Βάσια Βασιλείου: «Η ίδια η ύπαρξή μας είναι παραδομένη στο απρόβλεπτο»

Συνέντευξη στον δημοσιογράφο Θάνο Ξάνθο

Η ηθοποιός και σκηνοθέτης Βάσια Βασιλείου, με αφορμή την παράσταση «Δεσποινίς Τζούλια» του  του Α. Στρίντμπεργκ, που σκηνοθετεί και παίζει, κάνοντας πρεμιέρα στις 6 Μαρτίου στο Θέατρο 104, μιλάει για την διαχρονική σημασία αυτού του έργου. Η Βάσια είναι ένας άνθρωπος που προχωρά με πάθος, ήθος και αστείρευτο ταλέντο στον κόσμο του θεάτρου! Απολαύστε την!

Υπογράφετε την σκηνοθεσία και παίζετε παράλληλα στην παράσταση «Δεσποινίς Τζούλια» του  του Α. Στριντμπεργκ που κάνει πρεμιέρα στις 6 Μαρτίου στο Θέατρο 104. Μιλήστε μου λίγο για την σημασία αυτού του έργου.

Επιτρέψτε μου να πω, ότι η σημασία του εκάστοτε έργου είναι καθαρά θέμα οπτικής. Αυτό που μπορώ να πω, είναι το τί κέντρισε το ενδιαφέρον μου, για το συγκεκριμένο έργο, και αυτό δεν είναι άλλο από την η αιώνια απελπισμένη πάλη  του ανθρώπου με την ίδια του τη φύση. Αυτό από μόνο του, καθιστά το σπουδαίο αυτό έργο…ανεξιχνίαστο και ας γράφτηκε το 1888. Το πάθος, το σκοτεινό παιχνίδι των ρόλων, η επιβολή, η υποταγή, η πείνα του σάρκας, η αδρεναλίνη της σύγκρουσης του αρσενικού και του θηλυκού, η ταπείνωση, η ανισότητα των τάξεων, η παρακινδυνευμένη διαχείριση της λάθος στιγμής, δημιουργούν ασυμμετρίες που δεν ξεθωριάζουν στο χρόνο, το αντίθετο…

Πώς είναι να σκηνοθετείς και παράλληλα να παίζεις στο ίδιο έργο;

Για να πω την αλήθεια, είναι αρκετά δύσκολο και επικίνδυνο να πέσεις σε πολλές παγίδες, όμως έχοντας αυτό κατά νου, αναπόφευκτα εισέρχεσαι σε μια διαδικασία εγρήγορσης και συνεχούς αυτοαμφισβήτησης που πολλές φορές είναι ζωογόνος, με την έννοια του “ξεβολέματος” και της συνεχούς πρόκλησης.

Για ποιο λόγο να παρακολουθήσει ο θεατής ένα έργο το οποίο έχει ανέβει στις θεατρικές σκηνές πολλές φορές;

Ο πρώτος λόγος είναι ο μεγαλοφυής συγγραφέας του έργου, ο Α. Στρίντμπεργκ. Από κει και πέρα, δεν πιστεύω ότι είναι δυνατόν να κατακτηθεί ένα τέτοιο πνεύμα,  και σας διαβεβαιώνω, δεν το λέω για να το παίξω ψευτοταπεινή….το αντίθετο. Προφανώς και ανεβάζοντας το έργο, κατά κάποιο τρόπο δηλώνω ό,τι ίσως, έχω κάτι να πω σχετικά με αυτό, πάντα με το πίσω μέρος του μυαλού μου να αναρωτιέται αν είναι όντως άνιση αυτή η αναμέτρηση…. Οι ήρωες των σπουδαίων έργων είναι ανεξάντλητοι,  υπό αυτή την έννοια, αξίζει να ξαναζωντανεύουν στη σκηνή, ευελπιστώντας για μια κάποια λύτρωση…

Τι σημαίνει θέατρο για εσάς;

Δράση. Αναμέτρηση.  Πρόκληση. Παιχνίδι. Ρίζα. Σύνδεση. Ροή. Ρίσκο.

Ποιες είναι οι σκέψεις που κάνει ένας καλλιτέχνης στην Ελλάδα του 2023;

Η ανασφάλεια είναι συνυφασμένη με τη λέξη καλλιτέχνης στην Ελλάδα του 2023. Από την άλλη σκέφτομαι, και τί είναι στ’ αλήθεια ασφαλές γύρω μας…Τίποτα. Η ίδια η ύπαρξη μας είναι παραδομένη στο απρόβλεπτο, οπότε..

Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με την τέχνη του θεάτρου;

Ειλικρινά δεν το ξέρω……Συχνά λέω καλαμπουρίζοντας ότι το θέατρο είναι..ιός !! Μάλλον τον κολλάς και από κει και πέρα τον κουβαλάς εσαεί…

Τι είναι αυτό που σας φοβίζει στην εποχή μας και τι αυτό που σας κάνει να αισιοδοξείτε;

Με φοβίζει η βλακεία.  Με φοβίζει η κυριαρχία του ψεύτικου.  Με φοβίζει ο διχασμός.

Με φοβίζει η επιβολή του μέτριου.  Από την άλλη, πάντα θα αντλώ από μέσα μου αισιοδοξία μόνο και μόνο επειδή κοιτάω ψηλά και βλέπω ένα κομμάτι ουρανό.

Έχετε απωθημένα μέσα από την δουλειά σας;

΄Όχι ( E, άντε ένα, να παίξω με τον Άντονι Χόπκινς).

Tι άλλο περιμένουμε από εσάς στο εγγύς μέλλον;

Έχω πολλά και διάφορα κατά νου, όμως  ξέρω ότι πολλές φορές  ο Θεός γελά, οπότε θα ενημερώσω με χαρά όταν πραγματοποιηθούν!

Η κεντρική φωτογραφία είναι της fine art photographer Έλλης Σασσαγιάννη, από την φωτογράφιση Conversation With God.

Φωτογραφίες παράστασης: Τάκης Χρυσικός

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: https://www.viva.gr/tickets/theater/despoinis-tzoulia/