όμως πεθαίνει…”

Ο σκυλάκος μου ο Χάρισον!

Νοιώθετε την «έμπνευση» πριν δημιουργήσετε; Τρώγοντας έρχεται η όρεξη. Σε εμένα δουλεύει η “απόφαση” πιο πολύ παρά η “στιγμή” μέχρι τώρα.
Και τα δύο με βοηθάνε, νομίζω όμως ότι πιο πολύ όταν έχω κάτι να ασχοληθώ μόλις πω “θα κάτσω τώρα!” τότε “οργιάζει η ψυχή μου”…

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Απλά καθημερινά πραγματάκια… Όσκαρ, αρκετά στον αριθμό, για ρόλους, Πούλιτζερ για έργο που έχω γράψει και πολλά πολλά βραβεία κοινού, ως ηθοποιός και σκηνοθέτης. Βασικά θέλω να εργάζομαι κάθε μέρα στην τέχνη μου και στην οικογένεια. Είναι θεωρώ αλληλένδετα.

Αν θα έπρεπε να χαρακτηρίσετε με μια φράση την υποκριτική αλλά και γενικότερα το θέατρο ποια θα διαλέγατε; Ένα γεγονός θα πω.
Στα Ασκληπιεία της αρχαιότητας σημαντικό μέρος της θεραπείας αρρώστων ήταν και να πηγαίνουν στο θέατρο, να ακούνε μουσική, ποίηση κοκ.
Οπότε εάν μπορώ να πω μια φράση είναι:
Είμαστε ύλη και πνεύμα. Χρειαζόμαστε τροφή και για τα δύο.

Από την παράσταση Αγαμέμνων 2018 στην Τσεζαρις Γκραουζίνις

Πιστεύετε πως δίνονται ευκαιρίες στους νέους καλλιτέχνες να αναδείξουν το ταλέντο τους ή μήπως υπάρχει μια μόνιμη τάση ανακύκλωσης προσώπων και χαρακτήρων; Με το σταγονόμετρο είναι οι ευκαιρίες θεωρώ και γι’ αυτό οι καλλιτέχνες σε μεγάλο βαθμό είμαστε οικονομικά ασθενέστεροι. Όσον αφορά τα πρόσωπα όσο η κατάσταση είναι έτσι με λίγες ευκαιρίες δεν μπορείς να πεις γιατί δουλεύει αυτός τόσο πολύ. Γιατί άνθρωποι με υποχρεώσεις είναι και αυτοί αλλοίμονο.
Πάντως χρειάζεται επέμβαση σε αυτό και στα κρατικά θέατρα, στα δημοτικά θέατρα, στις επιτροπές που διαχειρίζονται κονδύλια για τα οπτικοακουστικά, να σταματήσουν να είναι μόνο με άτομα “ο γνωστός του γνωστού”. Σε πολύ μεγάλο βαθμό, να αποκτήσουν κοινωνικότερη πολιτική να δουλεύει κόσμος να ανοίξει ο κύκλος και όχι να μας χλευάζουν για παράδειγμα με ανακοινώσεις ακροάσεων για τραγωδία. Ζητούν να είσαι ηθοποιός, τραγουδιστής, χορευτής, μουσικός, ζογκλέρ και ταυτόχρονα να μπορείς να τα κάνεις όλα αυτά ενώ κάνεις κατακόρυφο και να είσαι και μέχρι 35 χρονών.
Εάν θες σοβαρά να σπουδάσεις σωστά όλα αυτά πρέπει πρώτα να έχεις αρκετά χρήματα και εάν υποθέσουμε ότι ξεκινάς στα 20 περίπου να τα σπουδάζεις δεν προλαβαίνεις κιόλας μέχρι τα 35.
Επίσης η σύγχυση ξεκινά από το απαράδεκτο γεγονός ότι δεν υπάρχει ενιαίος φορέας για τις σπουδές μας να αναγνωρίζονται, είμαστε εν πολύς ανειδίκευτοι με την νομοθεσία τώρα και ασπούδαστοι αφού δεν είναι τίποτα η δραματική σχολή, ούτε ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ.
Επίσης η “ευκολία” της φράσης στα χρόνια που καθιερώθηκε, κακώς κατ’ εμέ “Την-ον κέρδισε η υποκριτική” χωρίς καμία σχολή, χωρίς κανένα κόπο, χωρίς καμία σπουδή.
Είναι λιγουλάκι περίεργο δεν νομίζετε;

Στο θέατρο που σας βρίσκουμε; Ελπίζω σύντομα να ανοίξουν και με χαρά να απαντήσω και κυρίως να βρεθώ σε ένα έργο γιατί μας χτυπάει η κατάθλιψη να ασχολούμαστε με άλλες δουλειές.

Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους αναγνώστες του polismagazino; Είναι μια σύνθεση που τη λέω σε εμένα όσο πιο τακτικά μπορώ.
Να αγαπάς περισσότερο, να σέβεσαι πιο πολύ, ενικός ευγενείας και προστασία σε παιδιά και ζωάκια!!!

Εγκλεισμός στο σπίτι. Πως διαχειρίζεστε το χρόνο σας; Ποια συναισθήματα σας διακατέχουν; Επειδή ζορίζομαι πολύ, όπως όλοι μας σχεδόν, μου υπενθυμίζω να κοιτάω τον ουρανό και όχι το πάτωμα.

Με την Ειρήνη Καρπούζη στο φουαγιέ του θεάτρου Θησείον

Ακούμε συνεχώς για Βία. Ενδοοικογενειακή, εργασιακή, αθλητική, καλλιτεχνική… Εντυπωσιάζεστε από το συμβάν ή από τους πρωταγωνιστές; Εσείς έχετε υποστεί κάποια μορφή βίας; Χαίρομαι που ο αθλητισμός και το θέατρο άνοιξαν αυτό το δρόμο για να σταματήσει αυτό το χτικιό της κοινωνίας. Κάθε πολιτισμός καθορίζεται πρώτα από αυτά τα δύο όσο και εάν το ξεχάσαμε στα χρόνια, οπότε είναι πάλι αυτά που δείχνουν τον δρόμο για κάτι καλύτερο.
Μίλα ναι.
Σε όλους τους χώρους υπάρχει δυστυχώς.
Οπότε μίλα!
Ήταν αυτό το απαράδεκτο δίλλημα να πεινάσω ή να σωπάσω και πρέπει να σπάσει αυτό.
Γιατί η εξουσία τους, αυτό υπαγόρευε.
Όχι, πια.
Είναι σοκ όντως, όσο και να το “ξέρεις” είναι σοκ να καίγονται ψυχές έτσι.
Όχι, γιατί τώρα…
Πάλι καλά που βρήκαν την δύναμη και έγινε τώρα!
Δυστυχώς πρέπει να βρει την δύναμη αυτή η “τσαλακωμένη” ψυχή να το πει να το καταγγείλει, και γι αυτό μόνο ένα μπράβο οφείλουμε στους πραγματικούς γενναίους.
Εγώ, έχω μια πολύ μικρή περίπτωση, ευτυχώς, που ένας ηθοποιός που τον χαιρέτησα στα παρασκήνια μίας παράστασης που είχα πάει να δω με την αφορμή ότι ήμουν νέος ηθοποιός, είχα τελειώσει μερικούς μήνες πριν, πιάσαμε κουβέντα και όπως πήγα να φύγω και του έδωσα το χέρι μου με τράβηξε και με φίλησε ξαφνικά. Μου έκλεισε το μάτι και μου είπε ετοιμάζομαι να παίξω σε ένα σήριαλ να τα πούμε…
Τα έχασα, είπα καλό Πάσχα και έφυγα.
Ευτυχώς δεν το ζούσα αυτό κάθε μέρα, για φαντάσου πόσο θα μου έτρωγε την ψυχή αυτό.
Γι αυτό είναι γενναίοι πραγματικά οι άνθρωποι που κατάφεραν και το είπαν.
Επίσης υπάρχει και σκηνοθέτης που σου μιλάει στον πληθυντικό πάντα αλλά σε ξεφτιλίζει λόγω θέσης, σου κλείνει πόρτες και ενώ τον είχες δάσκαλο, στην εξουσία του πάνω σε κάνει σκουπίδι. Είναι γνωστός αυτός ο σκηνοθέτης και κατείχε και θεσμική θέση τα προηγούμενα χρόνια.
Θέλω να πω ότι έχει πολλές μορφές το σάπιο.
Να ζητήσουμε έστω ένα συγγνώμη δεν είναι κακό.
Δεν σβήνει η συγγνώμη το κακό σίγουρα αλλά ένα συγγνώμη είναι το λιγότερο.
Οπότε συγγνώμη.
Χρειάζεται να παρθούν και ευθύνες για αρκετά από αυτά και σε άμεσο επίπεδο και σε πολιτικό επιτέλους μια φορά…
Υπάρχουν και θαυμαστοί άνθρωποι βέβαια που και αναγνώριση έχουν και δύναμη αλλά είναι πρώτα από όλα άνθρωποι.
Ως παράδειγμα ενδεικτικά να αναφέρω 3 σκηνοθέτες, χωρίς να είναι μόνο αυτοί βέβαια από όλο το φάσμα των καλλιτεχνών. Με αυτούς όμως έχω συνεργαστεί αρκετές φορές Τσεζαρις Γκραουζίνις, Γιώργος Σίμωνας, Τώνια Ράλλη και είναι υπέροχοι!
Αναφέρω αυτά τα ονόματα, όχι περιοριστικά φυσικά γιατί είναι και πολύ άλλοι καλλιτέχνες, για καλό.
Είναι περισσότεροι οι άνθρωποι της τέχνης που είναι υπέροχοι άνθρωποι πρώτα από όλα και κατ’ επέκταση υπέροχοι καλλιτέχνες και αυτό είναι που λέω θαυμάζω στην πραγματικότητα τους ανθρώπους πίσω από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.
Είναι υπέροχη η δουλειά μας και πραγματικά την αγαπάμε.

Πιστεύετε στην αποτελεσματικότητα του εμβολίου; Θα εμβολιαστείτε όταν έρθει η ώρα; Είναι απαραίτητο να υπάρξει λύση σε αυτόν τον ορυμαγδό με τον ιό.
Αυτή η λύση είναι το εμβόλιο πιστεύω. Χρειάζεται πιστεύω και άλλο χρόνο για να γίνει αποτελεσματικό.
Οπότε, χωρίς να είμαι ειδικός σε καμία των περιπτώσεων, θέλω να δω την εξέλιξη στον πληθυσμό που εμβολιαζεται αυτή την περίοδο.
Πιστεύω ότι πρέπει να γίνει από όσους απαιτείται αρχικά και μετά εμείς. Από σεβασμό και μόνο πρέπει να κάνουμε υπομονή για τη σειρά μας.

Από την παράσταση Κυανή στο θέατρο rabbithole με το Γιάννη Κάραλη

Έχετε στερηθεί κάτι από τον εγκλεισμό σας στο σπίτι και εαν ναι, πως το αντιμετωπίσατε; Ραντεβού έξω με την αγαπημένη μου για ατέλειωτη βόλτα στην Ακρόπολη. Με το ζόρι να κάνουμε μια βιντεοκλήση πια. Ουισκάρα, μετά την παράσταση σε μπάρ με φίλους και συναδέλφους… Πήρα ένα μπουκάλι στο σπίτι και το κουτσοπινω…

Τηλεργασία και Αναστολή εργασιακών συμβάσεων. Τι πιστεύετε ότι θα συμβεί την επόμενη ημέρα του απεγκλωβισμού μας στον εργασιακό χώρο; Για λόγους ανάγκης δουλεύω σε τηλεφωνική εξυπηρέτηση και πρόσφατα άρχισα τη δουλειά από το σπίτι και σας λέω δεν παλεύεται καθόλου. Ο κόσμος έχει πιεστεί πολύ, ακούω κάθε μέρα τα πάντα και πολλά νεύρα έχει ο κόσμος, όμως λίγο σεβασμό κι εμείς δουλεύουμε αναγκαστικά.
Δεν ήμουν σε κάποια παράσταση και δεν είχα αναστολή, ούτε δικαίωμα για επίδομα ΟΑΕΔ. Και μια πολιτική ηγεσία που για να δώσει ένα ελάχιστο εισόδημα διαβίωσης σε αυτό το ακραίο διάστημα που περάσαμε και περνάμε έπρεπε να είσαι κάτι άλλο, μάλλον ελέφαντας. Βρήκα μια δουλειά σε τηλεφωνικό κέντρο.
Δεν ξέρω τι είναι χειρότερο να έχεις δουλειά που δεν έγινε για να παίρνεις την αναστολή ή που δεν είχες και δεν ξέρεις που θα βρεθείς τελικά…
Νομίζω πως έχουμε πληρώσει όλοι πολλαπλώς το κράτος και τις τράπεζες για να κρατηθεί η οικονομία και η κοινωνική συνοχή όπως ακούμε 10 έτη και πλέον.
Τώρα που υπάρχει λοιπόν ανάγκη επιβίωσης αντί να γίνει προς όλους ένα χέρι βοηθείας, βάζουν προϋποθέσεις για τα βασικά.
Επίσης έμαθα ότι στο ευρωκοινοβούλιο ψήφισαν και Έλληνες ευρωβουλευτές που υπάγονται στο Ευρωπαϊκό λαϊκό Κόμμα να μην γίνει νόμος το δικαίωμα της αποσύνδεσης του εργαζόμενου με τηλεργασία.
Άρα και αυτή την δουλειά που κάνεις με τα χίλια ζόρια να την χάνεις γιατί δεν μπορείς να αντέξεις κάθε μέρα να δουλεύεις 10ωρα και 12ωρα και λες θέλω 8ωρο αύριο άντε και κανένα ρεπό, η επιχείρηση να μπορεί να σου πει σε αποδεσμευουμε…
Ξέρω και εγώ τι να πω άλλο;

Τι να περιμένω για μετά τον εγκλωβισμό; Θέλω να είμαι αισιόδοξος οπότε αναμένω πιο φωτεινές μέρες.

Βιογραφικό.

Ηλίας Μενάγιερ ηθοποιός

Θεατρική εμπειρία
2019: Σούπερ ΣΟΣ (ηθοποιός, κείμενο, σκηνοθεσία)
Η Κυανή σκην. Γιώργος Σίμωνας (πρωταγωνιστικός)
2018: Αγαμέμνων σκην. Τσέζαρις Γκραουζίνις (χορός)
ΙΛΛΙΝΟΪ σκην. Γιώργος Σίμωνας (συνοδός κοινού)
2016-’17: Έχω Τα Νεύρα Μου*&^%# (Stand up comedy)
Παραστάσεις στο Christmas Factory (ηθοποιός)
2016: Αντεροβγάλτης [Επεισόδια 1,2] σκην. Γιώργος Σίμωνας (ηθοποιός)
Σα Θέλει η Νύφη κι ο Γαμπρός… σκην. Άγγελος Δεληκαρης (ηθοποιός)
Νίτσε-Βάγκνερ σκην. Ν.Καμτσής (ηθοποιός)
Θέατρο και Εξουσία σκην. Ν.Κούνδουρος-Γιώτα Κουνδουράκη(ηθοποιός)
2014-’15-‘16: Γιάννης=Χ Ξένος σκην. Ν.Καμτσής (ηθοποιός)
2014: -Ζωή μου ο Μάθιου (συγγραφή, σκηνοθεσία)
‘Ο,τι λάμπει δεν είναι χρυσός, σκην. Λ.Μεσάικου (ηθοποιός)
2012: Αντικριστά, βασισμένο στις Βάκχες του Ευριπίδη (συγγραφή, σκηνοθεσία, ηθοποιός)
Αnt ή Άνθρωπος, devised theatre (συγγραφή, σκηνοθεσία)
2004: The Lord of the Flies του William Golding, ροκ μιούζικαλ (ηθοποιός)
1999: Τα ρούχα του Βασιλιά του K. Ρηγόπουλου (ηθοποιός)

Κινηματογραφική εμπειρία
2020: The Man of God σκην. Jelena Popovic (handy man)
2013: The Magic World of Harrison Patrakis, σκην. Στέφανος Σιταράς (πρωταγωνιστικός)
2012: God Loves Caviar, dir. John Smaragdis (βοηθητικός ηθοποιός)
2011: The Fritzl Effect, σκηνοθ. Στέφανος Σιταράς (πρωταγωνιστικός)
2010: Noise, σκηνοθ. Στέφανος Σιταράς (πρωταγωνιστικός)
Niqab, σκηνοθ. Στέφανος Σιταράς (βοηθός παραγωγής)
Touch σκηνοθ. Στέφανος Σιταράς (βοηθός παραγωγής)
2009: Άρνηση, σκηνοθ. Στέφανος Σιταράς (ηθοποιός)
Τα χρώματα της Δύσης, σκηνοθ. Στέφανος Σιταράς (πρωταγωνιστικός)

Τηλεοπτική εμπειρία
2015: Άσφαιροι (σειρά) σκην. Δημήτρης Πλατανίας (ηθοποιός)
2010: Ονειροπαγίδα (σειρά) σκην. Όλγα Μαλέα (ηθοποιός)

Εκπαίδευση (2002-2012)
2009-2012: Μοντέρνοι Καιροί, Ανώτερη Δραματική Σχολή (απόφοιτος Υπουργείου Πολιτισμού)
2007-2008: Ελληνικό Πυροσβεστικό Σώμα-βασική εκπαίδευση
2002-2005: Απολυτήριο Λυκείου-Γενικό Λύκειο Βουλιαγμένης

Σεμινάρια (2010-2015)
2014-2015: “Υποκριτική-Σκηνοθεσία” Στ.Λιβαθινός, Δ. Ήμελλος, C.Grauzinis,Ε.Ανδριανού
2013-2014: “Meisner Technique” (Υποκριτική,Σκηνοθεσία) Β. Μαυρογεωργίου
2013: “Αυτοσχεδιασμός, Υποκριτική” Β. Ανδρέου
2012: Σεμινάριο 9 μηνών στο Δήμο Βουλιαγμένης Ερασιτεχνική ομάδα ενηλίκων (Διδασκαλία,οργάνωση)
2011: “Συγγραφή σεναρίου για τον Κινηματογράφο” Στέφανος Σιταράς Screening Workshop
2010: “Σκηνοθετώντας την ιδέα σου”, Κ. Νταλιάνης