Γεωργία Μπλιάτσου: “Η ζωγραφική ξεκινάει από μία προσωπική ανάγκη έκφρασης”

Τι είναι η ζωγραφική για εσάς; μια μορφή προσωπικής έκφρασης; ανάγκη για δημιουργία; επικοινωνία; ή κάτι άλλο;

Η ζωγραφική ξεκινάει από μία προσωπική ανάγκη έκφρασης. Είναι τρόπος επικοινωνίας και τρόπος ζωής. Η δημιουργική πράξη είναι εκείνη η οποία ανοίγει δρόμους στο κόσμο που είναι βαθύτερη ανάγκη του ανθρώπου για να ζήσει ως κοινωνικό όν ελεύθερο και συνειδητό. Επίσης η τέχνη είναι ο δρόμος που οδηγεί στα βαθύτερα ερωτήματα που είναι “τί είναι η ζωή” και ποιές οι αξίες της ζωής. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι το σήμερα σε σχέση με το ιστορικό παρελθόν, γιατί πιστεύω πως δεν μπορεί να υπάρχει αύριο χωρίς τη γνώση του χθές. Την τελευταία δεκαετία, από την αρχή της κρίσης, αυτό που με προβλημάτιζε ήταν η ταυτότητα μας. Αυτό με οδήγησε να κάνω μία έρευνα η οποία διήρκησε 3 χρόνια μελετώντας την κοινωνία της νήσου Κέας, η οποία περιλάμβανε συνεντεύξεις και καταγραφή των ανθρώπων του νησιού. Η μελέτη αυτή αποτελείται από 200 πορτρέτα των κατοίκων του νησιού και 60 συνεντεύξεις. Ξεκίνησα από τους γηραιότερους γιατί είχαν εμπειρίες και μνήμες πολέμου, μεγάλης φτώχειας, ανάπτυξης και κρίσης. Επίσης είναι άνθρωποι όλων των κοινωνικών στρωμάτων, από τον οδοκαθαριστή μέχρι τον καθηγητή πανεπιστημίου. Εργάτες, ναυτικοί, παπάδες, υπάλληλοι, ψαράδες, εφοπλιστές. Η μελέτη αυτή έγινε ένα βιβλίο, δύο ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα στο Μουσείο Νεότερης Κεραμικής και στη νήσο Κέα. Το βιβλίο βρίσκεται στη βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Μετά από αυτό η δεύτερη μου έρευνα ήταν ο δημιουργικός λόγος και πως ο δημιουργικός λόγος επιρρεάζει την κοινωνία έναντι του πολιτικού που κυριαρχεί. Αυτή η μελέτη είχε 50 πορτρέτα και συνεντεύξεις όλων των ανθρώπων που είχαν ως κοινό στοιχείο τον τόπο καταγωγής τους , την Λάρισα, που είναι και ο τόπος καταγωγής μου. Όλοι είναι εν ζωή και ασχολούνται με τις τέχνες. Συγγραφείς, ποιητές, ζωγράφοι, γλύπτες, μουσικοί, performers, σκηνοθέτες και αρχαιολόγοι. Το κριτήριο ήταν το έργο τους να έχει μεγαλύτερη εμβέλεια από τα όρια της πόλης (Λάρισα). Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη της Λάρισας – Μουσείο Ι.Γ. Κατσίγρα και διήρκησε δυόμιση μήνες. Με αφορμή την έκθεση έγιναν παρουσιάσεις βιβλίων, μουσικές συναντήσεις, workshops με τα σχολεία της Λάρισας, δημοτικού, γυμνασίου και τεχνικές σχολές με αναφορά το πορτρέτο, το στήσιμο ενός βιβλίου, μίας έκθεσης, ξεναγήσεις κ.α. Φέτος με αφορμή τον Ιπποκράτη πραγματοποίησα μία έκθεση που αφορούσε τα 4 στοιχεία, γή -νερό-φωτιά-αέρας, τόσο στη Κέα όσο και στην Κώ. Αυτό το καιρό μελετώ και ερευνώ ένα μεγάλο project που αφορά την Αβερώφειο Γεωργική Σχολή Λάρισας. Η τέχνη γίνεται αφορμή πληροφορίας και γνώσης σε ένα κοινό που δεν τολμά να επισκέπτεται γκαλερύ αλλά είναι πρόθυμο να γνωρίσει την ταυτότητα του , να “ψυχαγωγηθεί”. Η γνώση δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς μνήμη.

Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας ως εικαστικός;

Εικαστικός – ερευνήτρια.

Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σας ως εικαστικός;

Οι πηγές έμπνευσης μου είναι οι Μεγάλοι Δάσκαλοι της ζωγραφικής, η φύση και φυσικά το κάθετι που συμβαίνει.

Με ποια προσωπικότητα της Τέχνης θα θέλατε να έρθετε σε διάλογο και με αφορμή ποιο θέμα;

Είναι πολλοί που θα ήθελα να συναντήσω. Με τον μουσικό Κλωντ Ντεμπυσσύ (Claude Debussy) όπου φυσικά το θέμα θα ήταν η φύση. Θα ήθελα να είμαι στο εργαστήριο της Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι (Artemisia Gentileschi) με θέμα την θέση της γυναίκας την εποχή της και φυσικά τις απόψεις και τις τεχνικές της ζωγραφικής της. Τον Πικάσο και τον Γκόγια για το θέμα της βίας και τον Χάρολντ Μπλούμ (Harold Bloom) για το υπέροχο ταξίδι της γραφής.

Θα μπορούσατε να ασχοληθείτε με κάποια άλλη μορφή τέχνης εκτός της ζωγραφικής;

Θα με ενδιέφερε η συγγραφή αλλά ανταγωνίζεται τον χρόνο της ζωγραφικής.

Αν επιλέγατε μια διαφορετική εποχή για να ζήσετε και να δημιουργήσετε ποια θα ήταν αυτή και με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι θα εκφραζόσασταν καλλιτεχνικά;

Ιέρεια σε ναό στην Αρχαία Ελλάδα.

Ποια είναι η σχέση του δημιουργού με το έργο του;

Η σχέση του είναι όσο το δημιουργεί, όταν το ολοκληρώνει απελευθερώνεται και γίνεται ανεξάρτητο. Είναι σχέση γονιού με παιδί. Μετά ακολουθεί τον δικό του δρόμο.

Ποιά είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Μία μελέτη την οποία έχω σε εξέλιξη.

Βιογραφικό.

Αντικείμενο εικαστικής τέχνης: ζωγραφική, γλυπτική, κατασκευές

e-mail: [email protected]

ΣΠΟΥΔΕΣ

• Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών.
• Δίδαξε για δεκαπέντε χρόνια ζωγραφική στην Μέση εκπαίδευση.
• Μέχρι σήμερα έχει κάνει 25 ατομικές εκθέσεις και πάρα πολλές ομαδικές, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Έχει τιμηθεί στην Biennale της Βουλγαρίας το 1989 και έχει λάβει διακρίσεις στη Γερμανία και στην Πολωνία.
• Έργα της βρίσκονται: στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης, στο Μουσείο Βορρέ, στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας, στο Rowaq Al-Balqa Foundation, σε ιδιωτική συλλογή στη FIladelphia Usa, στην Credit Lyonnais και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
• Το βιβλίο: “Απογραφές της μνήμης-Μαρτυρίες από την Τζια”, από την αντίστοιχη έκθεση βρίσκεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
• Εμπνεόμενη από την ομορφιά της Ελληνικής φύσης ζωγραφίζει λουλούδια, τοπία και ανθρώπινες φιγούρες, με υλικά ακρυλικά, ακουαρέλες και παστέλ. Χρησιμοποιεί κυρίως ξύλο, μέταλλο και πλεξιγκλάς για τα αντικείμενα της.
• Η δημιουργία είναι επικοινωνία, το μήνυμα της.
• Είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.